2726
Sök

Audi a4

3 Inlägg
16 maj 2006
Trådstartare
Tjeena. jag har tanken på att köpa en Audi a4, 1995 - 1997 modellen. Jag undrar vad ni tycker jag ska ha för motor, 1.8t, 2.6 v6 eller 2.8 v6. Det är ju alltid fint med turbo men är v6:orna bra? Sedan undrar jag om det är mycket skillnad på utrustning beroende på om man tar en 1.8t eller en v6?
Jag vet inte så mycket om dessa motorer men har iaf tänkt att trimma lite.

/hassel

2 751 Inlägg
16 maj 2006
1.8T ska du ha efersom du kan trimma den väldigt lätt! + V6:orna har typ ändp max 20hk mer + att dom är slöare! Ingen extra utrustnig får du heller ..... Så 1.8T är optimalt

Who Djaa bless no man curse

3 Inlägg
16 maj 2006
Trådstartare
tackar så mycket!!

fyrkrafsare
1 443 Inlägg
16 maj 2006
nja, på just de årsmodeller du är inne på så skiljer det en hel del mellan motorerna, 1.8T i den upplagan är den första med fem ventiler per cylinder (V6:orna har två), koksad olja i sugsilen är ett VÄLDIGT vanligt fel på tidiga 1.8T med turboras som en vanlig påföljd. V6:orna å andra sidan är förvisso svåra att trimma men är nära nog odödliga, och bottenvridet i dem är helt underbart till skillnad från turbofyrorna som tjuvstannar om man är lite omild med kopplingen på för låga varv... men vi kan säga såhär: ska det trimmas: 1.8T. ska det köras original så är det en V6 som gäller, personligen skulle jag hellre ta en V6 i vilket fall, mindre kupébuller, mindre vibrationer och jämnare gång. men valet är ju upp till dej, köp dock ingen audi utan quattro, det är larvigt!  smile
Senast redigerat av TS_quattro (16 maj 2006)

Riktiga bilar är fyrhjulsdrivna...
Numera leg. grusligist!

3 Inlägg
16 maj 2006
Trådstartare
jo klart de blir quattro, det är de tänkt iaf smile okok.. men om man säger så här om jag har en 2.8 v6 som har 193 hp om jag inte minns fel och chiptrimmar denne, kanske blir 230 - 240 hp.. om jag ska få en 1.8t till samma hp så kostar de lite mer.. vad är det för skillnad på de två om jag har samma hp..? bottendriv? motorras? mm.. turbon måste göra en del men att du säger att v6 har rätt gött bottendriv de låter ju gött.. big_smile

2 751 Inlägg
16 maj 2006
V6:orna tror a inte du kan chiptrimma o isåfall om du kan så får du max ut 10hk eftersom ingen turbo!!! En turbo 1.8T kan du BSR, MTM, trimma. +försök hitta 1.8Ts då har du 180hk original....

Bsr trimm:....

AUDI A4 1.8T  150Hk 210Nm --1998--

Steg 1 - 196Hk  322Nm  5200Kr:-

Steg 1 - 209Hk  345Nm  5400Kr:-

---------------------------------------------
Audi A4 1.8T Quattro 1995-1996

Steg 1  - 193Hp  283Nm

www.bsrab.se
www.dahlbackracing.com
Finns nårra till svenska trimm firmor.....

Lycka till me Bilen ;-D

Who Djaa bless no man curse

451 Inlägg
16 maj 2006
jag hade en Audi A4 2.8 quattro 99B årsmodell den var full utrustad med Navi+TV , parksencor å xenon allt möjligt .. den var ganska snabbt ochså min kompis hade likadant fast hans var 1.8tsq med 200hk , han tyckte det var ganska stor skillnad med en V6:a , tyckte att V6:an drog snabbare så ja rekomendera en 2.8 V6:a big_smile
Senast redigerat av 2_Hot_Golf (16 maj 2006)

SamLaG MeD FöRaReN UnDer FäRd Är StRänLiGeN FöRbJuDeT MeN JaG StAnNaR GäRnA!!

