3077
Sök

Vad skall man tänka på vid Motortvätt

555 Inlägg
18 juli 2006
Trådstartare
Min farsa har åkt iväg och jag har aldrig tvättat under motorhuvent, vad bör man tänka på när man ska göra det själv?  är det bara ta en slang och spruta å skrubba? tongue

736 Inlägg
18 juli 2006
Täcka över generator, tändspole och batteri kan vara bra... Ta plastpåsar och gummisnoddar. Var gärna på en mack som har oljeavskiljare på avloppet då det lossnar en del skit... Och gör inte som jag och sätt en plastpåse över det öppna luftfiltret varpå du inser att platsen är dålig och börjar flytta bilen... går dåligare utan luft kan man säga.

35 Inlägg
19 juli 2006
Försök även att blåsa ur tändstifts hålen efter tvätten för om det ligger vatten kvar där så blir det överslag och blien går illa!

555 Inlägg
19 juli 2006
Trådstartare
Så det är bara täcka med plastpåsar och sedan använda en slang och spruta överallt sen klart? är det någonstans speciellt man bör rengöra som sitter extra mycket skit som kanske gör så att något fungerar sämre?

20 Inlägg
19 juli 2006
Köp en flaska med motortvätt på en mack så blir ditt jobb mycket lättare.. det är ju lite svårt å få bort olja å annan fett med enbart vatten

Avstängd
21 Inlägg
19 juli 2006
kör ner bilen i sjön det är enklast!
Sen kan man hälla lite diskmedel på den, men det är överkurs!

polo 1,1 racing.. (OBS cl.)
0-100 ca 2.95 sek..... har kvitto på det!!

1 453 Inlägg
19 juli 2006
frasse4 skrev:
Täcka över generator, tändspole och batteri kan vara bra... Ta plastpåsar och gummisnoddar. Var gärna på en mack som har oljeavskiljare på avloppet då det lossnar en del skit... Och gör inte som jag och sätt en plastpåse över det öppna luftfiltret varpå du inser att platsen är dålig och börjar flytta bilen... går dåligare utan luft kan man säga.

Sålänge det inte är en Flintabil som ska motortvättas så kan man vara ganska lugn utan att täcka diverse delar med plast! Däremot ska man inte överdriva och spruta högtryck på elbärande utrustning i onödiga mängder utan använda sunt förnuft.

Det kan vara en fördel att använda en diskborste/motsvarande för att få bort fastbränd smuts och oljespill.

Sök