3112
Sök

Behöver hjälp med koppling till slutsteget :(

2 Inlägg
16 augusti 2009
Trådstartare
Tjenare bilfixare.
är inte så bra på detta,har precis skaffat bil och börjat tjacka lite sköna saker till den.
hade hört av nån att man inte kunde dra ström och stereokabeln längs varandra för det skulle bli nån störning,funkar det om jag drar t.ex ström efter golv listerna på högersidan samt stereo kabeln efter höger tak? det jag undrar är om det är tillräckligt space emellan dom då? och borde jag slipa ner lacken där jag ska fästa jordkabeln o med vad borde jag fästa den med i plåten?nån sorts klämmor? vore tacksam om nån kunde kika in på denna tråden.
/mvh jocke smile

336 Inlägg
16 augusti 2009
Jag har dragit på detta viset i min bil.
Strömkabeln från batteri på höger sida.
All lågnivå (3 st) ligger i mitten. Även remoten till stegen ligger här.
Alla högtalarkablar är dragna längs taklisterna.
Jordkabeln har jag fäst i bagagerumsgolvet. Använde en kabelsko från BRL.

Lågnivå samt ström ligger i sådana här http://www.clasohlson.se/Archive/Images … 132427.jpg hela vägen.

Rätt eller fel men så har jag gjort.

Never Drive Faster Than Your Guardian Angel Can Fly

40 Inlägg
16 augusti 2009
man ska försöka att inte dra kablarna bredvid varandra alls. framför allt att inte strömkabeln från batteriet ligger bredvid lågnivåkabeln. sålänge inte kablarna ligger bredvid varandra så kan du göra så som du skrev. dra tex lågnivå i mitten, strömkabeln nere på höger sida vid listerna. där bruker sitta en remotekabel inlindad i lågnivåkabeln för dom kan ligga bredvid varandra. sen där som du fäster jordningen måste man slippa ner lacken så att den får kontakt med karossen:) finns sen att köpa en "speciell" jordkontakt på typ mds. brl å där dom säljer billjud:) glöm inte att sätta en säkring ca 30 cm från batteriet!! hoppas de hjälpte dej något

mvh roos

zappen skrev:
Tjenare bilfixare.
är inte så bra på detta,har precis skaffat bil och börjat tjacka lite sköna saker till den.
hade hört av nån att man inte kunde dra ström och stereokabeln längs varandra för det skulle bli nån störning,funkar det om jag drar t.ex ström efter golv listerna på högersidan samt stereo kabeln efter höger tak? det jag undrar är om det är tillräckligt space emellan dom då? och borde jag slipa ner lacken där jag ska fästa jordkabeln o med vad borde jag fästa den med i plåten?nån sorts klämmor? vore tacksam om nån kunde kika in på denna tråden.
/mvh jocke smile
Senast redigerat av RoosST220 (16 augusti 2009)

40 Inlägg
16 augusti 2009
funkar det inte då??
slippa mer där du har fäst jordningen.
säkringen kanske har gått framme vid batteriet.
måste sitta en säkring på strömkabeln ungefär 30 cm från batteriet.
kan även ha gått en säkring på steget om där sitter en på det du har.

mvh roos

mir skrev:
Jag har dragit på detta viset i min bil.
Strömkabeln från batteri på höger sida.
All lågnivå (3 st) ligger i mitten. Även remoten till stegen ligger här.
Alla högtalarkablar är dragna längs taklisterna.
Jordkabeln har jag fäst i bagagerumsgolvet. Använde en kabelsko från BRL.

Lågnivå samt ström ligger i sådana här http://www.clasohlson.se/Archive/Images … 132427.jpg hela vägen.

Rätt eller fel men så har jag gjort.

2 Inlägg
17 augusti 2009
Trådstartare
tack! hjälpte rejält! nu är det bara dags o göra rubbet.har lagt alla kablar rätt nu så det e bara kopplingarna nu.men hur får man strömkabeln från innersidan till batteriet? borra hål genom plåten så jag kommer in till motorn?

336 Inlägg
17 augusti 2009
zappen skrev:
tack! hjälpte rejält! nu är det bara dags o göra rubbet.har lagt alla kablar rätt nu så det e bara kopplingarna nu.men hur får man strömkabeln från innersidan till batteriet? borra hål genom plåten så jag kommer in till motorn?

Antingen får du borra ett ett hål i torpedväggen eller dra kabeln genom befintligt hål, t ex om du har/haft kupeuttag. Se bara till att du skyddar kabeln mot skada. Jag har även satt en säkring ca 10 cm från batteripoolen.

Never Drive Faster Than Your Guardian Angel Can Fly

Sök