2602
Sök

Byta motor i Volvo 240 till B230E mekaniskt insprut

Jag gjorde en liten hest!
2 100 Inlägg
19 september 2009
Trådstartare
#1
Hejsan!

Min fars vän skulle behöva lite hjälp, så jag vänder mig till er med hopp om bra svar smile.

Han har en B230e med mekaniskt sprut liggandes. Den skulle han vilja slänga ner i Volvon som har en B20 eller B21 med förgasare. Hur går man tillväga, vad behövs bytas osv.

Utförliga och lättförstådda svar upskattas mycket! Sökte också men hittade inget vettigt.

Mvh // Dennis smile

Tja!

Gillar stora förgasare
342 Inlägg
19 september 2009
#2
Motorfäste?
Returledning till soppa
Ny bränslepump typ
och en sladd till kallstarten, kan vara lite kinkigt. Annars är dte inget mer.

Full gas sparar tid!
Portar och planar Volvotoppar.

Jag gjorde en liten hest!
2 100 Inlägg
19 september 2009
Trådstartare
#3
Topper skrev:
Motorfäste?
Returledning till soppa
Ny bränslepump typ
och en sladd till kallstarten, kan vara lite kinkigt. Annars är dte inget mer.

Okej. Helt 100 på det eller? Läste lite mera folk snackar om kopplingsbyten etc?

Mera svar så jag får det bekräftat! smile

Tja!

Varvstopparn
460 Inlägg
19 september 2009
#4
har gjort exakt samma sak för ett tag sen..cool
han behöver: smile
bränsle pump under och i tanken,returslang bak till tankpumpen
bränslepumpsrelä
och komplett tändsystem
sen om motor kommer från en 740 kan man behöva koppla om i motorkontakten bak på toppen

kontakter till pumpar och relän finns färdigt big_smile

kan ha glömt nått:P
Senast redigerat av kyngas (19 september 2009)

Redline for some good time
gasar till de rasar
It's completely safe! My emergency lights are on while drifting!

Jag gjorde en liten hest!
2 100 Inlägg
20 september 2009
Trådstartare
#5
kyngas skrev:
har gjort exakt samma sak för ett tag sen..cool
han behöver: smile
bränsle pump under och i tanken,returslang bak till tankpumpen
bränslepumpsrelä
och komplett tändsystem
sen om motor kommer från en 740 kan man behöva koppla om i motorkontakten bak på toppen

kontakter till pumpar och relän finns färdigt big_smile

kan ha glömt nått:P

Okej tack så mycket! Verkar ju inte vara allt för svårt som han trodde big_smile

Tja!

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
20 september 2009
#6
Beroende på vilket mekaniska system dte är så kan man behöva byta kabelstammen till motorn och lägga med styrenheter för tändningen.

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

Jag gjorde en liten hest!
2 100 Inlägg
20 september 2009
Trådstartare
#7
Lonefox skrev:
Beroende på vilket mekaniska system det är så kan man behöva byta kabelstammen till motorn och lägga med styrenheter för tändningen.

Okej smile

Tja!

Gillar stora förgasare
342 Inlägg
21 september 2009
#8
Lonefox skrev:
Beroende på vilket mekaniska system dte är så kan man behöva byta kabelstammen till motorn och lägga med styrenheter för tändningen.

På ett mekansikt behöver man inte koppla in ett skit om allt är rätt inställt. Soppa pumpsrelä är ingen mening det funkar precis lika bra att han en vanliga switch till den.

Se bara till så att du använder den gamla tändningen. Alltså i blocket så behöver du inte en massa hallgivare och sådant skit!

Full gas sparar tid!
Portar och planar Volvotoppar.

Jag gjorde en liten hest!
2 100 Inlägg
21 september 2009
Trådstartare
#9
Topper skrev:
Lonefox skrev:
Beroende på vilket mekaniska system dte är så kan man behöva byta kabelstammen till motorn och lägga med styrenheter för tändningen.

På ett mekansikt behöver man inte koppla in ett skit om allt är rätt inställt. Soppa pumpsrelä är ingen mening det funkar precis lika bra att han en vanliga switch till den.

Se bara till så att du använder den gamla tändningen. Alltså i blocket så behöver du inte en massa hallgivare och sådant skit!

Okej, tack så mycket! big_smile

Tja!

1 798 Inlägg
22 september 2009
#10
Topper skrev:
Lonefox skrev:
Beroende på vilket mekaniska system dte är så kan man behöva byta kabelstammen till motorn och lägga med styrenheter för tändningen.

På ett mekansikt behöver man inte koppla in ett skit om allt är rätt inställt. Soppa pumpsrelä är ingen mening det funkar precis lika bra att han en vanliga switch till den.

Se bara till så att du använder den gamla tändningen. Alltså i blocket så behöver du inte en massa hallgivare och sådant skit!

Varför skita i ett relä som är en säkerhetsdetalj!?
Jag skulle inte vilja vara utan reläet, det kan bli en härlig explosion ifall man smäller och pumparna fortsätter mata på för fullt...
Bara menar att det är förhållandevis enkel procedur att montera ett relä och slippa brytare som man lätt glömmer, speciellt i 240 81- där all kabeldragning redan är färdig och man bara kan plugga i reläet.

Vad det gäller tändningen bör man flytta med detta då A och E motorer har olika tändkurva.
Senast redigerat av Hilmer (22 september 2009)



Sök