3351
Sök

Motorbyte Volvo 240 -87

Motorburen Ungdom
499 Inlägg
24 augusti 2009
Trådstartare
#1
Tjenare!

Jag har ramlat över en B23 E som är lite lätt trimmad till 180 - 190 häst och den ska jag stoppa i min 240 tänkte jag. I min 240 nu sitter allt orginal, en B230F med insprut och hela skiten, på B23:an sitter gamla insprutet. Och nu undrar jag exact vad jag behöver byta ut? Hörde att bl.a förpumpen måste bytas ut. Tändboxen har jag redan så den förstår jag måste bytas. Vad mer behövs ?

mvh

Jag gasade upp den till 100 och slog i 2:an ..
Kolla in mitt projekt på mitt Galleri!
www.garaget.org/Triton

16 Inlägg
24 augusti 2009
#2
behöver inte byta någonting ev anslutningar på bränse slangarna..... men du behöver inte data boxar å sådan skit b23e e en enkel å fin motor...


Motorburen Ungdom
499 Inlägg
25 augusti 2009
Trådstartare
#3
Det där om bränslepumpen då ? Behövs inte det heller smile ?

Jag gasade upp den till 100 och slog i 2:an ..
Kolla in mitt projekt på mitt Galleri!
www.garaget.org/Triton

106 Inlägg
25 augusti 2009
#4
de gamla Kjetronic jobbar med ett systemtryck på 5bar, ditt orginala jobbar på 2.5-3bar beroende på vilken btr du har.
Så ja, du måste byta till en större pump så att flödet blir korrekt!

Ja e som Alfons Åberg: SKA BARA!

Motorburen Ungdom
499 Inlägg
25 augusti 2009
Trådstartare
#5
Bara byta till en orginal pump till en B23 alltså eller är det någon jåpas speciall skit ? smile

Jag gasade upp den till 100 och slog i 2:an ..
Kolla in mitt projekt på mitt Galleri!
www.garaget.org/Triton

3 Inlägg
29 augusti 2009
#6
ja du bör nog byta tankarmaturen (b23), pumpen (b23) och sätt dit en ny bränsle ledning om det inte redan finns en retur på F motorn smile

Allt går med en svets :P

1 798 Inlägg
29 augusti 2009
#7
Huvudpumpen måste bytas ut då systemen använder sig utav olika tryck.
Tankpumpen är densamma.

En B23E med original k-jet ger inga 180-190hk även om den i övrigt är uppskrämd, känns som du blivit lurad...


Lågt, snabbt och brett
167 Inlägg
29 augusti 2009
#8
B23E Med K-jetronic som är rätt iordning gjord kan lämna bortemot 200hk

Ska man åka brett är de lika bra å göra de rejält!

Försöker iaf
12 819 Inlägg
29 augusti 2009
#9
Är väl 130-140 (136?) hk original i dom så att få upp till 190hk tror jag inte är något problem, dyrt men inte omöjligt.


Mvh Tommy
Senast redigerat av te_wik (29 augusti 2009)

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

5 111 Inlägg
29 augusti 2009
#10
te_wik skrev:
Är väl 130-140 (136?) hk original i dom så att få upp till 190hk tror jag inte är något problem, dyrt men inte omöjligt.


Mvh Tommy

Fast originalsprutet hänger inte med utan modifikationer, men visst, K-jet sitter på betydligt kraftigare saker så att bygga om det är ju heller inga problem.


Försöker iaf
12 819 Inlägg
29 augusti 2009
#11
Volvo544special65 skrev:
te_wik skrev:
Är väl 130-140 (136?) hk original i dom så att få upp till 190hk tror jag inte är något problem, dyrt men inte omöjligt.


Mvh Tommy

Fast originalsprutet hänger inte med utan modifikationer, men visst, K-jet sitter på betydligt kraftigare saker så att bygga om det är ju heller inga problem.

Ja men så är det ju med alla bilar. Inte kan man trimma motorn hur mkt som helst utan att röra bränslematningen något smile


Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

1 798 Inlägg
29 augusti 2009
#12
Som jag skrev tidigare så lämnar ingen B23E med original k-jet några 180-190hk.
För att inte bli lurad så får man ta reda på mer fakta om vad som exakt är gjort med motorn.
K-jet som gäller i detta fallet är begränsat, antingen får man plocka över system från andra större motorer eller så måste man "gnista" bränslefördelaren för att det ska kunna ge mer, men jag är osäker på om det sistnämnda räcker till i detta fallet.
Oavsett lösning så lär det kosta mer än vad det är värt, om inte annat så på bränsleförbrukningen...



Sök