3263
Sök

850 t5 Ryckig och konstigt ladd tryck

55 Inlägg
12 juli 2009
Trådstartare
#1
850 t5 den har lite ojämn tomgång och den rycker mellan 15oo-2000 varav sen så har den konstigt ladd tryck mätarn visar när den är igång på tomgågn -0.8 bar  sen når man gasar up den brukar den koma up i 0.2 något enkelt fel ? har bytt en del slangar till nya och rengjort vehuset det var då det hella börja
Senast redigerat av Edox (12 juli 2009)


1 024 Inlägg
12 juli 2009
#2
tänder den riktigt då ? kanse ladd magnetventilen som är kass ?


55 Inlägg
12 juli 2009
Trådstartare
#3
inte hunit utforska det ännu de borde den göra  kanske det är de vart sitter magnetventlen ?


https://www1.garaget.org/gallery/archive/10580/706281_e0f4qt.jpg


402 Inlägg
12 juli 2009
#4
Edox skrev:
850 t5 den har lite ojämn tomgång och den rycker mellan 15oo-2000 varav sen så har den konstigt ladd tryck mätarn visar när den är igång på tomgågn -0.8 bar  sen når man gasar up den brukar den koma up i 0.2 något enkelt fel ? har bytt en del slangar till nya och rengjort vehuset det var då det hella börja

På tomgång ska den visa vacuum, det är som de ska, sen får du inte upp nåt
laddtryck bara genom att stå och "kallgasa", motorn måste ha belastning för att
kunna bygga upp laddtryck. Att den hugger och är oredig på tomgång, är med all
sannolikhet en vacuumläcka nånstans. Möjligtvis en dålig lmm, eller en läckande
dålig öppen dumpventil. Kolla du upp slanganslutningarna ordentligt så ordnar de
sej nog!wink


Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 650 Inlägg
55 Inlägg
12 juli 2009
Trådstartare
#6
men kan man kolla med startgas om den läcker då inte precis det lättaste att hitta felet big_smile


402 Inlägg
12 juli 2009
#7
Edox skrev:
men kan man kolla med startgas om den läcker då inte precis det lättaste att hitta felet big_smile

De kan funka med startgas på vacuumsidan, men på trycksidan (mellan turbon och gasspjället)
har man alltid ett övertryck iom att turbon snurrar hela tiden, så där hjälper de inte med startgas.
Det enklaste (säkraste) är iaf att klämma och dra i alla slangar och verkligen syna av dom noggrant,
så det inte är nåra torrsprickor eller så i dom. Har du öppen dump, så kolla att den verkligen tätar
ordentligt, annars går bilen illa pga det. mvh.cool


55 Inlägg
12 juli 2009
Trådstartare
#8
nej jag har orginal dump bara på den än så länge men ska ut o kika lite på det nu


1 024 Inlägg
13 juli 2009
#9
Edox skrev:
inte hunit utforska det ännu de borde den göra  kanske det är de vart sitter magnetventlen ?


http://www1.garaget.org/gallery/archive/10580/706281_e0f4qt.jpg

http://www.garaget.org/mypage/gallery.p … age=655653 ser du den runda saken som är uppbunden med ståltråd runt å 5 cm lång går in 3 vakumslangar i den. sitter under röret från luftfilter till turbon där någonstanns.


1 024 Inlägg
13 juli 2009
#10
Rand skrev:
Edox skrev:
inte hunit utforska det ännu de borde den göra  kanske det är de vart sitter magnetventlen ?


http://www1.garaget.org/gallery/archive/10580/706281_e0f4qt.jpg

http://www.garaget.org/mypage/gallery.p … age=655653 ser du den runda saken som är uppbunden med ståltråd runt å 5 cm lång går in 3 vakumslangar i den. sitter under röret från luftfilter till turbon där någonstanns.

nästan längts upp till vänster på bilden.


55 Inlägg
13 juli 2009
Trådstartare
#11
precis heheh min hänger ner måste nog fästa min med jag ska testa med att bytta alla slangar imon eller nån dag så får vi se vad nästa steg blir hehe tongue att det kan aldrig funka felfritt


55 Inlägg
14 juli 2009
Trådstartare
#12
hmm testa med start gas  men inget hände så köpte injector trim eller rengöraren va den nu kallas bilen går ju lite bättre kan de va spjällen som kass eller tomgångs motor?


448 Inlägg
30 juli 2009
#13
min bygger upp ladd om jag gasar på tomgång och går ryckigt hmm har en ford probe GT ngn som har ngn ide som kan vara boven i det hela ?

Xzit

55 Inlägg
30 juli 2009
Trådstartare
#14
det konstiga är att ingen kommer något vart jag fundera och lämna in min på verkstad med de blir väl nästa månad:D


20 Inlägg
1 augusti 2009
#15
Edox skrev:
det konstiga är att ingen kommer något vart jag fundera och lämna in min på verkstad med de blir väl nästa månad:D

hade samma fel på min 850 t5 2,0 bytte LM ,styrbox och turbon


FEL:turbon var slut och katalysatorn var igensatt, lossade downpipen sen laddade den 0,7-0,8
Senast redigerat av eglibulle (1 augusti 2009)

55 Inlägg
2 augusti 2009
Trådstartare
#16
okej men katten är hellt ny alltså hella avgas delen turbon verkar inte ha nått glapp än det måste va något annat


I brist på annat :)
526 Inlägg
2 augusti 2009
#17
Jag tycker det låter som en kass LMM och sen att bilen pga. det går på nödprogram, därav laddtrycket?

20 Inlägg
2 augusti 2009
#18
Edox skrev:
okej men katten är hellt ny alltså hella avgas delen turbon verkar inte ha nått glapp än det måste va något annat

aha då kan det ju knappast vara katten då ,

min turbo glappade in och ut ca 5mm satte dit ny beg turbo

innan du byter ut för många delar (som jag gjorde) så ta och läs av felkoderna så kan du se om MV är hel också.
Senast redigerat av eglibulle (2 augusti 2009)


Sök