3212
Sök

Volvo 240 GL -88, tappat effekt och "båar".

12 Inlägg
17 april 2009
Trådstartare
#1
Bilmodell

VOLVO 244-883 GL
B23 - Insprut
1988
Gått cirka 33 000 mil.
Den är ej trimmad eller modifierad.


Felet

När den är kall - Blöddrar och ryckningar.
När den är varm - Man hör ett "båå" ljud.

Detta felet yttrar sig inte vid dom låga varvtalen men inte heller vid dom högre, däremot någonstans mitt emellan. Har ingen varvtalsräknare så kan tyvärr inte specificera mig mer än så.

Sen när jag kollade tändstiften för inte så länge sedan var tändstiften mer åt det vita hållet än åt det bruna. Alltså dom såg inte ut att vara den färgen dom skulle för att indikera att bilen får rätt blandning.

Felet har inte uppkommit efter att jag har skruvat i bilen heller, det ända jag har ändrat på bilen är luftskurven (Tomgången?) och den står som den ska nu.


Mr White
1 072 Inlägg
17 april 2009
#2
Har du kolla ev flekoder om du har felkodsläsare på den?Soppafilter?Lmm?


1 675 Inlägg
17 april 2009
#3
Tändstift: Elektroderna har glaserad yta, isolatorfoten är vit-obetydlig beläggning.
Orsak: Överhettning.
Kontrollera: Tändstiftens värmetal,tändläge,bränslets oktantal (för lågt), och bränsleblandning(för mager).

Ren kraft kan man inte ta på eller se, men den finns där!

Stöde
8 Inlägg
17 april 2009
#4
Jag tycker att det hellre låter som att du har lekage någonstans på insugningssidan så den drar tjuvluft...

12 Inlägg
17 april 2009
Trådstartare
#5
Robban 245 skrev:
Har du kolla ev flekoder om du har felkodsläsare på den?Soppafilter?Lmm?

Nej, det har jag inte. Bensinfiltret har jag faktiskt inte lokaliserat, finns det ens ett när det är insprut? LMM?

volvo_1987 skrev:
Tändstift: Elektroderna har glaserad yta, isolatorfoten är vit-obetydlig beläggning.
Orsak: Överhettning.
Kontrollera: Tändstiftens värmetal,tändläge,bränslets oktantal (för lågt), och bränsleblandning(för mager).

Tändstift stämmer in ganska bra på hur mina ser ut.
Har inte nog med kunskap för att veta hur jag ska kolla allt det där, men jag ska iaf ta mig en liten titt.

Stode skrev:
Jag tycker att det hellre låter som att du har lekage någonstans på insugningssidan så den drar tjuvluft...

Det låter väldigt troligt. Men tyvärr är jag extremt dålig på felökning, måste ha några riktlinjer på vars och hur jag ska kolla vad som är fel.


Varningar. 36
1 200 Inlägg
17 april 2009
#6
Är stiften vita har dom alltså blivit för varma, vilket kan komma utav att bilen går för snålt tex.

Fjädrar är för fåglar och Roger Pontare.

Mr White
1 072 Inlägg
17 april 2009
#7
Soppafiltret sitter under bilen..LMM är luftmängdsmätare


1 562 Inlägg
17 april 2009
#8
om den drar tjuvluft kan du undersöka om du sprutar startgas runt insuget å ser om bilen går upp i varv samtidigt.

12 Inlägg
27 juni 2009
Trådstartare
#9
mange_240 skrev:
om den drar tjuvluft kan du undersöka om du sprutar startgas runt insuget å ser om bilen går upp i varv samtidigt.

Provade det men dock utan någon respons.



Sök