4625
Sök

Koppla in en bilstereo med nya kablar

1 163 Inlägg
25 augusti 2009
Trådstartare
Hejsan jag behöver er hjälp nu, det är så att jag har ett litet skit åk vid sidan om en gammal volvo 142:a , och ska ha in en stereo i den, men enda i kabelväg jag har hängandes framme är till antenn, och en jordkabel, hur ska jag göra med resten och vart igfrån ska man dra kablar? såsom + kabel, remotekabel osv?

Tänk på att detta är ingen fråga om slutsteg osv utan bara om å koppla in en liten stereo, tror jag vet hu jag ska göra men vill vara säker så det blir rätt:) tacksam för snabba svar!

Made by myself, always going to thank my Dad, Brother, Mother and all my Friends for all Support to my projects!

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
25 augusti 2009
Plusen drar du direkt ifrån batteriet (med en säkring imellan) sen så remoten behöver du inte bry dig i när du inte har nåt steg. Från tändningen sen drar du en kabel för att slå på stereon (eller så kopplar du den till batteripluskabeln så får du slå på stereon på knappen).

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

739 Inlägg
25 augusti 2009
hade du inte gått el programmet ?? då borde du veta hur man koplar in en bil radio

1 163 Inlägg
25 augusti 2009
Trådstartare
ChriZtoffer skrev:
Plusen drar du direkt ifrån batteriet (med en säkring imellan) sen så remoten behöver du inte bry dig i när du inte har nåt steg. Från tändningen sen drar du en kabel för att slå på stereon (eller så kopplar du den till batteripluskabeln så får du slå på stereon på knappen).

ahh men så långt hänger jag med , men + e ju den röde kabeln på stereon , sedan den från tändningen . .vilken färg? det är nog det jag är osäker på smile ska den in på den blå / remotekabeln? lr tillsamans med + kabeln(röd) ?

Made by myself, always going to thank my Dad, Brother, Mother and all my Friends for all Support to my projects!

Evolution Garage!
188 Inlägg
25 augusti 2009
kabeln från tändningen är i alla fall jag stött på gul. vill du veta vilka högtalarkablar som går till vilken högtalare eller vet du redan det?

projekt 2012/2013: Hjulupphängen på Supran
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 1#p3048851

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
25 augusti 2009
Den blå-blå/vita kabeln på stereon får INTE kopplas till en strömkälla! Det är remotekabeln, vilken kopplas till ett slutsteg eller elantenn (om man har sådan) och ger ut en spänning. Konstantspänning ska kopplas till röd och tändningsplus till gul (om jag nu inte mins fel, kan vara tvärs om).

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

Evolution Garage!
188 Inlägg
25 augusti 2009
och angående hur du ska koppla in dom så finns de guider för att få den funktionen man vill ha.

http://www.siocommunications.co.uk/Wiri … wiring.jpg

där har du en bild på vad alla kablarna gör.
Om du kopplar bilens gula med stereons gula och bilens röda med stereons röda så kommer stereon att vara på så fort tändningen är på.
Om du kopplar bilens gula med Stereons röda och bilens röda med stereons gula (d.v.s. korskopplar) kommer du kunna sätta på stereon med knappen även när tändningen är av. som ChriZtoffer sa.

jag glömde säga detta när jag skrev mitt förra inlägg.

//Erik_Falk

1 163 Inlägg
25 augusti 2009
Trådstartare
Erik_Falk skrev:
kabeln från tändningen är i alla fall jag stött på gul. vill du veta vilka högtalarkablar som går till vilken högtalare eller vet du redan det?

finns inga högtalar kablar ännu smile men tänkte få rätt power på den bara så vet ja hu ja ska handskas sedan bara det att d finns inga kablar dragna d e därfö ja vill veta varifrån ja ska dra nya så d bli rätt smile

1 163 Inlägg
25 augusti 2009
Trådstartare
Erik_Falk skrev:
och angående hur du ska koppla in dom så finns de guider för att få den funktionen man vill ha.

http://www.siocommunications.co.uk/Wiri … wiring.jpg

där har du en bild på vad alla kablarna gör.
Om du kopplar bilens gula med stereons gula och bilens röda med stereons röda så kommer stereon att vara på så fort tändningen är på.
Om du kopplar bilens gula med Stereons röda och bilens röda med stereons gula (d.v.s. korskopplar) kommer du kunna sätta på stereon med knappen även när tändningen är av. som ChriZtoffer sa.

jag glömde säga detta när jag skrev mitt förra inlägg.

//Erik_Falk

tack precis detta svaret ja sökte:) fölåt man ha gått elprogramet å ej kan lösa det.. kan ju alltid lösa men då blir det kanske så stereon ej stängs av å så ju tongue

1 163 Inlägg
25 augusti 2009
Trådstartare
fast ser på bilden där då att dra den gula kabeln från stereon till batteriet, å den röde från typ tändningen eller kanske annat som lampor å grejjer ? asså i teoretiskt sätt? , åsså svart in i plåt såklart, sedan remoten osv kan ja ju skita i , men jag behöver inte koppla in några fler sladdar än dom 3? Mvh

Evolution Garage!
188 Inlägg
25 augusti 2009
Nej. andra kablarna har med extravaganza att göra. så som skärmar, och annat lullull, har jag för mig vet faktiskt inte detta säkert. men det jag vet säkert är att om du har som mål med din stereo att bara spela musik och inte ha något extra så behöver du inte bry dig om dom. men glöm dock inte att isolera dom så dom inte kortsluter i plåten.

