Jag har ramlat över en B23 E som är lite lätt trimmad till 180 - 190 häst och den ska jag stoppa i min 240 tänkte jag. I min 240 nu sitter allt orginal, en B230F med insprut och hela skiten, på B23:an sitter gamla insprutet. Och nu undrar jag exact vad jag behöver byta ut? Hörde att bl.a förpumpen måste bytas ut. Tändboxen har jag redan så den förstår jag måste bytas. Vad mer behövs ?
mvh
Jag gasade upp den till 100 och slog i 2:an ..
Kolla in mitt projekt på mitt Galleri! www.garaget.org/Triton
de gamla Kjetronic jobbar med ett systemtryck på 5bar, ditt orginala jobbar på 2.5-3bar beroende på vilken btr du har. Så ja, du måste byta till en större pump så att flödet blir korrekt!
Är väl 130-140 (136?) hk original i dom så att få upp till 190hk tror jag inte är något problem, dyrt men inte omöjligt.
Mvh Tommy
Fast originalsprutet hänger inte med utan modifikationer, men visst, K-jet sitter på betydligt kraftigare saker så att bygga om det är ju heller inga problem.
Är väl 130-140 (136?) hk original i dom så att få upp till 190hk tror jag inte är något problem, dyrt men inte omöjligt.
Mvh Tommy
Fast originalsprutet hänger inte med utan modifikationer, men visst, K-jet sitter på betydligt kraftigare saker så att bygga om det är ju heller inga problem.
Ja men så är det ju med alla bilar. Inte kan man trimma motorn hur mkt som helst utan att röra bränslematningen något
Som jag skrev tidigare så lämnar ingen B23E med original k-jet några 180-190hk. För att inte bli lurad så får man ta reda på mer fakta om vad som exakt är gjort med motorn. K-jet som gäller i detta fallet är begränsat, antingen får man plocka över system från andra större motorer eller så måste man "gnista" bränslefördelaren för att det ska kunna ge mer, men jag är osäker på om det sistnämnda räcker till i detta fallet. Oavsett lösning så lär det kosta mer än vad det är värt, om inte annat så på bränsleförbrukningen...