Tjeena. jag har tanken på att köpa en Audi a4, 1995 - 1997 modellen. Jag undrar vad ni tycker jag ska ha för motor, 1.8t, 2.6 v6 eller 2.8 v6. Det är ju alltid fint med turbo men är v6:orna bra? Sedan undrar jag om det är mycket skillnad på utrustning beroende på om man tar en 1.8t eller en v6? Jag vet inte så mycket om dessa motorer men har iaf tänkt att trimma lite.
1.8T ska du ha efersom du kan trimma den väldigt lätt! + V6:orna har typ ändp max 20hk mer + att dom är slöare! Ingen extra utrustnig får du heller ..... Så 1.8T är optimalt
nja, på just de årsmodeller du är inne på så skiljer det en hel del mellan motorerna, 1.8T i den upplagan är den första med fem ventiler per cylinder (V6:orna har två), koksad olja i sugsilen är ett VÄLDIGT vanligt fel på tidiga 1.8T med turboras som en vanlig påföljd. V6:orna å andra sidan är förvisso svåra att trimma men är nära nog odödliga, och bottenvridet i dem är helt underbart till skillnad från turbofyrorna som tjuvstannar om man är lite omild med kopplingen på för låga varv... men vi kan säga såhär: ska det trimmas: 1.8T. ska det köras original så är det en V6 som gäller, personligen skulle jag hellre ta en V6 i vilket fall, mindre kupébuller, mindre vibrationer och jämnare gång. men valet är ju upp till dej, köp dock ingen audi utan quattro, det är larvigt!
Senast redigerat av TS_quattro (16 maj 2006)
Riktiga bilar är fyrhjulsdrivna...
Numera leg. grusligist!
jo klart de blir quattro, det är de tänkt iaf okok.. men om man säger så här om jag har en 2.8 v6 som har 193 hp om jag inte minns fel och chiptrimmar denne, kanske blir 230 - 240 hp.. om jag ska få en 1.8t till samma hp så kostar de lite mer.. vad är det för skillnad på de två om jag har samma hp..? bottendriv? motorras? mm.. turbon måste göra en del men att du säger att v6 har rätt gött bottendriv de låter ju gött..
V6:orna tror a inte du kan chiptrimma o isåfall om du kan så får du max ut 10hk eftersom ingen turbo!!! En turbo 1.8T kan du BSR, MTM, trimma. +försök hitta 1.8Ts då har du 180hk original....
Bsr trimm:....
AUDI A4 1.8T 150Hk 210Nm --1998--
Steg 1 - 196Hk 322Nm 5200Kr:-
Steg 1 - 209Hk 345Nm 5400Kr:-
--------------------------------------------- Audi A4 1.8T Quattro 1995-1996
jag hade en Audi A4 2.8 quattro 99B årsmodell den var full utrustad med Navi+TV , parksencor å xenon allt möjligt .. den var ganska snabbt ochså min kompis hade likadant fast hans var 1.8tsq med 200hk , han tyckte det var ganska stor skillnad med en V6:a , tyckte att V6:an drog snabbare så ja rekomendera en 2.8 V6:a
Senast redigerat av 2_Hot_Golf (16 maj 2006)
SamLaG MeD FöRaReN UnDer FäRd ÄrStRänLiGeN FöRbJuDeT MeN JaG StAnNaR GäRnA!!
jo klart de blir quattro, det är de tänkt iaf okok.. men om man säger så här om jag har en 2.8 v6 som har 193 hp om jag inte minns fel och chiptrimmar denne, kanske blir 230 - 240 hp.. om jag ska få en 1.8t till samma hp så kostar de lite mer.. vad är det för skillnad på de två om jag har samma hp..? bottendriv? motorras? mm.. turbon måste göra en del men att du säger att v6 har rätt gött bottendriv de låter ju gött..
A4 95-97 har den gamla V6:an, dvs motor kod AAH för 2.8, det är samma spis som satt i audi 80, den har inte 193 hp original, det är femventilaren som har det och den motorn kom först senare. den 2.8 liter som sitter i ovan nämnda årsmodeller ligger på 174 hk (2.6:an är på 156 hk) och inget annat... dock så vill jag påstå att den är hållbarare än den nyare varianten med fem ventiler per cylinder eftersom det är tjockare gods i den gamla p.g.a att två ventiler logiskt nog tar mindre plats än fem... att ett chip sedan skulle lägga på 40 kusar i en sugmotorbil är nog ganska så mycket önsketänkande, det ger kanske 10 kusar på sin höjd och försvinnande lite till vridmomentet, mao kommer du nog knappt märka nån skillnad före och efter chippning. billigast och enklast att trimma är garanterat 1.8T eftersom: 1. det är en turbo, mycket stora skillnader uppnås med en halv bar högre ladd och lite mer soppa 2. 1.8T är en mycket vanlig motor som sitter i vw, audi, skoda och seat med små skillnader mellan motorerna, finns både som längs och tvärsmonterad, etc. detta gör att utbudet på eftermarknadsgrejer till denna motor är kort sagt enormt vilket ger konkurrens trimfirmorna emellan, vilket i sin tur pressar priserna till förmån för den lille konsumenten
Riktiga bilar är fyrhjulsdrivna...
Numera leg. grusligist!
Skulle ville satsa på 1,8T motorn. Är den välservad med riktig olja så är inte koksning og turboras ett så stort bekymmer!!! Dessutom blir den riktigt rolig med ett chip!
Har haft en a4 95, o jag kan säga att det var bra drag i den där sexan, garanterat bättre drag än en 1.8 turbo...och som sagt, mkt bättre motrokvalite på v:6 an