//Erik_Falk

1 163 Inlägg
25 augusti 2009
Trådstartare
Erik_Falk skrev:
Nej. andra kablarna har med extravaganza att göra. så som skärmar, och annat lullull, har jag för mig vet faktiskt inte detta säkert. men det jag vet säkert är att om du har som mål med din stereo att bara spela musik och inte ha något extra så behöver du inte bry dig om dom. men glöm dock inte att isolera dom så dom inte kortsluter i plåten.

//Erik_Falk

jajjamensan smile tack för svaret ja sökte:) , men d ska va en säkring på den gule sladden som går från batteriet? å hu stor ska den säkringen vara? mvh

Evolution Garage!
188 Inlägg
26 augusti 2009
jag skulle tro att om du inte dragit kabeln själv så är den redan av säkrad. Om en inte är det brukar det i flesta fall sitta en 10A säkring i huvudenheten på baksidan så du behöver inte säkring där.

685 Inlägg
26 augusti 2009
Erik_Falk skrev:
jag skulle tro att om du inte dragit kabeln själv så är den redan av säkrad. Om en inte är det brukar det i flesta fall sitta en 10A säkring i huvudenheten på baksidan så du behöver inte säkring där.

Fel. du säkrar av KABELN inte huvudenheten!! samma sak som när man säkrar av KABELN mellan slutsteg och batteri tex!

man skall alltid ha en säkring som är proportionerad efter kabelns tjocklek som sitter så nära batteriet som möjligt.
Senast redigerat av Snoogiloo (26 augusti 2009)

Konstruktör
1 053 Inlägg
26 augusti 2009
Hahaha.. Det där var faktiskt lite humor big_smile

Men för att hjälpa lite dig lite så finns det en standard du kan följa.
Då kommer det gå som en dans.

685 Inlägg
26 augusti 2009
Wanegardh skrev:
Inte så konstigt att det är så många arbetslösa ungdomar.
Det finns ju ingen kompetens.
http://www1.garaget.org/gallery/archive/367/748929_wmmd99.jpg

kan ju säga att jag också e arbetslös ungdom och slutade på 29e plats i ECY cup detta året utan att plugga inför proven. så det finns dom med kompetens som inte får jobb också wink dock skiter jag i vilket för tillfället eftersom jag kom in på högskola tongue

men lite on topic nu.
Gul = 12V konstant (alltså till batteriet)
Röd = tändningen (kopplas på tändningen tongue)
Svart = jordning (kopplas i karossen eller direkt på minus polen på batteriet)

tänk på, hellre för tjocka kablar än för små, dock så behövs ju inga monster kablar xD 2,5mm2 hade jag använt iaf om jag skulle gjort detta själv.
och glöm inte heller att säkra av KABLARNA. 2,5mm2 kan säkras av till 25A enligt zatzys tabell
http://www.zatzy.com/attachments/bilstereo/18173d1135186685-kabelgrovlek-steg-tabeller-m-m-tabell.jpg

Evolution Garage!
188 Inlägg
26 augusti 2009
Snoogiloo skrev:
Fel. du säkrar av KABELN inte huvudenheten!!

Jag har aldrig sagt att Hoaken skulle säkra av någon kabel. han frågade om det behövdes och om du läser mitt svar igen så står det:

"Jag skulle tro att om du inte dragit kabeln själv så är den redan av säkrad. Om en inte är det brukar det i flesta fall sitta en 10A säkring i huvudenheten på baksidan så du behöver inte säkring där."

och eftersom kabel hade en färg spm Hoaken frågade om tog jag för givet att han inte drog den själv.

//Erik_Falk

685 Inlägg
26 augusti 2009
Erik_Falk skrev:
Snoogiloo skrev:

Jag har aldrig sagt att Hoaken skulle säkra av någon kabel. han frågade om det behövdes och om du läser mitt svar igen så står det:

"Jag skulle tro att om du inte dragit kabeln själv så är den redan av säkrad. Om en inte är det brukar det i flesta fall sitta en 10A säkring i huvudenheten på baksidan så du behöver inte säkring där."

och eftersom kabel hade en färg spm Hoaken frågade om tog jag för givet att han inte drog den själv.

//Erik_Falk

hela tråden handlar om att han ska dra om alla kablar själv ^^
anledningen till att kablarna hade färg var för att kablarna på iso kablaget från stereon har fortfarande samma färger smile

men då förstår jag hur du menar. fattade de först som att du menade att han inte behöver sätta någon säkring på kabeln för att den är avsäkrad i stereon vilket är som sagt fel smile

Evolution Garage!
188 Inlägg
26 augusti 2009
Snoogiloo skrev:
Erik_Falk skrev:
Snoogiloo skrev:

//Erik_Falk

hela tråden handlar om att han ska dra om alla kablar själv ^^
anledningen till att kablarna hade färg var för att kablarna på iso kablaget från stereon har fortfarande samma färger smile

men då förstår jag hur du menar. fattade de först som att du menade att han inte behöver sätta någon säkring på kabeln för att den är avsäkrad i stereon vilket är som sagt fel smile

HAHA! det missuppfattade jag big_smile trodde Hoaken hade ett gäng kablar som han skulle koppla in i stereons ISO kablage och inte ville göra fel så han frågade :S

aja problemet är iaf löst. big_smile

//Erik_Falk

Sök