1: hur ska ja koppla in den där mojängen?? e de bara ström på den när jag har vridit på nycklen??
2: ja e så dålig på el allstå även att de e så simpelt.. men hur gör ja me tändningen.. ska de stiftet som sitter på fördelarlocket som syns på bilden.. ska den te tändspolen bara??
3: en sista sak.. denna "sak" går ju till avgaset juh.. behöver man ha den?? eller kan man plugga skiten bara? va säger sbp om de??
1. Den där saken är en ventil som bla ska förhindra glödtändning och stänger av lufttillförseln när tändningen slås av. Om du inte har anslutit plusspänning till ventilen så får motorn heller ingen tomgång utan stannar direkt. Det ska finnas spänning när nyckeln är i läge 2 (tändning) och 3 (start).
När man vrider på tändningen så ska det klicka från ventilen, då vet man att den fungerar.
2. Kabeln från det där stiftet ska gå till stift 1 (minus) på tändspolen, stämmer bra. Där kommer alltså impulserna från brytarspetsarna som ska gå till spolen.
3. EGR ventilen, måste väl fungera på bilprovningen vad jag vet iaf.
1. Den där saken är en ventil som bla ska förhindra glödtändning och stänger av lufttillförseln när tändningen slås av. Om du inte har anslutit plusspänning till ventilen så får motorn heller ingen tomgång utan stannar direkt. Det ska finnas spänning när nyckeln är i läge 2 (tändning) och 3 (start).
När man vrider på tändningen så ska det klicka från ventilen, då vet man att den fungerar.
2. Kabeln från det där stiftet ska gå till stift 1 (minus) på tändspolen, stämmer bra. Där kommer alltså impulserna från brytarspetsarna som ska gå till spolen.
3. EGR ventilen, måste väl fungera på bilprovningen vad jag vet iaf.
okej tack för alla svaren.. e vad ja behövde veta för att meka vidare:P får ta o åka o fixa ett nytt rör te egr på skroten imon då..: