2239
Sök

S40 T4 -98 Koppling's fel

VW Missbrukare
22 Inlägg
6 oktober 2009
Trådstartare
• Bilmodell
Volvo S40 T4

• Årsmodell
1998
• Miltal
7500
• Modifikationer på bilen
Chippad samt sänkt

• Hur yttrar sig felet?
Det började med att en motorkudde gick, tog ett tag innan jag förstod att det var den, motorn rörde sig rätt mycket och under 50mil pågick det säkert, nu så när jag trycker ner min koppling och håller den nere så håller den inte trycket, utan den "kopplar upp" av sig självt, det är hydrauliskt.
När bilen är avstängd och jag trycker ner kopplingen så blir det som ett sus efter ett tag när han släpper trycket från lådan eller nära lådan.

• Är felet permanent eller uppstår det bara ibland?
Felet började med att han höll trycket ganska länge först och blev sedan mindre och mindre
• Vilken felsökning har redan gjorts?
50 mil INNAN kopplingen började strula så hade jag låg nivå på bromsolja, så jag öppnade locket och fyllde på till max, därefter började kopplingen strula
Har det bytts några delar?
Nej
Har bilen varit på verkstad för avläsning av felkoder osv?
Nix!

Övrigt:
Någon som vet vad som kan vara fel? är det kopplings cylindern?
Behövs kopplingen bara luftas?
Bilen har gått 7500mil och lådan är bytt en gång av bilia av någon orsak som jag inte vet, så den ska vara tämligen ny.

1 043 Inlägg
6 oktober 2009
Det låter som kopplingscylindern.

Rejsa ?
2 959 Inlägg
6 oktober 2009
Testa att lufta kopplingen...kostar bara lite bromsvätska.
Dock låter det som slavcylindern inte mår så bra.
Det syns inte något läckage någonstans eller försvinner bromsvätska ur behållaren ?

Autotech

Reservdansk
6 271 Inlägg
6 oktober 2009
Sitter det utvändig eller invändig slavcylinder?
Invändig va?

Försök känna i dräneringshålet i botten på sprängkåpan om du kan känna bromsvätska där.
Kolla adaptern mellan slavcylinder och kopplingsslang efter bromsvätska.
Du är säker på att det är nere vid lådan då?

Min bromsvätskebehållare gurglade rätt friskt trots att jag hade fullt med bromsvätska när vi luftade kopplingen förra veckan.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

VW Missbrukare
22 Inlägg
7 oktober 2009
Trådstartare
Det konstiga är ju att det inte försvinner bromsvätska, alls, vare sig ifrån behållaren eller läckage.

Det är invändig slavcylinder
Det låter som ett luftpys som kommer när trycket försvinner när jag håller ner kopplingen.

Psssscccchhhhhh...

Reservdansk
6 271 Inlägg
7 oktober 2009
Det försvann ingen olja på min bil heller, trots det var det en liten liten spricka på röret som sticker ut från slavcylindern. wink

Det stora felet var packningarna på kolven i huvudcylindern, som läckte igenom, så oljan bara gick runt där, istället för att pressas ner i röret till slavcylindern.

S40 T4
584 Inlägg
7 oktober 2009
vwpower skrev:
Det konstiga är ju att det inte försvinner bromsvätska, alls, vare sig ifrån behållaren eller läckage.

Det är invändig slavcylinder
Det låter som ett luftpys som kommer när trycket försvinner när jag håller ner kopplingen.

Psssscccchhhhhh...

kan du ha kopplat en dumpventil fel? tongue haha

VW Missbrukare
22 Inlägg
8 oktober 2009
Trådstartare
Hehe, nej det har jag inte gjort smile , Jag har ännu inte hittat felet sad

VW Missbrukare
22 Inlägg
8 oktober 2009
Trådstartare
TurbOla skrev:
Det försvann ingen olja på min bil heller, trots det var det en liten liten spricka på röret som sticker ut från slavcylindern. wink

Det stora felet var packningarna på kolven i huvudcylindern, som läckte igenom, så oljan bara gick runt där, istället för att pressas ner i röret till slavcylindern.

Hade du alltså samma symptom?

Reservdansk
6 271 Inlägg
8 oktober 2009
vwpower skrev:
Hade du alltså samma symptom?

Inte riktigt.
Varje morgon hade jag full känsla i kopplingen, körde jag 1-2mil så tvärdog kopplingen, pedalen var helt lealös.
Luftade jag kopplingen eller väntade till nästa dag fungerade den perfekt igen.
Satte jag tryck på kopplingen hela natten så fungerade den ändå perfekt.
Det var just pumpandet på pedalen som gjorde att kopplingen försvann.

Sök