Nobbie skrev:
Hejsan.
Jag ska börja nu i gymnasiet och jag har valt fordon.
Alla pratar om trim nu för tiden så jag vill också hänga med i snacket och lära mig själv saker..
Mina frågor.
-Vilka olika trimsätt visst det?
-Vilka är lättast att göra själv?
-Är det svårt att installera turbo?
-Finns det några bra hemsidor där man kan köpa trimdelar?
-Ger Intercooler hästar?
-Har hört att man gör egna grenrör och att de ger hästar? isf hur gör man?
Jag har köpt en nissan sunny 1.6 med 3 dörrar -92 och jag skulle vilja veta om någon vet vart jag kan köpa trimdelar till den?
Mycket tacksam om jag kunde få bra svar:D
-Vilka olika trimsätt visst det?Hundratals, du kan utföra allt från förändring av vikten till optimering av avgasflöde, båda i mätbar skillnad.
-Vilka är lättast att göra själv?Beror på vilka kunskaper man har att meka
-Är det svårt att installera turbo?På en icke-turbomotor kräver det lite kunskap och framförallt tålamod.
-Finns det några bra hemsidor där man kan köpa trimdelar?Massor, kolla bl.a. på garagets annonsörer.
-Ger Intercooler hästar?Ja, och nej, som en del av andra åtgärder är IC ett av dem och utan den förändringen så tappar man hästar. Optimering av luftkylningen är viktig vid höga effektuttag.
Enbart byta IC på en orginal turbokärra ger sällan något, förutom finare intercooler.
-Har hört att man gör egna grenrör och att de ger hästar? isf hur gör man?Optimering av avgasflöde, detta räknar man fram men handlar i stora dra om lite motstånd och större area.
Ang. din nissan sunny så finns det nog inte så mycket trimdelar att köpa, men en hel del i övrigt du kan göra. Lätta bilen, beräkna om avgassystemet, grenrör, o.s.v. som kan ge lite häst.
Räkna med runt 1000kr per hästkraft om du ska göra det på riktigt.