2520
Sök

Saab 9-5 -03. Snedslitage på framdäck

6 Inlägg
20 september 2009
Trådstartare
#1
Har en Saab 9-5 som krånglat en hel del sista året. Senast var det däcken. Två däck höger fram har slitits ner totalt i ytterkanten under sommardäckssäsongen.
Gjorde för några veckor sedan en framvagnsinställning och bytte däcket. Framvagnsinställningen var det dock inget fel på så det gjorde de ingenting åt. Jag har hört någonstans att det är vanligt att däck slits på detta sätt när det är något fel på bussningarna bak, stämmer detta??

I så fall, var kan man hitta billiga bussningar och hur pass svårt är det att göra detta själv? Vad behövs (lyft, press mm)?

Någon som har några andra tankar om vad det kan vara annars??

267 Inlägg
20 september 2009
#2
hur kör du?,har bilen gått långt?

kör du hårt med bilen så är powerflex bussningar att rekomendera. (googla på nätet efter priser)
kör du som folk så räcker det med vanliga bussning (www.skruvat.se)

lyft är ju allltid skönt att har närman ska under bilen och press går åt

själva jobbet kan du göra själv (om du är händig)


5 089 Inlägg
20 september 2009
#3
Glapp i framvagnen? Är bilen mycket sänkt?

Du bytte däcken först, och gjorde hjulinställning sen? Dom ställde även bakvagnen?

Släng på nya däck, gör en hjulinställning hos någon annan och se hur et verkar. Står det mycket fel så kräv nya däck .)

\Lindgren

Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
20 september 2009
#4
När bussningarna är slut bak så sliter det ju inte konstigt på framdäcken utan just bakdäcken.

Mina bussningar i bakvagnen var helt upprötna så jag har en uppsättning sommarhjul (mina gamla ASA Racing GT) där framdäcken rullar ett par säsonger till men bak är dom nere på väven längs innerkanten...


Och när bussningarna är slut bak så sliter det på *insidan* av däcken och inte utsidan.

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

267 Inlägg
20 september 2009
#5
det finns ju bussningar i framvagnen ochså som kan var slut


Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
20 september 2009
#6
Hua100 skrev:
det finns ju bussningar i framvagnen ochså som kan var slut

Jo, men:

"Jag har hört någonstans att det är vanligt att däck slits på detta sätt när det är något fel på bussningarna bak, stämmer detta??
"


Hon/han/den/det får det att låta som om däcken slits på utsidan fram när bussningarna är slut bak tongue

Ville bara förtydliga det hela.


Och hur man får en 9-5:a att äta upp framdäcken på utsidan vet jag inte, hjulen måste ju stå inåt rätt ordentlig.

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

Xenoholic
2 559 Inlägg
20 september 2009
#7
För mycket rondellkörning smile
Nä men allvarligt talat så låter det som om det i alla fall är fel på hjulinställningen.

En SAAB utan turbo är som en räkmacka utan räkor ;)
Åker SAAB 9-5 Aero , SAAB 9-3 Nordic 333 concept ,Subaru Forester 2.5 XT eller en än så länge turbolös Honda CBR 929 Fireblade beroende på väder o humör :D

6 Inlägg
21 september 2009
Trådstartare
#8
Ja det med att det sliter fram ytter på däcken var vad däckfirman sa. De såg att bussningarna bak var dåliga när de skulle göra vagninställning och sa att det kunde vara orsaken till att framdäcket sliter snett.. lite klumpigt skrivet av mig!

Det som är skumt är ju att det bara är höger fram som sliter snett utåt och däckfirman har ingen aning om varför förutom då eventuellt bussningarna. Jag har heller aldrig varit med om att däck äts upp på utsidan utan snarare insidan eller mitt på. Jag blir inte klok på detta.

Dessutom så byttes bussningar på saabverkstad i samband med 9000-servicen, bilen har nu gått 12,500 och de är dåliga igen? Det är konstigt eftersom bussningarna innan höll i 9000 mil? Jag kör inte sämre än någon annan.. Ganska mycket långkörning. Har en del farthinder i samhället, men dom flyger jag knappast över!

