3495
Sök

SAAB 9000 turbo 97. Kass turbo eller topplockspackning?

6 Inlägg
12 augusti 2009
Trådstartare
Har fått massa vatten i motorn och i oljan. Men jag vet inte om det är turbon som fått en spricka så att vattnet blandas med oljan eller om det är topplockspackningen som är kass. Har hört att det ska komma ett stort vitt moln bakom bilen när topplockspackningen går, det har inte hänt.
Någon som varit med om samma sak?  Vill inte börja byta packningen om den inte är kass med tanke på jobbet man måste lägga.
Om ni vill ställa nån följdfråga som kan hjälpa så bara skriv!
Tacksam för svar.

1 043 Inlägg
12 augusti 2009
Det ryker bara om vattnet läcker in i cylindrarna, men här läcker det till motoroljan.
Troligtvis packningen, har aldrig hört talas om att en turbo kan spricka på det viset.
Blir det tryck i kylsystemet?

6 Inlägg
12 augusti 2009
Trådstartare
Det pyser när jag öppnar kylarlocket om det är det du menar...en poolare sa att han trodde det var turbon

Supraman
2 300 Inlägg
12 augusti 2009
extremt ovanligt att en turbo spricker på det viset.

mest troligtvis packningen som har gått.

Expert är man när man har lärt sig så mkt att man kan erkänna att man kan ha fel och är öppen för att lära sig nåt nytt.

6 Inlägg
12 augusti 2009
Trådstartare
okej, sjukt tråkigt att behöva byta de skitet.

Trucker
1 220 Inlägg
12 augusti 2009
lycka till med bytet av topppackning då det inte är någon enkel historia på 9000

Vissa är bara bättre än andra!

Large Cap
1 816 Inlägg
12 augusti 2009
Jag har precis bytt topplockspackning på min saab 9000 2.3t -97 och det rykte inte så mycket. Var inget vitt moln om man säger så. Försvinner vattnet från expantionskärlet och går tempen upp fort är det högst troligt att det är topplockspackningen. Låter bilen som en subaru, alltså att den inte går på alla cylindrar? Undvik att köra med bilen om det är topplockspackningen då motorn går väldigt varm och toppen kan bli skev. Även andra saker kan ta skada!
Senast redigerat av Westergren (12 augusti 2009)

5 710 Inlägg
13 augusti 2009
teamvolvoracing skrev:
lycka till med bytet av topppackning då det inte är någon enkel historia på 9000

Så svårt är det inte....några timmar isär och några ihop.
Har man de rätta verktygen och lite tempo kan man lyfta toppen under timmen.

Har man aldrig gjort det förut och mekar i ett "svenssongarage" så är väl en dag av....en dag ihop mer rimligt.

mvh Jonas

MVH Jonas
..............

Sök