2821
Sök

740 GL -88 dog under körning, startar ej.

helt galen
388 Inlägg
26 juni 2009
Trådstartare
#1
Reservbilen dog igår. Hann starta och köra ca 50 meter innan den dog utan att hacka innan. Går inte att få igång. Alla säkringar hela alla kablar och kontakter sitter i. TROR att det är bränslepumpen men har 88an bara en pump under eller har den en i tanken också? Och hur kollar jag enklast vilken av dem (om det är två och om det är det som är fel) det är?
Ska kolla jordkablarna till styrboxen o bränslepumpen och ev byta bränslerelät eftersom jag har ett liggandes.
Andra gissningar?
Batteri o startmotor är hela. Motorn har gått långt men går (gick) tyst och rent. Lättstartad innan.

Snabba svar om möjligt måste ha liv i den då turbon står obrukbar för tillfället...  sad

Uppdatering, hkälp med felsökning snälla!

Har nu bytt tändmodul, tändspole, kabel mellan tändspole och fördelarlocket, rotor, fördelarlock. Har gnista i alla stift, alla tändkablar är hela. Innan jag bytte fördelarlock hade jag bara gnista på en av de fyra anslutningarna. Tröttnade igår kväll, bytte fördelarlock och struntade i att kolla efter gnista, får väl backjobb på det idag...
Bytt bränslerelä. Alla jordningar ser bra ut.
Batteriet var ganska trött igår, har laddat det hela natten men magkänslan säger att det inte är så enkelt.
Det kommer fram bränsle utan problem.

Vilda gissningar och tips tages tacksamt emot, blir att åka socialsnöre till jobbet idag... Hemska tanke!
Senast redigerat av Volvotjej84 (29 juni 2009)

Varför åka fort när man kan åka brett?

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
26 juni 2009
#2
bara att kolla under ju smile är det en pump under så finns det två på bilen annars bara en smile
jag skulle tippa på att relät har pajat

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

Palfinger tekniker
1 248 Inlägg
26 juni 2009
#3
du har 2 pumpar på den bilen. men testa att knacka på tankem med en gummi hammare eller liknande.. då kan pumpen hoppa igång... men testa relät innan du börjar riva ner pumpen.


876 Inlägg
26 juni 2009
#4
Ta bort slangen och sätt direkt ström på pumpen så ser du om det kommer soppa!


Egenföretagare
999 Inlägg
26 juni 2009
#5
Min 740 GL -88 har en huvudpump som sitter under förarsätet ungefär och en hjälppump i tanken. Dessa bilar brukar fungera även när den i tanken är sönder, så antagligen är det huvudpumpen som är trasig. Testa att koppla 12v direkt till den och lyssna ifall den går.


Långtradarchaufför
282 Inlägg
26 juni 2009
#6
för att göra de enkelt, prova koppla ur bränsleslangen som går till spridarna, ska va en koppling där som slangen från pumpen kommer ifrån, kommer de ingen soppa där när startmotorn går, då e de antingen relät eller pumpen/na, mest troligen i huvudpumpen, för hade de vart förpumpen(i tanken) så hade de gått köra bilen, men den hade inte gått vidare bra

BMW - Det stavas som det låter:)

helt galen
388 Inlägg
26 juni 2009
Trådstartare
#7
Tack ni är underbara! börjar med relät. är det inte bränslepumpen så får jag kolla om jag har gnista, tändmodulen kan ju ha gett sig...

Varför åka fort när man kan åka brett?

435 Inlägg
29 juni 2009
#8
finns de bensin fram till spridarna?å inte fram till stiften? då kan de va reläet som sitter på
kylarvattenbehållaren(spridarrelä) som är trasigt vart med om de på en 740 -90

helt galen
388 Inlägg
29 juni 2009
Trådstartare
#9
oppe_tallbarr skrev:
finns de bensin fram till spridarna?å inte fram till stiften? då kan de va reläet som sitter på
kylarvattenbehållaren(spridarrelä) som är trasigt vart med om de på en 740 -90

Tack för tipset, det har jag inte haft en tanke på... Plockar från turbon och kollar om det kan vara så enkelt... Känns inte kul att plocka delar från den bilen men den lär inte rulla på närmaste månaderna ändå tyvärr...

Varför åka fort när man kan åka brett?


Sök