2548
Sök

Ford Focus -00 Stationsvagn skakar under gaspådrag

1 Inlägg
28 juli 2009
Trådstartare
Har precis införskaffat en denna bil som jag tycker verkar travlig och avkopplande att köra. Det är dock ett problem med den - när jag gasar på - och endast då jag gasar på - så börjar bilen att skaka eller vobbla. I läget mellan 60 - 100 km. Släpper jag gasen slutar det. Det har ingen betydelse vilken växel som ligger i, det blir samma sak, så man kan nog utesluta växellådan. Eftersom det slutar skaka / vobbla när man släpper på gasen så kan det knappast ha att göra med bromsarna heller.

Kan det vara nåt med drivaxeln?

Undra om det finns nån som kan ge mig ett kvalificerat svar / gissning.

Tack på förhand

Vänligen läs forumets regler och skriv beskrivande rubriker när du postar. Nu fixar vi rubriken åt dig denna gång / Moderatorerna

1 043 Inlägg
28 juli 2009
Gissar på glapp i framvagn, hissa upp bilen och kolla.

MadLamb Racing
210 Inlägg
28 juli 2009
Jag skulle med största sannolikhet tro att du har glapp i den inre drivknuten på en eller båda dina drivaxlar. Jag har samma fel/problem med min Focus -99. Om det är det som är felet är det dessvärre ett ganska kostsamt fel att åtgärda, drivaxlarna går på 4000.-/st exkl. arbete/byte.
Vad jag har förstått är det ett konstruktions fel på Focus:arna och beror på för skarpa vinklar i framvagnen. Jag har läst om folk som har bytt drivaxlar redan efter 6000 mil på grund av att dom har blivit glapp.

Ett tips är att åka till närmsta Ford-återförsäljare och kolla om dom inte har något som kallas för "Service-rådgivning" eller något i den stilen. Här i Uppsala kan man boka en sån rådgivning och då är det en Ford-meck som tar och hissar upp bilen och talar om vad som är fel/behöver bytas. I Uppsala är det helt kostandsfritt och man kan sedan ta ställning om man ska lämna in bilen för att få den reparerad alternativt göra jobbet själv.

Sök