Bilen drar inte heller snett vilket den gjorde i början av sommaren innan förra framvagnsinställningen gjordes. Något måste ju vara fel?

33 Inlägg
21 september 2009
#9
Detta kanske låter lite konstigt både för dig och för alla andra som läser... smile men snacka lite med en bilmek då jag skulle köpa nya däck till min, och han nämde att just 9-5:an inte gillar "alla" typer av däck, och det han nämde var att just detta fenomen uppstår, däckena fram blir sneslitna av nån konstig anledning...
Så ett däck som saab själva rekommenderar vore väl kanske nåt att testa om du ändå ska sätta på nya däck, o vem vet problemet kanske försvinner smile

Mvh

Xenoholic
2 559 Inlägg
21 september 2009
#10
Dåliga stötdämpare sliter ju oxå däck. Hur står det till med dem?
9-5an med fler gillar ju inte att däcken är V-mönstrade heller, men det brukar ju
resultera i att det blir "klackar" på däckets sidor.

En SAAB utan turbo är som en räkmacka utan räkor ;)
Åker SAAB 9-5 Aero , SAAB 9-3 Nordic 333 concept ,Subaru Forester 2.5 XT eller en än så länge turbolös Honda CBR 929 Fireblade beroende på väder o humör :D

6 Inlägg
21 september 2009
Trådstartare
#11
Aerocombi skrev:
Dåliga stötdämpare sliter ju oxå däck. Hur står det till med dem?
9-5an med fler gillar ju inte att däcken är V-mönstrade heller, men det brukar ju
resultera i att det blir "klackar" på däckets sidor.

Hur menar du med klackar?

Xenoholic
2 559 Inlägg
21 september 2009
#12
Svårt att förklara, men varje "klack" på däcket blir mer sliten i bakkant än framkant (eller om det var tvärt om) försökte att hitta nån bild men icke.

En SAAB utan turbo är som en räkmacka utan räkor ;)
Åker SAAB 9-5 Aero , SAAB 9-3 Nordic 333 concept ,Subaru Forester 2.5 XT eller en än så länge turbolös Honda CBR 929 Fireblade beroende på väder o humör :D

6 Inlägg
21 september 2009
Trådstartare
#13
Hmm okej.. smile

Ingen mer som har funderingar på mina problem???

Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
21 september 2009
#14
Kom att tänka på en sak bara.


Det har inte bytts skivor, nav eller något annat sånt ??

Det kan ju vara att det är felmonterat så att just det hjulet står fel medans det är bra på andra sidan.


Eller om du har kört på något så att någon del av hjulupphängningen blivt sned ?


EDIT: Och det där med klackar, är det inte så att det är symmetriska däck som 9-5:or inte gillar ??

Däcken ska väl vara asymmetriska för att slitas bra vad jag har hört iaf.
Senast redigerat av TBOC_Razor (21 september 2009)

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

1 043 Inlägg
22 september 2009
#15
Vilka hjulvinklar var det före och efter hjulinställningen?

6 Inlägg
22 september 2009
Trådstartare
#16
har jag tyvärr inga uppgifter på för de hade inga papper på det, börjar fundera på att byta firma!!

Bilmekaniker
235 Inlägg
23 september 2009
#17
Hade nog bytat firma! smile Iallafall bett någon annan o kolla på den med!
Kostar 1100-300kr för en 4 hjuls instälning! Be dom kolla så det inte finns ngt glapp vid bustningar o leder och annat som kan göra att de sliter som de gör! 

Orginal bustningarna till bakvagnen kan gå isönder på 6000mil o uppåt, så använd speedparts istället!  Blir ett klonkande ljud, bakdäcken kan slitas konstigt så du får oljud när du kör om bustningarna är sönder.
Ska du byta sj och till Speedparts så behövs ingen press, och de går o byta på platts, har dock alltid rivet ner länkarmarna.

Bör va en 3år garanti på bustningarna så hör på saab där du bytade dom. Dom kan ha fått de lite fel med så det sketet sig! smile



Sök