Quattro Is The Shit!
441 Inlägg
16 maj 2006
Kolla på http://www.hi-tuning.com/ där har dom riktigt fina chip till dom flesta bilarna.

"If It Got Tits Or Wheels It Will Get You In Trouble..."
fastOne.se
Hi-Tuning.com

fyrkrafsare
1 443 Inlägg
17 maj 2006
dhassel skrev:
jo klart de blir quattro, det är de tänkt iaf smile okok.. men om man säger så här om jag har en 2.8 v6 som har 193 hp om jag inte minns fel och chiptrimmar denne, kanske blir 230 - 240 hp.. om jag ska få en 1.8t till samma hp så kostar de lite mer.. vad är det för skillnad på de två om jag har samma hp..? bottendriv? motorras? mm.. turbon måste göra en del men att du säger att v6 har rätt gött bottendriv de låter ju gött.. big_smile

A4 95-97 har den gamla V6:an, dvs motor kod AAH för 2.8, det är samma spis som satt i audi 80, den har inte 193 hp original, det är femventilaren som har det och den motorn kom först senare. den 2.8 liter som sitter i ovan nämnda årsmodeller ligger på 174 hk (2.6:an är på 156 hk) och inget annat... dock så vill jag påstå att den är hållbarare än den nyare varianten med fem ventiler per cylinder eftersom det är tjockare gods i den gamla p.g.a att två ventiler logiskt nog tar mindre plats än fem... att ett chip sedan skulle lägga på 40 kusar i en sugmotorbil är nog ganska så mycket önsketänkande, det ger kanske 10 kusar på sin höjd och försvinnande lite till vridmomentet, mao kommer du nog knappt märka nån skillnad före och efter chippning. billigast och enklast att trimma är garanterat 1.8T eftersom:
1. det är en turbo, mycket stora skillnader uppnås med en halv bar högre ladd och lite mer soppa
2. 1.8T är en mycket vanlig motor som sitter i vw, audi, skoda och seat med små skillnader mellan motorerna, finns både som längs och tvärsmonterad, etc. detta gör att utbudet på eftermarknadsgrejer till denna motor är kort sagt enormt vilket ger konkurrens trimfirmorna emellan, vilket i sin tur pressar priserna till förmån för den lille konsumenten smile

Numera leg. grusligist!

719 Inlägg
17 maj 2006
TS_quattro skrev:
A4 95-97 har den gamla V6:an, dvs motor kod AAH för 2.8, det är samma spis som satt i audi 80, den har inte 193 hp original,....

Står ju i fakta bladet på Audi.se att 97:an 2.8 har 193hk och har 5ventiler per cyl.
2.8 finns inte från -96 och neråt då finns 2.6:an på 150hk.

Sen 1.8ts/tsq versionen med 180hk kom först -98.

Va jag dig skulle ja köpa en -97 2.8q me 193/280 hk/nm och sen kan du trimma med skruvkompressor om du tycker det behövs ;D

Annars kan du statsa på -98 1.8tsq dom ligger i ungefär samma pris klass.

live free, die young.

fyrkrafsare
1 443 Inlägg
17 maj 2006
ok ok, my bad, jag vet iaf att tidiga A4 hade den gamla V6:an vilket du oxå upptäckte, hehe.

Numera leg. grusligist!

Bagge
3 Inlägg
17 maj 2006
Skulle ville satsa på 1,8T motorn. Är den välservad med riktig olja så är inte koksning og turboras ett så stort bekymmer!!! Dessutom blir den riktigt rolig med ett chip!

Quattro 4 Life

1 Inlägg
3 augusti 2006
Har haft en a4 95, o jag kan säga att det var bra drag i den där sexan, garanterat bättre drag än en 1.8 turbo...och som sagt, mkt bättre motrokvalite på v:6 an

jag rekommenderar klart v,6 motorn.

Fuel in my vains...

Sök