2855
Sök

Volvo 240 -83 lite hjälp innan besiktning.

46 Inlägg
15 september 2009
Trådstartare
#1
hej köppte en volvo240 -83 till lekbil som hade två fel innan jag ska besikta den som jag vet ialla fall.
problem nr 1.
hastighetsmätaren ur funktion.
83an har som jag förstått en wire till växellådan tror ni att det är den som är fel för det kan väl inte vara så mycket annat när det är wire?

problem nr 2
blinkersen ur funktion eller glapp.
när man blinkar börjar det skorra till, även batterilampan tänds och bilen dör om den står på tomgång det måste väl vara att den kortsluter på något sätt? Ibland när man kör kan blinkersen funka men då blikar den för fort.
han sa att han hade bytt tändningslås kan det ha något med det att göra?
Senast redigerat av mbc200 (16 september 2009)


46 Inlägg
27 september 2009
Trådstartare
#2
ingen som vet vad det kan vara med blinkersen?


Xenoholic
2 559 Inlägg
27 september 2009
#3
Funkar varken höger eller vänster blinkers?
Kortis i reläet kanske.
Ang hastigetsmätaren; plocka bort istr panelen o kolla om du kan snurra på viren, kan du det så är den ju av eller har lossnat i vxl-lådan.

En SAAB utan turbo är som en räkmacka utan räkor ;)
Åker SAAB 9-5 Aero , SAAB 9-3 Nordic 333 concept ,Subaru Forester 2.5 XT eller en än så länge turbolös Honda CBR 929 Fireblade beroende på väder o humör :D

96 Inlägg
27 september 2009
#4
Hade samma fel på min 740 -87a, vet inte om det sitter likadant men på min var det iaf kontaktstycket på bakaxeln som hade lossnat.

1 785 Inlägg
27 september 2009
#5
mbc200 skrev:
hej köppte en volvo240 -83 till lekbil som hade två fel innan jag ska besikta den som jag vet ialla fall.
problem nr 1.
hastighetsmätaren ur funktion.
83an har som jag förstått en wire till växellådan tror ni att det är den som är fel för det kan väl inte vara så mycket annat när det är wire?

problem nr 2
blinkersen ur funktion eller glapp.
när man blinkar börjar det skorra till, även batterilampan tänds och bilen dör om den står på tomgång det måste väl vara att den kortsluter på något sätt? Ibland när man kör kan blinkersen funka men då blikar den för fort.
han sa att han hade bytt tändningslås kan det ha något med det att göra?
Ta bort blinkers relät och se om battterilampan tänds och bilen dör även utan relät på plats. Om felet kvarstår är felet på den styrande sidan mellan spaken och relät.

Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?

1 915 Inlägg
27 september 2009
#6
på -85 och äldre sitter hastighetsgivaren i växellådan(vajer).
-86 o nyare sitter den i bakaxel.

Endera vajer eller mätaren som är trasig.
Båda 2 kan gå sönder...



Wirree skrev:
Hade samma fel på min 740 -87a, vet inte om det sitter likadant men på min var det iaf kontaktstycket på bakaxeln som hade lossnat.

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01

58 Inlägg
27 september 2009
#7
mätare,vajer eller drevet som sitter inne i lådan.


96 Inlägg
28 september 2009
#8
larsson.m skrev:
på -85 och äldre sitter hastighetsgivaren i växellådan(vajer).
-86 o nyare sitter den i bakaxel.

Endera vajer eller mätaren som är trasig.
Båda 2 kan gå sönder...



Wirree skrev:
Hade samma fel på min 740 -87a, vet inte om det sitter likadant men på min var det iaf kontaktstycket på bakaxeln som hade lossnat.
Aha okey, då kunde man inte bidra med någon vidare hjälp då tongue

46 Inlägg
3 oktober 2009
Trådstartare
#9
blinkersen fortsätter krongla jag prövade byta relä men det blev nästan bara värre efter ett tag, nu lyser batterilampan hela tiden och när man ska blinka låter(skorrar)inget från reläet som tidigare. En sak som är lite konstig är att varningsblinkersen funkar som den ska och det går på samma relä som blinkersen

jag prövade med att ta bort reläet men nu lyser ju batterilampan för jämnan men bilen dog inte.



Sök