2485
Sök

Felaktiga avgasvärden. Högt CO 2500 men lågt lambda på Golf 3 1,8 -92

39 Inlägg
4 augusti 2009
Trådstartare
#1
Bilen gick inte igenom första besiktningen, värdena var då:
CO 1,7 (0,5)
CO 2500 1,6 (0,3)
HC 123 (100)
Lambda 0,97 (0,97-1,03)

Efter det byttes luftfilter, olja+filter. Hade nya stift från innan första besiktningen.
Bilen gick inte igenom efterkontrollen heller med värdena:
CO 0,2
CO 2500 2,3
HC 022
Lambda 0,96

På efterkontrollen sa snubben på SBP att på normal tomgång var värdena helt godkända men på förhöjd tomgång så steg CO2500 medans lambdavärdet sjönk lite.

Kan tillägga att det brummar lite för mycket från avgassystemet tror jag, även fast jag inte hittar något direkt hål neutral

Någon som har någon aning om vad det kan röra sig om?

Got N/A?
358 Inlägg
4 augusti 2009
#2
Är inte lambdavärdet bra så blir inte övriga värden heller bra. Så i min mening är det lambdavärdet som ska ses över.
Du har inte läkage i avgassystemet om lambdavärdet sänks.
Passar en universallambda från biltema så testa släng dit en sån.


290 Inlägg
4 augusti 2009
#3
Med dom värdena har dutroligen en kass kat.

smurfidunder
327 Inlägg
4 augusti 2009
#4
nej katalysatorn har inte med detta att göra. Felet är att motorn får för mycket bensin. om du ligger på lambda över 1 så blir dom andra värdena bra, såvida du inte har tokfel tändning eller nån annan seriös vajsing.

enklaste lösningen är nog att tanka 40 - 50% e85.

Mappar bilar med eftermarknadssprut billigt i bromsbänk

290 Inlägg
4 augusti 2009
#5
dundersmurfen skrev:
nej katalysatorn har inte med detta att göra. Felet är att motorn får för mycket bensin. om du ligger på lambda över 1 så blir dom andra värdena bra, såvida du inte har tokfel tändning eller nån annan seriös vajsing.

enklaste lösningen är nog att tanka 40 - 50% e85.

jag har vart bilmek i 12år på allbilsverkstad och jag tror att det kan vara katen efter som avgasvärdena
han fick på besiktningen är ungefär som dom är innan katen alltså direkt från motorn.

39 Inlägg
4 augusti 2009
Trådstartare
#6
dundersmurfen skrev:
nej katalysatorn har inte med detta att göra. Felet är att motorn får för mycket bensin. om du ligger på lambda över 1 så blir dom andra värdena bra, såvida du inte har tokfel tändning eller nån annan seriös vajsing.

enklaste lösningen är nog att tanka 40 - 50% e85.

Det lutar lite åt att tanka e85 och sen fixa problemen i lugn och ro cool Blev lite förbannad förut när jag såg att man bara hade en vecka på sig att fixa problemen innan man måste göra en helt ny besiktning!

Sen vad kan det vara för "seriös vajsing"?

Got N/A?
358 Inlägg
5 augusti 2009
#7
dr-aero skrev:
dundersmurfen skrev:
nej katalysatorn har inte med detta att göra. Felet är att motorn får för mycket bensin. om du ligger på lambda över 1 så blir dom andra värdena bra, såvida du inte har tokfel tändning eller nån annan seriös vajsing.

enklaste lösningen är nog att tanka 40 - 50% e85.

jag har vart bilmek i 12år på allbilsverkstad och jag tror att det kan vara katen efter som avgasvärdena
han fick på besiktningen är ungefär som dom är innan katen alltså direkt från motorn.

1. Höjer E85 lambdavärdet? Intressant att veta, för då ska jag INTE tanka E85 innan jag åker på bes. Har något litet läkage i avgassystemet så låg precis på 1,03 förra gången.
2. Sänker en kass katt lambdavärdet? (Även här intressant att veta).
3. Är lambdavärdet 0,4 högre före katten? Här blev det helt plötsligt jätteintressant. Blir lambdavärdet högre ju längre ut på avgassystemet man kommer, eller sänker en trasig katt lambdavärdet efter katten?

