4098
Sök

Opel rekord -84 ventiljustering

85 Inlägg
14 augusti 2009
Trådstartare
Hej!
har en rekord som gått lite varm, har tagit lös toppen, såg att den inte var plan, så nu måste ja nog ha bort ventilerna, så jag undrar om någon vet vad det ska vara för mått på själva justeringen då ja monterar tillbaka allt? ska visst vara hydraliska lyftare, men den har vipparmar, så en inställning måste göras.. Tacksam för svar.

Mvh/Thomas

198 Inlägg
14 augusti 2009
hej.  man ställer in alla ventiler när kammen är i viloläge eller va man ska säga. ej i lyft läge alltså. bara att att dra runt motorn på remskivan fram och känna sig fram på kammen.en efter en. hydraliska lyftare lägger man åt så att det inte är nåt glapp. sen ett halvvarv till då blir det perfekt..

volvo turbo

85 Inlägg
16 augusti 2009
Trådstartare
Okej.. Hörde av någon att det skulle vara ett visst glapp.. Men får lita på dig då.. smile
En fråga till, har toppen inne på planing, den var rätt så skev, hamnar på att fräsa bort nästan en millimeter, och då kommer ju frågan, kommer kolvarna slå i ventilerna? och blir det för hög komp?
Min ide isf är ju att lägga dubbla topp packningar, dålig ide?

198 Inlägg
18 augusti 2009
momis skrev:
Okej.. Hörde av någon att det skulle vara ett visst glapp.. Men får lita på dig då.. smile
En fråga till, har toppen inne på planing, den var rätt så skev, hamnar på att fräsa bort nästan en millimeter, och då kommer ju frågan, kommer kolvarna slå i ventilerna? och blir det för hög komp?
Min ide isf är ju att lägga dubbla topp packningar, dålig ide?

hej! är det hydraliska så ska de inte va nåt glapp. om de kommer att slå i de tror ja inte men är inte säker på det..  kamkjedjan kan bli lite slapp om man planar för mkt..mer komp blir det men de går bra. dubbla packningar är ingen bra ide.  ja har en topp från 2.2 rekord felfri.. om du vill köpa

volvo turbo

85 Inlägg
31 augusti 2009
Trådstartare
det lät ju intressant, planade toppen, men såg sen att det var en spricka i den.. så om ja nu ska ha igång den så måste ja nog ha en ny topp till den.. passar 2,2ans topp rakt av eller? kom på att jag har en manta motor i min, men det är ju exakt samma som rekordens.. vad ska du ha för toppen? smile
Mvh

Sök