2869
Sök

Smygpunka

48 Inlägg
8 juli 2009
Trådstartare
Hej,

Jag har plötsligt fått smygpunka på vänster bakdäck.
På ett dygn går lufttrycket ungefär från 2,5 till 0,5, räcker det då med att fylla däcket med punkteringsspray eller måste jag byta däck?
Luften går för övrigt ut mellan plåtfälgen och däcket, på nästan halva däcket, vad kan detta bero på?

3 714 Inlägg
8 juli 2009
Enklast är att kränga av däcket samt att göra rent fälgkanten då det förmodligen sitter skit emellan däck o fälg
Alternativt slänga i en slang

"Jag är inte dum jag har bara otur när jag tänker"
Mitt galleri: http://www.garaget.org/bollen1986/gallery
Vill du ha din bil fotad i skövde? skicka ett PM

Allmänt envis
12 512 Inlägg
8 juli 2009
Punkteringsspray är ingen pemanent lösning, en sådan hade jag inte litat på längre än till närmsta verkstad. Att det läcker ut mellan fälg och däck kan bero på allt från däcket till skev fälg...

Men åk till en däckverkstad och kolla, förmodligen sitter det något i däcket. De brukar kunna laga hålet efter en spik tex för en hundralapp.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

812 Inlägg
8 juli 2009
troligtvis så har det börjat att erja på fälgen,det gjorde det på mina vinter däck till audin. var bara att ta bort och slipa kanten med sandpapper och sedan montera tillbaks det
Senast redigerat av aakesson (8 juli 2009)

3 259 Inlägg
8 juli 2009
CVic skrev:
Luften går för övrigt ut mellan plåtfälgen och däcket, på nästan halva däcket, vad kan detta bero på?

Anledningen till det är till 99% på att det rostar på fälgen som gör att det blir en läcka där däcket ska täta mot fälgen! Åk in till närmaste gummiverkstad så kränger dom av däcket från fälgen o gör rent fälgen och stoppar ihop det för nån hundring! 0,5% chans på att nån klantat till det o skadat däcket när dom en gång krängde på det på fälgen, och sista 0,5% chans så kan det bero på att däcket är väldigt gammalt och har torkat sönder helt enkelt! Hade det berott på att fälgen var skev/slagen så hade du garanterat sett det på fälgen då det ska krävas en grymt synlig bula på fälgen för att det ska läcka!(läcker förövrigt inte på över halva omkretsen då)

Fyll INTE däcket med "däck på burk"!!!! Då får du spö av däckgubben!smile

MVH/Jon
Senast redigerat av JonR (8 juli 2009)

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976

160 Inlägg
8 juli 2009
Kan även va att det läcker vid ventilen har varit med om det

12 086 Inlägg
9 juli 2009
Blanda lite diskmedel och vatten och slabba på fälgen så ser du vart de läcker (enklast är ju att ta av hjulet först). Mest troligen vid fälgkanten lr vid ventilen, alt ventilen i sig.

48 Inlägg
9 juli 2009
Trådstartare
Tack för svaren.
Ja, fälgen är rejält rostig faktiskt.
Innan jag hade på vatten så märkte jag att det pyste ut mellan däck och fälg just där ventilen sitter...
Ska köra 2 x 10 mil i helgen. Vetifan om jag orkar åka till en däckverkstad innan dess?
Har kört lite grann i veckan, SÅ mycket pyser det ju faktiskt inte ut, och jag har 12V kompressor med mig, och även reservhjul wink  Grejen är väl dock att det kan förvärras...
Skippar iaf punkteringsspray som ni skrev.
Senast redigerat av CVic (9 juli 2009)

Sök