3620
Sök

"amatörbyggt fordon" ?

156 Inlägg
21 september 2009
Trådstartare
#1
Jag undrar om det skulle vara lagligt att turbokonvertera en bil. är det lagligt eller olagligt om nyare än -91? har läst lite om det men vet inte riktigt vad svaret blir.. det enda jag kommit fram till är att det måste vara ett amatörbyggt fordon, är det sant eller har ja läst fel? tongue

Det som inte dödar gör ont
2 668 Inlägg
21 september 2009
#2
finns en klistrad tråd om det här...

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=6245
Senast redigerat av azid (21 september 2009)

2slow

156 Inlägg
21 september 2009
Trådstartare
#3
azid skrev:
finns en klistrad tråd om det här...

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=6245

jo men jag är ju fortfarande inte säker på hur det ser ut efter att ha läst dendär.. kan någon bekräfta?

2 911 Inlägg
22 september 2009
#4
76 och nyare så kan du i stort sett glömma turbokonvertering, även amatörbyggt fordon faller då det är samma avgasregler.

1 291 Inlägg
22 september 2009
#5
På ett amatörbyggt fordon har du möjlighet att modifiera motorn (byta insug, grenrör, turbo mm) även turbokonvertering är möjlig.
Detaljer bör du ta med den besiktningsman som ska besikta fordonet. Du hittar kontakt uppgifter på http://sfro.com och klicka på närmsta ort på kartan.


156 Inlägg
22 september 2009
Trådstartare
#6
MattiasH skrev:
På ett amatörbyggt fordon har du möjlighet att modifiera motorn (byta insug, grenrör, turbo mm) även turbokonvertering är möjlig.
Detaljer bör du ta med den besiktningsman som ska besikta fordonet. Du hittar kontakt uppgifter på http://sfro.com och klicka på närmsta ort på kartan.

ok så det är inte alls omöjligt å få den besiktad! men hur mycket behöver man då byta? jag hade tänkt att öka effekten i bilen med kanske 10% (iaf när den är på besiktning)

exact vad behöver jag byta när det är amatörbyggt o vilka andra krav har jag?

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
22 september 2009
#7
det är ju lättare å billigare att stoppa ner en äkta turbo motor å regga

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

156 Inlägg
22 september 2009
Trådstartare
#8
turboforssen skrev:
det är ju lättare å billigare att stoppa ner en äkta turbo motor å regga

jo det har du nog rätt i! men hur blir det om jag vill behålla min bakhjulsdrift o motorn är från en framhjulsdriven?

i detta fall är det en calibra v6:a som jag isf skulle vilja sätta i annan motor i. det finns ju Saab V6 motorer som jag skulle tro passar nästan rätt i, t.ex denna http://www.blocket.se/sodermanland/Helt … 20&w=3 men hur blir det då med drivningen? behålla växellåda osv kan någon förklara

Saabifierad
2 031 Inlägg
22 september 2009
#9
nykomling skrev:
turboforssen skrev:
det är ju lättare å billigare att stoppa ner en äkta turbo motor å regga

jo det har du nog rätt i! men hur blir det om jag vill behålla min bakhjulsdrift o motorn är från en framhjulsdriven?

i detta fall är det en calibra v6:a som jag isf skulle vilja sätta i annan motor i. det finns ju Saab V6 motorer som jag skulle tro passar nästan rätt i, t.ex denna http://www.blocket.se/sodermanland/Helt … 20&w=3 men hur blir det då med drivningen? behålla växellåda osv kan någon förklara

Ehm Calibran är ju framhjulsdriven? hmm

Miljöpartistisk riksdagspolitiker: På vägen hit denna dag såg jag något sorgligt, jag såg en pingvin som bara låg ner vid sidan av cykelvägen, och jag förstod nästan direkt varför: bensinpriset är ju enbart på 14 kronor.......... Skulle det ligga på 50 kronor idag skulle pingvinen vara uppe och göra det pingviner gör..... Tänk på det kära församling....Tänk på det!

1 291 Inlägg
22 september 2009
#10
nykomling skrev:
turboforssen skrev:
det är ju lättare å billigare att stoppa ner en äkta turbo motor å regga

jo det har du nog rätt i! men hur blir det om jag vill behålla min bakhjulsdrift o motorn är från en framhjulsdriven?

i detta fall är det en calibra v6:a som jag isf skulle vilja sätta i annan motor i. det finns ju Saab V6 motorer som jag skulle tro passar nästan rätt i, t.ex denna http://www.blocket.se/sodermanland/Helt … 20&w=3 men hur blir det då med drivningen? behålla växellåda osv kan någon förklara

Du ska alltså i med en saab v6 med dubbelturbo i calibran?
Båda bilarna är ju framhjulsdrivna så om du tar hela drivlinan från saaben och även byter ut bromsarna så borde du kunna klara att nå kravet för ombyggt fordon, men då måste som sagt motorn du stoppar dit vara original.

