4034
Sök

Bilen orkar inte, rycker

51 Inlägg
14 juni 2009
Trådstartare
#1
Häromdagen när jag åkte till jobbet så skulle jag köra om en annan, vid början av omkörningen så gasade jag, och märkte att bilen inte orkade, den började rycka väldigt snabba ryck, och jag växlade ner till 4an, och samma sak hände där, växlade ner till 3:an, och då gick det bra... Kommer jag till en backe som man normalt åker upp på 5:ans växel så får jag växla ner till 3:an i bland, för bilen dör vid gaspådrag, men om man håller varv på bilen, över 3000 så rycker den inte och den går bra. konstigt nog. Eller det kanske inte är så konstigt, hehe,

Så, bilen dör alltså vid gaspådrag och vid lägre varvtal på högre växlar, men den dör inte helt, den rycker sig frammåt, men orkar inget då.

Bilen går bra på högre varvtal, rycker inget och dör inte om man håller höga varvtal, 3:ans växel i en rondell är bara att glömma, då dör och rycker den.


Så, det jag har att gå på är att byta soppafilter.
Några andra ideer?


Och det här med att byta soppafilter...
Hur i h-vetet gör man med renaults slangklämmor?
Klippa slangen och sätta på nya?

4 005 Inlägg
14 juni 2009
#2
1. vad är det för bil?
2. vad har du för motor?
3. har du kollat tändstiften? hur är tomgången?
4. är felet hela tiden eller då och då?


Colaberoende
1 219 Inlägg
14 juni 2009
#3
Har du gjort någonting med motorn den sista tiden?
Hade samma fel på min bil efter en service, Det var en tändkabel som var trasig och la gnistan mot motorblocket istället. Det hände oftast när det var blött och fuktigt ute.
Hittade gnistan lätt när jag startade bilen när det var mörkt ute.

/Ena


1 Inlägg
14 juni 2009
#4
räcker oftast när man rengör fördelarlocket o rotorn... eller där skulle jag börja söka felet=P


51 Inlägg
14 juni 2009
Trådstartare
#5
linuslinje skrev:
1. vad är det för bil?
2. vad har du för motor?
3. har du kollat tändstiften? hur är tomgången?
4. är felet hela tiden eller då och då?

1) Renault 19 -96
2) Motor:    E7J-700 (Mekonomens sida)
3) Tändstiften är bytta i samband med byte av kamrem (2-3 månader sen)
4) Nu när jag tänker efter så är felet inte när den är kall... om jag startar bilen och åker ut till en större väg (700 meter bort) och kör upp bilen till 90 km/h och gasar fullt på 5ans växel så fungerar bilen bra.

Efter någon mils landsvägskörning och jag gör samma sak på 5:ans växel så dör den sakta och orkar inget, måste då växla ner och hålla varv på bilen för att inte uppleva att den dör.

CNC-Operatör
561 Inlägg
14 juni 2009
#6
jag hade samma problem på min escort,då bytte jag rotor,fördelarlock,tändstift,sen blev det inget bättre,då fattades det en packning på motortempgivaren,då gick han som han skulle.kolla någon vakumslang eller något,batteriet kanske?



Sök