4564
Sök

Efterlyst, medel eller trick för att få grepp i ratten?

1 217 Inlägg
8 juli 2009
dubbelhäftande tejp alt taggtråd.  Tappar du greppet då är något seriöst fel;)

R1 driver!
5 128 Inlägg
8 juli 2009
Kör på billiga golfhandskar. Köpte en för 150kr och har sjukt bra grepp i ratten!

950 Inlägg
8 juli 2009
Den rosa Castrol luftfilterolja, som jag använder på crossen är ganska klibbig. Det borde fixa ditt problem, så testa att smörja in ratten i sånt ;-)

134 Inlägg
8 juli 2009
Trådstartare
här öser vi med seriösa svar hör jag wink  va på skroten och kollade och dom hade en sida med sökmotor. så jag hittade ett par rattar till ett bra pris. tror en ratt utan airbag kostade 800-1000:- .

Hittat på rejsa.nu :

-----------------------

Håll aldrig i dig i ratten! Den är ett verktyg och inte ett handtag. Du ska ha ett lätt men bestämt grepp om den för att styra samt känna signalerna du får i den från bilen. Inget annat. Lämpligt är ett kvart i tre grepp där du inte griper med tummarna om rattkransen utan låter de peka rakt upp.

Och nu till något väldigt viktigt, skjut ratten ifrån dig när du ska vrida på den! Dvs för att svänga höger, skjut ifrån med vänster hand. Svänga vänster, skjut ifrån med höger hand. Dra aldrig i ratten! Delvis är det här för att det hjälper dig att sitta med ryggen tryckt mot stolsryggen, delvis för att du har mycket bättre kontroll över dina rattrörelser på det här sättet.

---------------------

Funkar riktigt bra.

Ja ska testa det också, tack för tipsen!

/audion

1 Inlägg
27 augusti 2009
Jag har samma önskan som du, min hand glider ofta vilket för de svårt att använda ex en hand å svänga. Den enda lösningen jag hittat var en svart/röd rattöverdrag i gummi från biltema, funkar rätt bra men jag skulle vilja behandla ratten eller annan lösning så den blir greppvänlig.

Är bromsolja + trasa ett seriöst svar för övrigt?

Ser ut så här:

https://www1.garaget.org/gallery/archive/125473/749414_cgi76v.jpg
Senast redigerat av Lurt (27 augusti 2009)

5 Inlägg
27 augusti 2009
Hockeytejp?

FreddeK
27 augusti 2009
En skakad cocacola löser dina problem hyfsat billigt.

238 Inlägg
14 september 2009
Det är la bara att hålla hårt i rattf*n?! annars får du la sätta på en sån där rattkula som man har på lastbilar och lagertruckar och skit?! borde fixa de rätt fint? eller?

1 417 Inlägg
14 september 2009
prova ha ett snickerspapper (eller annan liknande chokladkaka) mellan handen och ratten. jag tycker det greppar lite bättre dom gånger jag provat det smile

2 982 Inlägg
14 september 2009
Rattmuff höhö

1 024 Inlägg
14 september 2009
Jag har svaret till dig "SUPERLIM"

Blivande VD!
64 Inlägg
14 september 2009
"Vem känner inte till den hala ryska ratten? Ja, den är tyvärr kvar sen tidigare. Men den här gången har VAZ-fabriken skickat med ett halkskydd, för säker-körning"

Hahaha... du får fråga dom vad dom rekommenderar big_smile
Senast redigerat av IamFredrik (14 september 2009)

181 Inlägg
16 september 2009
jo hala rattar är jobbigt om man åker brett eller dyigt.. det billigaste sättet och bästa sättet är nog bara att du börjar köra lugnt och försiktigt.. håll båda händerna på ratten.. va en duktig bilist nu... gör det jag sa.. det är nog de bästa sättet men jag tycker att man borde ha en ratt med mycket bra grepp som standart som en styling-ratt tex får väl dom hitta på något sätt att lösa med air bagen big_smile

Majestas
1 319 Inlägg
16 september 2009
http://www.geting.se/image.php/193953-gorg.JPG big_smile
Senast redigerat av _MaCCe_ (16 september 2009)

Team VeboTrim

Teknik Informatör
371 Inlägg
16 september 2009
köp ett par körhandskar i läder så greppar det bra vill jag lova. har det i min BMW och det är en hal backelit ratt i den och handskarna limmar fast bra ändå.

annars får du köpa dig ett par racinghandskar också ett väldigt gott grepp men kanske inte som man använder till vardags. smile

BMW E3 it takes one to catch one :)

Långsam Perfektionist
4 800 Inlägg
16 september 2009
Diskhandskar wink

Audiot som råkat ut för Subarusjukan

156 Inlägg
16 september 2009
ja, låter som du har samma problem med den hala ratten. Själv brukar ja köra med mina arbetshandskar som är lagom tunna. helt perfekt då man ska köra i skogen och på parkeringen.

Sen håller ja knappt i ratten utan låter bara handflatttan ligga mot ratten å styr så. smile

Sir
291 Inlägg
16 september 2009
Vill du inte ha handskar på dig så ta ett snack med några som håller på med dragkamp. Klister i händerna ger ett suveränt grepp men passa dig så du inte får det på fötterna med för då kan du klättra upp för släta väggar. ;-)

Dale - Toyota Celica GT-Four ST205 BPU & Carina CS (GTi) ST191
www.toyotaclubsweden.com

Sök