4412
Sök

Sänka bilen utan kostnad... Celica -94:a

1 291 Inlägg
6 september 2009
#21
FireTraXX skrev:
H3dlund skrev:
Vad ni än gör så värm inte ihop fjädrarna som nån stjärna skrev, man värmer ju upp fjädrarna såpass mycket att de tappar härdningen. Inte så smart då fjädern kommer bli helt stört mjuk, bilen kommer gunga som en cadillac i kurvorna.

Kapa fjädrar är inga problem så länge den ligger kvar i fjädertallriken efter kapning.

En kapad fjäder håller inte längre upp vikten lika bra som innan.
Därför kommer dämparna att ge sig till slut med.

Och folk som säger att fjädrarna ska sätta sig, gå och lägg er.
Ifall ni blir tillsagda av säljaren att fjädern behöver X antal mil eller X antal veckor på sig för att sätta sig så är det skitfjädrar.
En fjäder som inte sänkt rätt längd direkt kommer aldrig att sluta sjunka, det är bara en fråga om tid innan även här dämparna säger upp sig.

En fjäders konstant beror (förenklat) på tråddiameter, diameter på fjädern, material och antal varv.
Kapar man en fjäder ökar fjäderkonstanten, den blir hårdare!

För dämparens roll är det ingen skillnad om du sänker bilen 50mm med en sänkfjäder eller en kapad. Den jobbar ju fortfarande 50mm lägre än original.

En sänkfjäder har oftast 2-3 mjukare varv som gör att den hålls på plats när man lyfter bilen, i komprimerat läge gör den samma arbete.


DFFL
9 020 Inlägg
6 september 2009
#22
Så som jag fått det förklarat för mig så är en fjäders styvhet och styrka beroende av att den är hel.
När man kapar den så förlorar man lite hos båda.

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.

Med lem
1 127 Inlägg
6 september 2009
#23
FireTraXX skrev:
Så som jag fått det förklarat för mig så är en fjäders styvhet och styrka beroende av att den är hel.
När man kapar den så förlorar man lite hos båda.

Nej nej, då har du hört fel. Ju mer fjädern kortas ju hårdare blir den, så länge det är en linjär fjäder.

Att stötdämparna tar stryk som du nämnde kommer de ju göra med vanliga sänkfjädrar också.


fälg fantast
1 086 Inlägg
6 september 2009
#24
du verkar vara en liten snål pajk du , du skall absoulut inte köpa höj och sänksats från biltema om du fortfarande vill leva, det sänker ca 10 mm och är bara skit, ska du kapa ca 30mm så säger jag  1.5 - 2 varv, bilen kommer bli mycket stötigare och går ej igenom besiktning,

planerar du att ha bilen ett tag bara så är det väl OK att kapa, ska du ha bilen en längre tid så är det nog bäst du frågar dina föräldrar om 1000 kr så kan du köpa sänkfjädrar, det ger bättre väghållning och är godkänt i besikning, glöm inte att göra hjulinställning

Golf Mk2 GTI G60 Limited Edition NR 35 / 71

Volvoskadad
6 017 Inlägg
6 september 2009
#25
Lowenhart skrev:
du verkar vara en liten snål pajk du , du skall absoulut inte köpa höj och sänksats från biltema om du fortfarande vill leva, det sänker ca 10 mm och är bara skit, ska du kapa ca 30mm så säger jag  1.5 - 2 varv, bilen kommer bli mycket stötigare och går ej igenom besiktning,

planerar du att ha bilen ett tag bara så är det väl OK att kapa, ska du ha bilen en längre tid så är det nog bäst du frågar dina föräldrar om 1000 kr så kan du köpa sänkfjädrar, det ger bättre väghållning och är godkänt i besikning, glöm inte att göra hjulinställning

Skitsnack, besiktat flera bilar med kapade fjädrar.

Jonas

Offroad Racing
3 122 Inlägg
6 september 2009
#26
Volvo_Mannen skrev:
Lowenhart skrev:
du verkar vara en liten snål pajk du , du skall absoulut inte köpa höj och sänksats från biltema om du fortfarande vill leva, det sänker ca 10 mm och är bara skit, ska du kapa ca 30mm så säger jag  1.5 - 2 varv, bilen kommer bli mycket stötigare och går ej igenom besiktning,

planerar du att ha bilen ett tag bara så är det väl OK att kapa, ska du ha bilen en längre tid så är det nog bäst du frågar dina föräldrar om 1000 kr så kan du köpa sänkfjädrar, det ger bättre väghållning och är godkänt i besikning, glöm inte att göra hjulinställning

Skitsnack, besiktat flera bilar med kapade fjädrar.

Det hela handlar om att fjädrarna inte får kunna hoppa ur läge vid utfjädring. en fjäder som är för kort kan alltså därför användas om man konstruerar nåt lämpligt utfjädringsstopp.

Edit: Och oavsett sänkning så bör du göra en hjulinställning efteråt. Kommer ganska snart märkas på däcken vad som händer om du inte gör det...
Senast redigerat av henke_99 (6 september 2009)

Den som spar han har, fast inte lika roligt...


Sök