4144
Sök

Vad "ingår" i en stötdämpare

8 Inlägg
20 juli 2009
Trådstartare
Tjenare, ja det är pinsamt nog att behöva ställa denna frågan på ett forum.
Men då jag fått lite tvåor och bra att veta på senaste besiktningen ang. fjädersäten så funderar jag på ifall det kanske skulle vara värt att byta till helt nya stötdämpare.

Min fråga är helt enkelt: ifall jag byter till nya stötdämpare, kommer det automatiskt med nya fjädersäten?
Min bil är en VW Golf mk2 ifall det skulle ha någon betydelse smile

Tack för alla svar!

I got Dubs!
2 423 Inlägg
8 Inlägg
20 juli 2009
Trådstartare
Okej, tack för svaret smile där sparade jag både lite tips och tid på att inte köpa fel saker hehe!
Vad gäller fjädersäten, säljs dessa separat eller måste man köpa ett helt nytt fjäderben? är det möjligt att plocka ett fjädersäte från en skrotad bil eller liknande?

Tack för era svar!

1 291 Inlägg
20 juli 2009
Jag skulle nog vilja påstå att det gör det då golfen har fjäderben med lösa spindlar så när du köper en ny dämpare så får du hela fjäderbenet.

8 Inlägg
20 juli 2009
Trådstartare
Okej smile tak för svaren, känns helt klart värt att kolla upp med någon vw pro iaf smile hehe!

8 Inlägg
20 juli 2009
Trådstartare
suveränt smile Hur är det ifall man vill flytta över ett ben från en stötdämpare till en annan? är det mycket jobb, är det ens möjligt?
Har nämligen en stötdämpare som gjort sitt (läcker) och en annan vars fjädersäte är sönderrostat, så tänkte ifall man köper en ny dämpare till den som är kass (begangnad dämpare) och sedan byter fjäderbenet från den till den stötdämparen vars säte är kasst.
Kanske blev lite omständligt där nu, men men smile

Tack för alla era svar!

1 498 Inlägg
20 juli 2009
Nya kostar ju inte så mycket under 1500 för komplett sport sats fjädrar och dämpare. Betalade själv 1180:- hem till dörren 60/60 med sportdämpare.

832 Inlägg
20 juli 2009
prog78 skrev:
suveränt smile Hur är det ifall man vill flytta över ett ben från en stötdämpare till en annan? är det mycket jobb, är det ens möjligt?
Har nämligen en stötdämpare som gjort sitt (läcker) och en annan vars fjädersäte är sönderrostat, så tänkte ifall man köper en ny dämpare till den som är kass (begangnad dämpare) och sedan byter fjäderbenet från den till den stötdämparen vars säte är kasst.
Kanske blev lite omständligt där nu, men men smile

Tack för alla era svar!

Som MattiasH skriver så är det lösa spindlar så du byter ut dämparen så har du ett nytt fjädersäte som sitter svetsat på dämparen. Skit enkelt att byta om man inte har tummen mitt i näven.

Lemmy till upprörd skribent:
"-Utnyttjar vi groupies? Groupies? Hur kan du kalla din dotter för det!"

8 Inlägg
20 juli 2009
Trådstartare
Okey!  (nu är jag lite trött och svårt att ta in fakta)

Men om jag förståt det rätt så sitter fjädersätet fastsvetsat på dämparen, och det gör alltså att jag inte kan återanvända ett säte från en dämpare om jag inte använder hela dämparen?

832 Inlägg
20 juli 2009
prog78 skrev:
Okey!  (nu är jag lite trött och svårt att ta in fakta)

Men om jag förståt det rätt så sitter fjädersätet fastsvetsat på dämparen, och det gör alltså att jag inte kan återanvända ett säte från en dämpare om jag inte använder hela dämparen?

Rätt och riktigt det är bara att fara på skroten eller köpa en ny dämpare. Men kom ihåg att du kan behöva en framvagnsinställning efter bytet.

Lemmy till upprörd skribent:
"-Utnyttjar vi groupies? Groupies? Hur kan du kalla din dotter för det!"

8 Inlägg
21 juli 2009
Trådstartare
hm, funderar lite på hur jag skall göra med fjäderbenen, på skroten här i närheten får jag de två jag behöver för ca. 600:-. En privat försäljare kunde tänka sig 300:- för sina, dock är skicket osäkert på hans.
Han fick visst med dom när han köpte bilen som reserv då det redan var monterade coilovers på.

Vad bör man satsa på? skrotens eller den privata försäljarens?
Vill helst komma undan så billigt som möjligt men med fungerande saker smile!

16 197 Inlägg
21 juli 2009
man kan även köpa ENDAST lösa stötdämpare fram utan "benet"..

"Testar man inte så får man aldrig veta"

Sök