4030
Sök

Sänka bilen utan kostnad... Celica -94:a

32 Inlägg
5 september 2009
Trådstartare
#1
Jag vet, jag har hört det förut. Att kapa fjädrarna är dumt. Men jag planerar ändå att göra det.
Kom gärna med synpunkter ändå, men...
Jag vill sänka bilen 30-40mm. Hur mycket borde jag rimligtvis kapa? Ett varv? två?
Vad behöver jag tänka på?
Tack smile


Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 650 Inlägg
5 september 2009
#2
bättre köpa säkningssats men de förstår du redan antar ja . men bara kapa 2 varv sen hissar du ner bilen och ser om du är nöjd är du inte de bara kapa lite mer ..


32 Inlägg
5 september 2009
Trådstartare
#3
men sänkningssats går inte genom på bilprovningen. Och jag har sökt efter trådar om dem, och bara hittat negativt om dem. Att de "snurrar runt fjädern & lägger sig på samma sida och på så vis "böjer fjädern i sidled. Eller har du erfarenhet av sänkningssats (typ biltemas) ?


Herr
1 722 Inlägg
5 september 2009
#4
Patrik_1975 skrev:
men sänkningssats går inte genom på bilprovningen. Och jag har sökt efter trådar om dem, och bara hittat negativt om dem. Att de "snurrar runt fjädern & lägger sig på samma sida och på så vis "böjer fjädern i sidled. Eller har du erfarenhet av sänkningssats (typ biltemas) ?

Sänkningssats går inte igenom bilprovningen?

Ja har då bessat min bil med sänksats o det är inget dom påpekat, finns ingen anledning o göra det heller, så länge du kommer smärtfritt in i bessalen.

There's no need to fear, UNDERDOG is here!

Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 650 Inlägg
5 september 2009
#5
Patrik_1975 skrev:
men sänkningssats går inte genom på bilprovningen. Och jag har sökt efter trådar om dem, och bara hittat negativt om dem. Att de "snurrar runt fjädern & lägger sig på samma sida och på så vis "böjer fjädern i sidled. Eller har du erfarenhet av sänkningssats (typ biltemas) ?

brukar inte sänka mina bilar men kapa fjädrarna gör ju att dämparna blir sämmre tror inte de är spec popis hos bes gubbarna heller så ...

bara göra som du känner för=D


Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
5 september 2009
#6
Det enda de kollar på är att det finns fjädringsväg och att fjädrarna sitter fast mellan fjädertalrikarna....
Dock får de INTE sättas fast med klammor och dyligt, men det kan slinka igenom om man gjort på ett sådant sät att de inte syns...

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

Forummoderator
26 373 Inlägg
5 september 2009
#7
Patrik_1975 skrev:
men sänkningssats går inte genom på bilprovningen. Och jag har sökt efter trådar om dem, och bara hittat negativt om dem. Att de "snurrar runt fjädern & lägger sig på samma sida och på så vis "böjer fjädern i sidled. Eller har du erfarenhet av sänkningssats (typ biltemas) ?

Eh..vad är det för jota? Klart en säkningssats går igenom besiktningen? I alla fall mina har gjort det i ett par år nu.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

517 Inlägg
5 september 2009
#8
om det är någonting bilprovningen inte gillar så är det då kapade fjädrar!

Living the good Life!
585 Inlägg
5 september 2009
#9
Värm fjädrarna tills du har fått så som du vill ha den, så kan man också göra...

When the flag drops, the Bullshit stops.

4 005 Inlägg
5 september 2009
#10
LocKtar skrev:
Patrik_1975 skrev:
men sänkningssats går inte genom på bilprovningen. Och jag har sökt efter trådar om dem, och bara hittat negativt om dem. Att de "snurrar runt fjädern & lägger sig på samma sida och på så vis "böjer fjädern i sidled. Eller har du erfarenhet av sänkningssats (typ biltemas) ?

Sänkningssats går inte igenom bilprovningen?

Ja har då bessat min bil med sänksats o det är inget dom påpekat, finns ingen anledning o göra det heller, så länge du kommer smärtfritt in i bessalen.

Jag tror han menar de där klammorna man kan köpa på biltema för att hålla ihop fjädrarna.

Vanliga sänkningsatser (nya fjädrar+dämpare) är godkända.


