4497
Sök

Trimning av Opels C20NE motor.

51 Inlägg
12 maj 2009
Trådstartare
#1
Citerar från en annan sida till att börja med:

Originally Posted by Cassius
Jag har inget för mig så jag ger en kort sammanfattning


1. Sprut från en 1,8i, alltihop dvs boxen, tändboxen, kabelstam osv, alltihop!
2. En fin trimkam.
3. En planing av toppen samt en portning. Om du inte känner för att porta/plana toppen så funkar en 1,8i topp lika bra. Fördelen med 2 liters toppen är att om man portar den så blir den mkt bättre än 1,8a toppen, oavsett hur mycket du portar 1,8an
4. Extraktorgrenrör.
5. Mer soppa, antingen typ XE spridare eller ett höjt bränsletryck.
6. De vanliga = filter, avgas osv..
Och som avslutning kan du göra de jag hade planer på och de är en E85 konvertering, då kan du köra med betydligt högre komp och du vinner ca 20% i effekt. Fast då behövs nog ganska mycke värre spridare, typ Saab 431or.. (satt i 9000 2,3 turbo bl a)

Och nu, ni som har erfarenhet av C20NE motorer, eller Opel trim överhuvudtaget. Vilken motormodell är bäst att ta en toppen ifrån? Vad heter motorn så att säga?

Funderar mest på att byta till en sådan topp då.

Skulle gärna vilja höra vad ni tror om en 1,8i topp, med C20XE insprut och chip till min C20NE motor?
Vad tror ni man kan få ut av bara det till att börja med?


1 291 Inlägg
12 maj 2009
#2
Varför byta sprut till att börja med?
Det jag skulle rekommendera är följande.
-lexmaul insug, mycket bättre än original.
-c20xe grenrör med ny fläns för c20ne
-en aningen vassare kam (jag kör enem z9 drar mellan ~3000-7000)
-hårdare ventilfjädrar.
-kolvar och stakar från c20xe (högre komp)
-porta originaltoppen.
-chip
det är en bra början, hur mycket har du tänkt riva och hur mycket får det kosta?

Du kan kolla spec på min rallycrossbil, på E85 ger den 149 whp


51 Inlägg
12 maj 2009
Trådstartare
#3
Meningen var att riva så lite som möjligt och försöka hålla kostnaderna nere. Vet att det är ganska omöjligt att få ut något egentligen. Men vill bara ha en mindre effektökning och mer vrid egentligen.

- lexmaul är ju så jäkla dyrt bara.
- c20xe grenrör - Ger det något?
- Tydligen är det ju latmans portning att byta till 1,8i toppen istället.

Angående sprutet, så trodde lite annat trim folk jag hörde med att det skulle ge lite eftersom den gärna säkert kommer vilja ha mer soppa.


1 291 Inlägg
12 maj 2009
#4
Marquant skrev:
Meningen var att riva så lite som möjligt och försöka hålla kostnaderna nere. Vet att det är ganska omöjligt att få ut något egentligen. Men vill bara ha en mindre effektökning och mer vrid egentligen.

- lexmaul är ju så jäkla dyrt bara.
- c20xe grenrör - Ger det något?
- Tydligen är det ju latmans portning att byta till 1,8i toppen istället.

Angående sprutet, så trodde lite annat trim folk jag hörde med att det skulle ge lite eftersom den gärna säkert kommer vilja ha mer soppa.

Köpte mitt begagnat för 1500 så det går hitta för bra pris, nytt är ju självklart dyrt men det flödar bättre och framförallt jämnare än original.
C20xe grenröret är ett extraktorrör och många gånger bättre än c20ne gjutjärn, dessutom många gånger billigare än ett eftermarknads om du eller någon kompis hanterar en svets.
OM du vill plocka så lite soim möjligt med motorn så är insug, grenrör, kamaxel och ett chip det jag tror på.


