2649
Sök

Kan verkstan ha råkat sabba bränslepumpen?

6 Inlägg
1 april 2009
Trådstartare
#1
Igår lämnade jag för första gången någonsin min bil på märkesverkstan för service. Idag dog bilen. Kan  märkesverkstan råkat döda min bil eller har jag osannolik osis?

Bilen, en Ford Focus -00, bensinare, fick stor service på fordverkstan och bland annat byttes bränslefilter. Verkstaden sa att det aldrig blivit bytt, det kunde de se på fästanordningen. Idag på morgonen, timmar efter servicen, är bilen död. Den får inget bränsle och startar följaktligen inte. Efter bärgning till verkstaden kollar de vad som hänt och konstaterar att spänningen till bränslepumpen är mysko och den spränger säkringar på löpande band och att det antagligen behövs en ny bränslepump. Men att deras meckande dagen innan skulle ha något som helst med saken att göra kan de inte se hur de än undersöker saken. Bilen har startat dagligen under de fem år jag ägt bilen. Den har servats årligen på en privatverkstad, men meckaren där är en bra bit över 70 år nu och verkar inte riktigt ha koll på grejorna längre. Därför tänkte jag ge märkesverkstaden en chans. Timmarna efter att de fått chansen dör bilen.

Frågor :
- Vad är oddsen för att verkstadens meckande med bränslefilter och gud vet vad inte har något med bilens och eventuellt bränslepumpens plötsliga död att göra?
- Vet nån om bränslefilter och pump hänger ihop på en Focus (mer än att de hanterar bränslet), alltså om man demonterar bränslefiltret, påverkar detta på något sätt pumpen?
- Kan det vara så att bränslepumpen var risig och dog i förtid av verkstans insats, typ att patienten har magcancer och sen drar läkaren en kulsvärm med en AK47 i magen på patienten?

Mr s13 of Sweden
180 Inlägg
1 april 2009
#2
Svar på dina frågor.
NEJ

Rent oflyt bara tyvärr

Lite för mkt är precis lagom.

Entreprenör
1 784 Inlägg
1 april 2009
#3
Connybloom skrev:
Igår lämnade jag för första gången någonsin min bil på märkesverkstan för service. Idag dog bilen. Kan  märkesverkstan råkat döda min bil eller har jag osannolik osis?

Bilen, en Ford Focus -00, bensinare, fick stor service på fordverkstan och bland annat byttes bränslefilter. Verkstaden sa att det aldrig blivit bytt, det kunde de se på fästanordningen. Idag på morgonen, timmar efter servicen, är bilen död. Den får inget bränsle och startar följaktligen inte. Efter bärgning till verkstaden kollar de vad som hänt och konstaterar att spänningen till bränslepumpen är mysko och den spränger säkringar på löpande band och att det antagligen behövs en ny bränslepump. Men att deras meckande dagen innan skulle ha något som helst med saken att göra kan de inte se hur de än undersöker saken. Bilen har startat dagligen under de fem år jag ägt bilen. Den har servats årligen på en privatverkstad, men meckaren där är en bra bit över 70 år nu och verkar inte riktigt ha koll på grejorna längre. Därför tänkte jag ge märkesverkstaden en chans. Timmarna efter att de fått chansen dör bilen.

Frågor :
- Vad är oddsen för att verkstadens meckande med bränslefilter och gud vet vad inte har något med bilens och eventuellt bränslepumpens plötsliga död att göra?
- Vet nån om bränslefilter och pump hänger ihop på en Focus (mer än att de hanterar bränslet), alltså om man demonterar bränslefiltret, påverkar detta på något sätt pumpen?
- Kan det vara så att bränslepumpen var risig och dog i förtid av verkstans insats, typ att patienten har magcancer och sen drar läkaren en kulsvärm med en AK47 i magen på patienten?

Med tanke på flera verkstäders minimala eller noll förtroende så gissar jag på att de är fullt möjligt att dom sjabblat...svårt att bevisa dock...!!

Administratör
2 978 Inlägg
1 april 2009
#4
Bränslefilterna brukar sitta efter pumpen så hur det skulle gått till kan inte jag förklara....

En kopp av den svarta såsen...

689 Inlägg
1 april 2009
#5
Byttes bränslefilter vid servicen? Tänkte om de var tomt och pumpen kördes torr och av det kan ha tagit skada så den inte går runt utan bränner säkringar..?
Mest troligast är dock att det är en slump!


Försöker iaf
12 819 Inlägg
1 april 2009
#6
Det är inte så att dessa liksom äldre Fordar har en knapp i bagaget som är till pumpen?
Det är visst någon nödbrytning eller så, trycker man på den så får bränslepumpen ström igen.


Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

Holländare
20 Inlägg
4 april 2009
#7
kolla om de har monterat filtret åt rätt håll.

1 353 Inlägg
4 april 2009
#8
Säger som theflyingdutchman, kolla så att filtret sitter åt rätt håll.

Annars så var det nog bara en väldig oflyt.

bilen är ju trots allt 9 år gammal ^^

There's no replacement for displacement

Avstängd
35 Inlägg
17 augusti 2009
#9
Batta skrev:
Säger som theflyingdutchman, kolla så att filtret sitter åt rätt håll.

Annars så var det nog bara en väldig oflyt.

bilen är ju trots allt 9 år gammal ^^

vadå då? jag har kört med med iaf minst 20 år amla pumpar utan att ha problem med de... så jag kan säkerligen tänka mig att verkstan har sjabblat...

Powerd By Ford scorpio -95

62 Inlägg
17 augusti 2009
#10
Även de stora märkesverkstäderna gör fel, det är inga gudar som jobbar där vilket vissa tycks tro! Så, det är inte alls omöjligt att dom chabblat! Det kanske kan vara så att mekanikern i fråga kommit åt alternativt tagit bort och satt tillbaka pluskabeln för dåligt så den ligger och glappar. Vilket på så vis föranleder att den skjuter säkringar. Vid en eventuell tvist blir det, oavsett chabbel eller inte, jäkligt svårt att bevisa något. Men misstänker du att felaktigheter kan ha begåtts, varför inte ta ett snack med verkstaden i fråga? Med lite tur är det reko folk som jobbar där och tar sig en titt på problemet.

445 Inlägg
17 augusti 2009
#11
håller med ullebubbe, det är ju så att man kan inte lita till 100% när det gäller märkesverkstäder. kolla upp de felen som du får som tips här på tråden och är det inget av dessa så får du väl helt enkelt prata med dom på verkstaden igen.



Sök