Hedning skrev:
Rquired skrev:
Hedning skrev:
jag är mopar frälst, men jag måste inte i varje tråd skriva att en Mopar är rätta valet?
en E36 är troligen dyrare att både äga och underhålla, då en E36 inte är så enormt bränsleekonomisk (snitt 1 liter milen?) och ja, reservdelarna är dyrare!
okej, jag lär nog få höra om undersökningen som teknikens värld gjorde en gång till, Hit me.
"Hejsan, jag vill ha en -69 Hemi Charger till varje pris!"
"tycker nog en bmw är ett bättre val, bäst väghållning, snabbast, grymmast, drar mindre bensin, är snyggare, reservdelarna är billigast, man får pengar när dom ska underhålla den, på väg till jobbet kokar den kaffe, kliar en på ryggen, och kör själv, den går minnst lika bra som en Top Fuel, den kan flyga osv"
vet att det här kommer att tolkas som ett enormt jobbigt inlägg, och jag kommer nog få arga Pm och en varning, men vafan, man lever bara en gång.
Hoppas inte du får en varning för att du säger vad du tycker, jag tänker inte dra upp någon undersökning heller eftersom jag tvivlar på att det kommer ändra din inställning. Jag kanske tar min "märkesfrälsthet" för långt ibland, men är det något som vittnar om ett märkes kvaliteter så är det dess entusiaster.
För övrigt hoppas jag du läser inlägget en gång till, jag får intrycket av att jag rekommenderade en Alfa Romeo till trådskaparen.
Mvh
jo nog läste jag inlägget alltid, men linjen med
"Bmw sticker ut lite med vassaste vägegenskaperna och billigast att äga och underhålla"
blev lite mycket för mig, då du i stort sett säger att Bmw:n helt enkelt är bäst?
att ett märkes entusiaster är dem som kan mest är ju absolut, men ibland har dom även nackdelen att driva sin förförelse för märket för långt, så även jag (MoPar Guy)
Kan ju tillägga att jag inte har något alls emot Bmw e36, alltid vart lite svag i knäna för M3 e36.
klagar inte på dina kunskaper, utan bara på att du har en förmåga att i varje tråd fiska fram att bmw är bättre.
och att asiaterna invarderar västvärlden är inte på grund av kvalite, utan på grund av feta fula dumma amerikaner
Vad jag menade med "läste du inlägget" är att jag, trots lovord till Bmw, rekommenderade en Alfa. Och vad innebär greppet bäst? Alfa har mer känsla och passion (kom att tänka på inslaget i Top Gear där James May får offra en slant för varje gång han använde orden) än de flesta (alla?) standardbilar, Bmw inklusive. Är Alfa bäst då?
Men just de kvaliteter jag räknade upp tycker jag fortfarande stämmer, Alfa har tappat greppet lite på senare dar (även om körglädjen fortfarande är i topp) och Mercedes har väldigt bra vägegenskaper men deras bilar vill inte bli hårt körda och kommunicerar inte med föraren på samma sätt. Därför skulle jag tro bmw är något vassare bland dessa. Och när det gällde det övriga förlitade jag mig till undersökningarna, rätt eller fel...
Och Brandis har uppenbarligen inte en aning om vad han pratar om, varken om Alfa, Bmw eller asiater. Sen när dominerar Toyota, bara för att de säljer mest? För ett tag sedan var det GM som låg på förstaplats, se hur det slutade. Och hur bra har merparten av deras bilar varit det senaste åren?
Alfa är fortfarande inte riktigt 100%, men det är verkligen inga dåliga bilar. Det är bara i Sverige (lite generaliserat) som Alfa är ovanliga, det räcker man åker över sundet för att det skall börja vimla (med våra mått mätt) med Alfa. Det är populära bilar i Danmark, och när du väl når de latinska länderna är Alfa ungefär lika vanligt som Saab i Sverige.
Klart det finns måndagsex, precis som hos alla märken. Men bilar byggda övriga dagar i veckan rullar på bra.
Edit:
Och att asiaterna "invaderar" västvärlden beror inte på kvalitet utan på pris. I de fall där man tidigare köpte en begagnad bil kan man nu få en ny asiat istället. Sedan finns det japanska märken som skiljer sig från mängden, dessa köps för att de är bra och pålitliga mellan A och B (ex. Toyota)
Sedan finns det förstås bilar som sticker ut på andra vis, men de går knappast under kategorin standardbilar. I denna kategori finns Skyline, Supra, Lexus, Infiniti etc