Green Street Elite
676 Inlägg
12 maj 2009
#5
fan va nice! här fick man lite ideér  big_smile


51 Inlägg
13 maj 2009
Trådstartare
#6
MattiasH skrev:
Marquant skrev:
Meningen var att riva så lite som möjligt och försöka hålla kostnaderna nere. Vet att det är ganska omöjligt att få ut något egentligen. Men vill bara ha en mindre effektökning och mer vrid egentligen.

- lexmaul är ju så jäkla dyrt bara.
- c20xe grenrör - Ger det något?
- Tydligen är det ju latmans portning att byta till 1,8i toppen istället.

Angående sprutet, så trodde lite annat trim folk jag hörde med att det skulle ge lite eftersom den gärna säkert kommer vilja ha mer soppa.

Köpte mitt begagnat för 1500 så det går hitta för bra pris, nytt är ju självklart dyrt men det flödar bättre och framförallt jämnare än original.
C20xe grenröret är ett extraktorrör och många gånger bättre än c20ne gjutjärn, dessutom många gånger billigare än ett eftermarknads om du eller någon kompis hanterar en svets.
OM du vill plocka så lite soim möjligt med motorn så är insug, grenrör, kamaxel och ett chip det jag tror på.

Det låter ju inte så farligt ändå. Kamaxel tror jag dock jag skippar än så länge. Eller hur mycket jobb är det egentligen att byta kamaxeln? Hittade en irmscher trimkam rätt billigt på tyska Ebay. Helt nya då.

Att svetsa ett grenrör är inget problem. Så det låter ju kanon.

Insug gäller det dock att hitta ett begagnat i så fall för pallar inte lägga ut 5k på ett nytt.

Men du tror inte ett dyft på att byta till c20xe spridare också eller? För det borde väl ge lite ihop med det andra?
Senast redigerat av Marquant (13 maj 2009)


driver with style
800 Inlägg
1 september 2009
#7
Jag gissar att du tänker göra som jag ska göra på min omega a med c20ne? smile

Hade planer på att köra på denna setupen:

bottenplatta från en 2.0 8v
1.8 topp med insug och kam
vectra gt styrbox (det sitter en trimchip i dom original)
extraktorrör från en 2.0 16V med en fläns för 8V
ta bort katten (ha man innan '88 så kan man rensa den)
lite filter å sportrör

med detta hade du fått mellan 150 å 180 hk för mellan 5000 å 10000 spänn

meningen med att man ta en topp från en 1.8 är att den toppen har större kanaler och en vassare kamaxel original plus att man få lite högre komp.

men det jag hade tänk mig nu är följande:

2.0 8v bottenplattar
högkompskolvar och stakar
en max portat 8v topp
steg 2 kam
lexmaul insug
vectra gt styrbox
hemmabyggd extraktor eller köpt fån ebay
Vectra gt svänhjul
16v spridare och spridarebrygga
Spällhus och LMM från BMW 2.5 - 3.2L 6cyl motor
3" Alurör mellan Späll å LMM
50-100hk lustgas

med detta hamnar jag mellan 200-250hk utan lustgas

kostnaden: runt 15000:- utan lustgasen  (kostar 8000 extra)
men i detta är det inte inräknat att renovera motorn med nya lager, packningar och arp-bultar

visst är C20ne en underbar motor att trimma smile motorn original håller för runt 300hk innan stakerna ger sig, finns tom en kille som kör med 950 kompressor hk på original vevaxel och den håller!

för mer info hör av dig wink

mvh Nick
Senast redigerat av Opel16V (1 september 2009)

Vissa falla för grupptryck, Jag föll för laddtryck!
www.hugotraffen.se

1 291 Inlägg
1 september 2009
#8
Opel16V skrev:
Jag gissar att du tänker göra som jag ska göra på min omega a med c20ne? smile

Hade planer på att köra på denna setupen:

bottenplatta från en 2.0 8v
1.8 topp med insug och kam
vectra gt styrbox (det sitter en trimchip i dom original)
extraktorrör från en 2.0 16V med en fläns för 8V
ta bort katten (ha man innan '88 så kan man rensa den)
lite filter å sportrör

med detta hade du fått mellan 150 å 180 hk för mellan 5000 å 10000 spänn

meningen med att man ta en topp från en 1.8 är att den toppen har större kanaler och en vassare kamaxel original plus att man få lite högre komp.