Ett amatörbyggt fordon är ett bygge med helt ny bärande stomme, tex rörram.


156 Inlägg
22 september 2009
Trådstartare
#11
MattiasH skrev:
nykomling skrev:
turboforssen skrev:
det är ju lättare å billigare att stoppa ner en äkta turbo motor å regga

jo det har du nog rätt i! men hur blir det om jag vill behålla min bakhjulsdrift o motorn är från en framhjulsdriven?

i detta fall är det en calibra v6:a som jag isf skulle vilja sätta i annan motor i. det finns ju Saab V6 motorer som jag skulle tro passar nästan rätt i, t.ex denna http://www.blocket.se/sodermanland/Helt … 20&w=3 men hur blir det då med drivningen? behålla växellåda osv kan någon förklara

Du ska alltså i med en saab v6 med dubbelturbo i calibran?
Båda bilarna är ju framhjulsdrivna så om du tar hela drivlinan från saaben och även byter ut bromsarna så borde du kunna klara att nå kravet för ombyggt fordon, men då måste som sagt motorn du stoppar dit vara original.

Ett amatörbyggt fordon är ett bygge med helt ny bärande stomme, tex rörram.

skojar du? calibran är väl förfan inte framhjulsdriven? sad

98 Inlägg
22 september 2009
#12
nykomling skrev:
MattiasH skrev:
nykomling skrev:

jo det har du nog rätt i! men hur blir det om jag vill behålla min bakhjulsdrift o motorn är från en framhjulsdriven?

i detta fall är det en calibra v6:a som jag isf skulle vilja sätta i annan motor i. det finns ju Saab V6 motorer som jag skulle tro passar nästan rätt i, t.ex denna http://www.blocket.se/sodermanland/Helt … 20&w=3 men hur blir det då med drivningen? behålla växellåda osv kan någon förklara

Du ska alltså i med en saab v6 med dubbelturbo i calibran?
Båda bilarna är ju framhjulsdrivna så om du tar hela drivlinan från saaben och även byter ut bromsarna så borde du kunna klara att nå kravet för ombyggt fordon, men då måste som sagt motorn du stoppar dit vara original.

Ett amatörbyggt fordon är ett bygge med helt ny bärande stomme, tex rörram.

skojar du? calibran är väl förfan inte framhjulsdriven? sad

Haha joo dom flesta är de, men den finns även med fyrhjulsdrift. men nån bakhjulsdriven calibra finns inte;)


1 291 Inlägg
22 september 2009
#13
Jepp den är framhjulsdriven. Calibran är i stora drag samma bil som vectra A.
Köper du en calibra turbo så är den 4wd.
Men RWD finns inte.


156 Inlägg
22 september 2009
Trådstartare
#14
MattiasH skrev:
Jepp den är framhjulsdriven. Calibran är i stora drag samma bil som vectra A.
Köper du en calibra turbo så är den 4wd.
Men RWD finns inte.

nä fyfan.. detta måste jag ha förträngt eller nått för detta borde jag verkligen ha vetat så länge som jag har funderat på en sån! hur är det med BMW 525 o sätta in turbo i? sant att de är en av de lättaste bilarna att turbokonvertera, o bakhjulsdrivna är de om jag inte minns fel tongue
nån annan bil ni rekommenderar mig som vill ha bakhjulsdrift o turbo big_smile

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
22 september 2009
#15
hur mycket pengar har du då?

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

156 Inlägg
22 september 2009
Trådstartare
#16
turboforssen skrev:
hur mycket pengar har du då?

bilen får helst kosta max 15-20k. kan vara defekt på ett eller annat sätt också smile BMW 325 är ju dock mkt snyggare, men vad har den för nackdelar?

9 108 Inlägg
27 september 2009
#17
nykomling skrev:
skojar du? calibran är väl förfan inte framhjulsdriven? sad

Du ska nog vänta ett tag innan du ger dig på att turbokonvertera eller att byta motorer wink


156 Inlägg
27 september 2009
Trådstartare
#18
MilleN skrev:
nykomling skrev:
skojar du? calibran är väl förfan inte framhjulsdriven? sad

Du ska nog vänta ett tag innan du ger dig på att turbokonvertera eller att byta motorer wink

härmed förklarar jag denna tråd oficiellt stängd, jag tänker inte förödmjukas bara sådär ;P

Foto/Bilnörd
1 541 Inlägg
27 september 2009
#19
10-15k räcker inte ens till en seriös turbo-konvertering.

Spara vidare eller sikta in dig på ett billigare projekt är nog mitt tips smile

Turbo-konverterad miata. Busbil :) --> http://www.garaget.org/?car=247712


Sök