2656
Sök

Måste få hjälp med att välja bil!

72 Inlägg
28 maj 2009
Trådstartare
Hejsan!

Jag behöver hjälp!
så fort jag fått min gammla bil såld ska jag köpa en ny!
Jag kan max lägga 50.000kr på den nya men vill helst inte lägga mer en 40.000kr

Jag har länge varit inne på att köpa en Audi a4 1.8T (som jag sen ska chippa)

Men nu är jag lite sugen på en BMW 325 eller 328!

Vlken bil tycker ni? Audin vill jag ha pga turbon (men jag vet egentligen inte hur mycket turbon gör för bilens accelerationen?) och BMW,n vill jag ha för att jag har en BMW 316 nu som jag tycker är grymt skön att köra plus att den har bakhjulsdrifft.

Hur mycket drar egentligen en BMW 325/328? audin drar runt 1liter/milen tror jag.

Och är det nån större skillnad på accelerations tiden på Audin eller BMW,n?

Tack på förhand!

Malleus Malificarum
2 401 Inlägg
28 maj 2009
Ta Audin, eftersom den har turbo så har du större möjlighet att få ut mer effekt sen om du känner för det, lite svårare med BMW eftersom det är sugmotor.

Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you.

CREW FTR
435 Inlägg
28 maj 2009
Skulle ta audin jag med! polaren hade en a4 1.8t 96 tidigare! gick rätt bra för att vara 200hk efter bsr chip! med 55 i sänkning så drog den det mesta! iaf i kurvor:D vad det gäller förbrukning så när man stampa med audin såg men nästan mätarn gå ner men blandad ligger nog den runt 1L/mil

FUCKTARD RACING CREW

72 Inlägg
28 maj 2009
Trådstartare
Siarnaq skrev:
Ta Audin, eftersom den har turbo så har du större möjlighet att få ut mer effekt sen om du känner för det, lite svårare med BMW eftersom det är sugmotor.

Hur går man får att plocka ur mer effakt da? Chippar tex? va mer kan man göra som inte går på BMWn?

Egenföretagare
999 Inlägg
28 maj 2009
Min erfarenhet är att BMW bilarna är ganska bränslesnåla i förhållande till prestandan.
En 328 gör 0-100 på 7,3s drar ca 0,9/mil http://www.autopower.se/modellguiden/e36.asp

A4 1,8T 0-100 på 8,6, med chip är den nog rätt jämn mot en 328. Men jag hade tagit en 328 ändå smile

★★★★★
455 Inlägg
29 maj 2009
weeeman skrev:
Min erfarenhet är att BMW bilarna är ganska bränslesnåla i förhållande till prestandan.
En 328 gör 0-100 på 7,3s drar ca 0,9/mil http://www.autopower.se/modellguiden/e36.asp

A4 1,8T 0-100 på 8,6, med chip är den nog rätt jämn mot en 328. Men jag hade tagit en 328 ändå smile

röstar  för bmw:n dels för utseendet o dels för bakhjulsdriften, men det är ju upp till dej, två  bra bilar båda två, det är väl vad du fördrar av sugmotor eller turbo rwd / fwd
Senast redigerat av ozzy (29 maj 2009)

72 Inlägg
29 maj 2009
Trådstartare
ozzy skrev:
weeeman skrev:

röstar  för bmw:n dels för utseendet o dels för bakhjulsdriften, men det är ju upp till dej, två  bra bilar båda två, det är väl vad du fördrar av sugmotor eller turbo rwd / fwd

Det är just det jag inte vet:P har aldrig kört en turbo bil, så vet inte hur stor skillnaden är på motor och sånt.
Tycker att BMW är snyggare iaf haha

Tack för länken Weeman!

Malleus Malificarum
2 401 Inlägg
29 maj 2009
jri87 skrev:
Hur går man får att plocka ur mer effakt da? Chippar tex? va mer kan man göra som inte går på BMWn?

Man får större effektökning när man t.ex byter till större spridare/nytt insug/nytt avgassystem. Det kostar mer än det smakar när det gäller att trimma alla sugmotorer utom V8'a tyvärr. hmm

Sen så tycker jag ändå att Audin är snyggare på något höger.
Senast redigerat av Siarnaq (29 maj 2009)

Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you.

f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
29 maj 2009
Jag skulle lätt välja BMWn, främst pågrund av bakhjulsdriften, men också ljudet, fan va deras sexor sjunger gott över 4000 big_smile

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.

Kanon..
1 473 Inlägg
29 maj 2009
Väljer du en quattro är ju svaret givet tongue

Kör min på runt 0.87 på sommaren me 18" med mestadels pendling till jobbet 5 mil me nån omkörning här o där.
Går på 0.75 ungefär på vintern för mig.

Den galne finnen
66 Inlägg
29 maj 2009
Som att jämföra äpplen med päron...

325 är en bra bil, ersattes av 328 1995 som var en vidareutveckling.
Lite större volym(2,8 jämfört med 2,5) och annat, bl.a. en bättre växellåda(samma som i M3 3,0).

325 har 192 hästar och 328 har 193 hästar och lite bättre vrid.

Audin har 150 hästar original, ska egentligen inte jämföras enligt mig, en mer värdig motståndare hade varit en A4 Quattro med V6:a.

Kom ihåg att det trimföretagen säger, t.ex: "ger 15 extra hästar!" stämmer sällan när det gäller chip... speciellt på en bil som rullat normallångt, på en A4 av första generationen har mätaren oftast passerat 15.ooo mil... 20.ooo mil är inget ovanligt.

Satsa på en 328, du får en bra bil utan en turbo som kan rasa(ett problem mindre att tänka på).

Sök