Den effekt du får ut med den här setupen är en bit under 150hk, säg max 130-135.
Dessutom har inte vectra GT nån speciell styrbox, det är samma som på alla andra vectra.
Det GT:n har annorlunda är en tätare låda och lite styling. motorn är precis som på vilken gl som helst

Opel16V skrev:
men det jag hade tänk mig nu är följande:

2.0 8v bottenplattar
högkompskolvar och stakar
en max portat 8v topp
steg 2 kam
lexmaul insug
vectra gt styrbox
hemmabyggd extraktor eller köpt fån ebay
Vectra gt svänhjul
16v spridare och spridarebrygga
Spällhus och LMM från BMW 2.5 - 3.2L 6cyl motor
3" Alurör mellan Späll å LMM
50-100hk lustgas

med detta hamnar jag mellan 200-250hk utan lustgas

kostnaden: runt 15000:- utan lustgasen  (kostar 8000 extra)
men i detta är det inte inräknat att renovera motorn med nya lager, packningar och arp-bultar

visst är C20ne en underbar motor att trimma smile motorn original håller för runt 300hk innan stakerna ger sig, finns tom en kille som kör med 950 kompressor hk på original vevaxel och den håller!

för mer info hör av dig wink

mvh Nick

Här vart det bra med effekt roll Men även här har du överdrivit en del i vad man faktiskt får ut för effekt. Har bänkat en liknande setup på bensin och den gav 136whp vilket är ~155hk på veven.
Lite ombyggnation och rejäl komphöjning + E85 så gav den 149whp vilket är ~175hk på veven (dock ökade effekten med 21hk på mellanregistret).
Det jag vill komma till är att det går ganska bra att trimma en NE upp till 180-190hk sen blir det dyra och svårfångade hästar (bygga ren racemotor rakt igenom med riktigt sprut och separata spjäll)
Får påpeka än en gång att vectra gt inte har några specialdelar i motorn såsom svänghjul eller styrbox tex.


4 682 Inlägg
1 september 2009
#9
MattiasH skrev:
..
-chip
..

med ett universalchip så blir ju sprutet inte optimalt inställt, bättre att satsa på ett eftermarknadssprut så man får motorn optimalt inställd å få ett par extra hästkrafter/bättre bränsle ekonomi.

1 291 Inlägg
1 september 2009
#10
Moparboy440 skrev:
MattiasH skrev:
..
-chip
..

med ett universalchip så blir ju sprutet inte optimalt inställt, bättre att satsa på ett eftermarknadssprut så man får motorn optimalt inställd å få ett par extra hästkrafter/bättre bränsle ekonomi.

Ett chip är enkelt och billigt, ska man ha ett sprut så blir det dyrare och kräver kunskap att mappa ordentligt eller hjälp med mappning som gör att det blir ännu dyrare.
Dessutom ska ju bilen starta och funka fint året runt i alla väder och då krävs det mååånga timmar bakom datorn wink


4 682 Inlägg
2 september 2009
#11
MattiasH skrev:
Ett chip är enkelt och billigt, ska man ha ett sprut så blir det dyrare och kräver kunskap att mappa ordentligt eller hjälp med mappning som gör att det blir ännu dyrare.
Dessutom ska ju bilen starta och funka fint året runt i alla väder och då krävs det mååånga timmar bakom datorn wink

finns mycket kunnigt folk som säljer och mappar sprut, visserligen blir det ju dyrare än ett chip men ett megasquirt är inte så farligt dyrt.


Sök