Tacksam för svar på ovanstående smile Alltid bra att veta inför/efter besiktning.

Gabba skrev:
dundersmurfen skrev:
nej katalysatorn har inte med detta att göra. Felet är att motorn får för mycket bensin. om du ligger på lambda över 1 så blir dom andra värdena bra, såvida du inte har tokfel tändning eller nån annan seriös vajsing.

enklaste lösningen är nog att tanka 40 - 50% e85.

Det lutar lite åt att tanka e85 och sen fixa problemen i lugn och ro cool Blev lite förbannad förut när jag såg att man bara hade en vecka på sig att fixa problemen innan man måste göra en helt ny besiktning!

Sen vad kan det vara för "seriös vajsing"?

Om svar på min fråga "1." här ovanför höjer lambda med 0,4 så kommer bilen rulla igenom med E85. Om svaret är nej så kommer du inte igenom med E85. Jag personligen har dock aldrig hört att E85 höjer lambdavärdet?!


290 Inlägg
5 augusti 2009
#8
GroundX skrev:
dr-aero skrev:
dundersmurfen skrev:
nej katalysatorn har inte med detta att göra. Felet är att motorn får för mycket bensin. om du ligger på lambda över 1 så blir dom andra värdena bra, såvida du inte har tokfel tändning eller nån annan seriös vajsing.

enklaste lösningen är nog att tanka 40 - 50% e85.

jag har vart bilmek i 12år på allbilsverkstad och jag tror att det kan vara katen efter som avgasvärdena
han fick på besiktningen är ungefär som dom är innan katen alltså direkt från motorn.

1. Höjer E85 lambdavärdet? Intressant att veta, för då ska jag INTE tanka E85 innan jag åker på bes. Har något litet läkage i avgassystemet så låg precis på 1,03 förra gången.
2. Sänker en kass katt lambdavärdet? (Även här intressant att veta).
3. Är lambdavärdet 0,4 högre före katten? Här blev det helt plötsligt jätteintressant. Blir lambdavärdet högre ju längre ut på avgassystemet man kommer, eller sänker en trasig katt lambdavärdet efter katten?

Tacksam för svar på ovanstående smile Alltid bra att veta inför/efter besiktning.

Gabba skrev:
dundersmurfen skrev:
nej katalysatorn har inte med detta att göra. Felet är att motorn får för mycket bensin. om du ligger på lambda över 1 så blir dom andra värdena bra, såvida du inte har tokfel tändning eller nån annan seriös vajsing.

enklaste lösningen är nog att tanka 40 - 50% e85.

Det lutar lite åt att tanka e85 och sen fixa problemen i lugn och ro cool Blev lite förbannad förut när jag såg att man bara hade en vecka på sig att fixa problemen innan man måste göra en helt ny besiktning!

Sen vad kan det vara för "seriös vajsing"?

Om svar på min fråga "1." här ovanför höjer lambda med 0,4 så kommer bilen rulla igenom med E85. Om svaret är nej så kommer du inte igenom med E85. Jag personligen har dock aldrig hört att E85 höjer lambdavärdet?!

häng inte upp dig så mycket på lambda värdet det är ett resultat av dom andra värdena och blir dom bra så blir lambdavärdet bra (om man inte har ett avgas lekage)

Blir lambdavärdet högre ju längre ut på avgassystemet man kommer, eller sänker en trasig katt lambdavärdet efter katten? Nä men det e naturligtvis skillnad före och efter kat.

39 Inlägg
6 augusti 2009
Trådstartare
#9
Angående det här med att det inte skulle vara hål i avgassystemet. Har hört från flera som tror att det är hål i avgassystemet. En kunnig gammal mek-gubbe som trodde det var grenröret som behövde bytas. Killen på SBP sa att jag borde kolla upp systemet då det låter från det. osv. Det är inte heller speciellt stora rör.

Finns det något annat som kan orsaka denna karaktär på ljudet? Inställningar som ägaren innan mixtrat med?

290 Inlägg
6 augusti 2009
#10
möjligt att det kan vara hål på systemet innan lambdasonden för är det hål efter sonden så får du inte ett co på1.7 och hc på123. (är det hål innan sonden så läcker det in syre och då tror sonden att motorn går magert och fetar på bränsle luft blandningen = hög co


Sök