3247
Sök

Skoda Felicia 1.3 -99 - batteri lampa lyser ej batteri fel ?

3 Inlägg
2 maj 2009
Trådstartare
Hej.

Jag har en :

Skoda Felicia 1.3
årsmodell 99
ej servo.
12700 MIL

Felet :

Det började med att jag körde hem en dag och plötsligt så började Batteri Lampan lysa på panelen. Sedan så saktades bilen ner plötsligt när jag gasa hände det inget och bilen dog plötsligt. Jag provade att starta bilen igen och den var då helt död.

Jag trodde det kunde vara batteriet , så jag provade med starthjälp och då gick bilen igång fast så fort man tog bort kablarna och bilen stod på tomgång så dog den igen efter någon minut.

Jag köpte in ett nytt batteri och då fungerade bilen utmärkt, Batteri lampan lyste dock fortfarande och plötsligt några dagar efter det så hände det igen att bilen dog när jag körde.

Nu varje gång jag försöker starta bilen så är den svår startad, ibland helt död, jag får lämna bilen ståendes ett tag innan jag försöker att starta den igen och då startar den fast dör igen efter några minuter.

Batterilampan lyser, Ibland lyser oljelampan och ibland lyser även Airbag lampan dock så varierar detta men batterilampan är konstant på även när bilen är igång.

Jag har ingen koll på laddtrycks nivåer och watt och volt och allt vad det är.

Jag har ett nytt batteri, bilen var på service för ett halvår sedan och besiktning för någon månad sedan, på servicen byttes, tändstift och filter och olja.

Inga fel under besiktningen.

Undrar vad felet kan vara? Har hört att det kan vara regulatorn, fast jag kan inte mycket om bilar så jag har ingen aning.

Kanske ni kan hjälpa mig.

Hoppas beskrivningen var "utförlig" annars får ni gärna fråga mer

tack på förhand.

MVH
Senast redigerat av kamchez (2 maj 2009)

Snickarjävel
554 Inlägg
2 maj 2009
Kolla så att generatorremmen sitter där den ska. utan den så kan ju inte batteriet laddas vilket resulterar i att bilen dör. tror att det är den som är boven.

mvh

3 Inlägg
2 maj 2009
Trådstartare
tack för svar. dock satt den som den skulle sad .. vad kan det annars vara ? man vill ju inte köpa 100 olika delar för att sen få reda på att det bara är 1 fel tongue

Fordonstekniker
1 740 Inlägg
2 maj 2009
Det är nog kolen i generatorn som har pajat. Läge att åka ner till en bilverkstad, så kan dom mäta generatorn åt dig.

Lev livet, det kan ta slut fort

165 Inlägg
2 maj 2009
Troligt generatorn som har gett upp

62 Inlägg
2 maj 2009
nåhot fel på laddningen av batteriet e det ju... fram med multimeter o mät på batteriet vad det håller för spänning när bilen ör igång. så märker du fort om du har laddning eller ej. spänningen ska ligga på 13,8-14,2 beroende på bil. sen e det bara o söka sig bakåt i laddningsledet kan va en hel del...

3 Inlägg
2 maj 2009
Trådstartare
oj tack för alla svar...

det får bli att felsöka.... får börja med att mäta spänningen o så sen återkommer jag med mer info ...tack igen wink

kul att behöva byta generatorn om det skulle va så ..blä

36 Inlägg
4 juni 2009
Löste det sig för dig?

Hade samma problem med min Felicia. Förstod direkt att det var generatorn.
Bytte kolen först, och sedan generatorn. Fick generatorn för 300 kr på skroten.

Motorburen Ungdom
499 Inlägg
4 juni 2009
Kolen eller generatorn som säckat ihop, ganska säker .. tongue När du väl får i gång bilen så mät på generatorn och se vad den laddar ..

Jag gasade upp den till 100 och slog i 2:an ..
Kolla in mitt projekt på mitt Galleri!
www.garaget.org/Triton

Sök