DFFL
9 020 Inlägg
5 september 2009
#12
Patrik_1975 skrev:
ja, precis...
http://www.biltema.se/products/product. … emId=76438

nån som testat?

Lägg 2-3000 på en ordentlig fjädersats istället.
Kommer kosta dig mindre i slutändan med sänkfjädrar än när du måste byta ut originalfjädrar och dämpare.

http://www.bilmodecenter.se/sv/category/223/celica

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.

Trimmare
129 Inlägg
5 september 2009
#13
Du kan också värmafjädrarna med gas svets, men tänk att ta de långsamnt för om man värmer för mycket så ligger bilen på baken sen haha.....


32 Inlägg
5 september 2009
Trådstartare
#14
ahh faan... får väl skita i det... inte faan lägger jag 3 papp på att göra bilen 3cm lägre. Dom pengarna lägger jag hellre på annat kul.
Nä, det får helt enkelt vara... original is da shit ändå ju, så...


Foto/Bilnörd
1 541 Inlägg
5 september 2009
#15
Patrik_1975 skrev:
ja, precis...
http://www.biltema.se/products/product. … emId=76438

nån som testat?

Står ju klart och tydligt.. ej godkända av svensk bilprovning tongue

Turbo-konverterad miata. Busbil :) --> http://www.garaget.org/?car=247712

12 086 Inlägg
5 september 2009
#16
Biltemas sänkningssats är ingen sänkningsats, det är skrot man betalar pengar för. Tänk inte änns tanken.
Kapa 2 varv, alltså 2 varv från änden. Det blir ca 1½ på höjden. Kör några 100 meter så de sätter sig ordentligt o sen mät, är du inte nöjd ta lite till.

När du kapar bör du använda fjäderklämmor, inget måste men de är lite halvlurigt utan, det smäller till rätt duktigt när du går igenom.
Senast redigerat av JapMax (6 september 2009)

Med lem
1 127 Inlägg
6 september 2009
#17
Vad ni än gör så värm inte ihop fjädrarna som nån stjärna skrev, man värmer ju upp fjädrarna såpass mycket att de tappar härdningen. Inte så smart då fjädern kommer bli helt stört mjuk, bilen kommer gunga som en cadillac i kurvorna.

Kapa fjädrar är inga problem så länge den ligger kvar i fjädertallriken efter kapning.


DFFL
9 020 Inlägg
6 september 2009
#18
H3dlund skrev:
Vad ni än gör så värm inte ihop fjädrarna som nån stjärna skrev, man värmer ju upp fjädrarna såpass mycket att de tappar härdningen. Inte så smart då fjädern kommer bli helt stört mjuk, bilen kommer gunga som en cadillac i kurvorna.

Kapa fjädrar är inga problem så länge den ligger kvar i fjädertallriken efter kapning.

En kapad fjäder håller inte längre upp vikten lika bra som innan.
Därför kommer dämparna att ge sig till slut med.

Och folk som säger att fjädrarna ska sätta sig, gå och lägg er.
Ifall ni blir tillsagda av säljaren att fjädern behöver X antal mil eller X antal veckor på sig för att sätta sig så är det skitfjädrar.
En fjäder som inte sänkt rätt längd direkt kommer aldrig att sluta sjunka, det är bara en fråga om tid innan även här dämparna säger upp sig.

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.

164 Inlägg
6 september 2009
#19
Men en låda sänkfjädrar behöver inte kosta 3000:- går att hitta för 1500:- (inte Feltema)... Kara lr värma kan man ju göra på en gammal 240 som man tänkt åka grusgrop md men inte med en celica, känns inte så smart... garanterat sämre väghållning...


Volvoskadad
6 017 Inlägg
6 september 2009
#20
FireTraXX skrev:
H3dlund skrev:
Vad ni än gör så värm inte ihop fjädrarna som nån stjärna skrev, man värmer ju upp fjädrarna såpass mycket att de tappar härdningen. Inte så smart då fjädern kommer bli helt stört mjuk, bilen kommer gunga som en cadillac i kurvorna.

Kapa fjädrar är inga problem så länge den ligger kvar i fjädertallriken efter kapning.

En kapad fjäder håller inte längre upp vikten lika bra som innan.
Därför kommer dämparna att ge sig till slut med.

What? Nu kan du få förklara dig.

Det med dämparna förstår jag då dom arbetar vid eller i genomslaget vid kraftig sänkning.

Jonas


Sök