11 augusti 2009
Trådstartare
Hej alla!
Min kära lilla "brödrost" (se galleri...) har på senare tid börjat gå väldigt tveksamt och orkeslöst på varv över ca. 1100 rpm. Gjorde ett specialverktyg för att kolla flottörnivån under körning av motorn och såg att vid gaspådrag så töms hela flottörhuset på bensin och motorn intensivmatas med den soppa som pumpen hinner leverera, vilket verkar vara för lite. Detta problem uppstår oavsett väderlek och motortemperatur.
Lite specifikationer...
Motorkod: EF10.
Motortyp: Vattenkyld, bensindriven, 3 cylindrig fyrtaktsmotor.
Ventilstyrning: enkel, överliggande kamaxel (SOHC).
Borrning och slaglängd: 78x69,6 mm.
Slagvolym: 997 cm3.
Kompressionsförhållande: 9,5:1.
Tändordning: 1-3-2.
Tändtillfälle vid tomgångsvarv (800 rpm): 5 grader före övre dödläget.
Tomgångsvarv: 800 (+- 50) rpm.
Tändstift: BPR6ES-11 (fler finns).
Högsta effekt: 50 hp vid 5200 rpm.
Hösta vridmoment: 81 nM vid 3200 rpm.
Förgasare: Hitachi HCK-34
Tändsystem: Brytarlös tändfördelare med magnetisk lägesavkänning och transistorstyrd tändsignal.
Det jag felsökt/kontrollerat/bytt:
-Bränslepump bytt.
-Bränslefilter bytt.
-Tändkablar bytta.
-Tändstift bytta.
-Fördelare med rotor och lock. Annan fördelare, ny rotor, nytt lock.
-Kontrollerat/rengjort förgasaren enligt VHB:n's rekommendationer.
Förslag på detta...?
Slopa vägsaltet; köp en Subaru istället. :)