1 april 2009
Trådstartare
Igår lämnade jag för första gången någonsin min bil på märkesverkstan för service. Idag dog bilen. Kan märkesverkstan råkat döda min bil eller har jag osannolik osis?
Bilen, en Ford Focus -00, bensinare, fick stor service på fordverkstan och bland annat byttes bränslefilter. Verkstaden sa att det aldrig blivit bytt, det kunde de se på fästanordningen. Idag på morgonen, timmar efter servicen, är bilen död. Den får inget bränsle och startar följaktligen inte. Efter bärgning till verkstaden kollar de vad som hänt och konstaterar att spänningen till bränslepumpen är mysko och den spränger säkringar på löpande band och att det antagligen behövs en ny bränslepump. Men att deras meckande dagen innan skulle ha något som helst med saken att göra kan de inte se hur de än undersöker saken. Bilen har startat dagligen under de fem år jag ägt bilen. Den har servats årligen på en privatverkstad, men meckaren där är en bra bit över 70 år nu och verkar inte riktigt ha koll på grejorna längre. Därför tänkte jag ge märkesverkstaden en chans. Timmarna efter att de fått chansen dör bilen.
Frågor :
- Vad är oddsen för att verkstadens meckande med bränslefilter och gud vet vad inte har något med bilens och eventuellt bränslepumpens plötsliga död att göra?
- Vet nån om bränslefilter och pump hänger ihop på en Focus (mer än att de hanterar bränslet), alltså om man demonterar bränslefiltret, påverkar detta på något sätt pumpen?
- Kan det vara så att bränslepumpen var risig och dog i förtid av verkstans insats, typ att patienten har magcancer och sen drar läkaren en kulsvärm med en AK47 i magen på patienten?