4036
Sök

Fjädrarna på 740

45 Inlägg
13 oktober 2009
Trådstartare
Tjena nu ska de bli dax att börja fixa bilen lite.tänkte att jag skulle kapa fjädrarna kanske en varv men vet inte hur mkt jag kan kapa. måste man fixa något efter det så att inte fjädern hoppar av sen vid besiktning. kom gärna med frsläg om hur dant jag ska göra...big_smilesmile

593 Inlägg
13 oktober 2009
du kan kapa ett varv utan att fjädern sitter löst, sänker kanske 30-40mm. Själv har ja alltid kapat 2 varv på min 700/900 bilar men då måste du borra ett hål i fjädertallriken och sätta fast fjädern med en slängklämma.. För in slangklämman i det borrade hålet i tallriken och sedan runt fjäder=dra åt (och vips sitter fjädern sitter fast)

På 8 av 10 bil är detta godkänt på bes.men självklart finns det alltid surgubbar som har en dålig dag. Så är aldrig 100% säkert de går igenom.

mvh

45 Inlägg
13 oktober 2009
Trådstartare
epapower skrev:
du kan kapa ett varv utan att fjädern sitter löst, sänker kanske 30-40mm. Själv har ja alltid kapat 2 varv på min 700/900 bilar men då måste du borra ett hål i fjädertallriken och sätta fast fjädern med en slängklämma.. För in slangklämman i det borrade hålet i tallriken och sedan runt fjäder=dra åt (och vips sitter fjädern sitter fast)

På 8 av 10 bil är detta godkänt på bes.men självklart finns det alltid surgubbar som har en dålig dag. Så är aldrig 100% säkert de går igenom.

mvh

tack för tipset ska kanske fixa de i helgen lägger upp bilder hur de blev.

593 Inlägg
13 oktober 2009
lucem skrev:
epapower skrev:

mvh

tack för tipset ska kanske fixa de i helgen lägger upp bilder hur de blev.

inga problem,ja gör det.. Du kan även kolla mina bilder på min blå 945 och min gråa 740glt, båda var kapade 2 varv runtom.

mvh

glad
493 Inlägg
13 oktober 2009
de går o kapa mer, polarn har 4 fram o bak
NAJS!

940 16V Turbo
Vems V3
HX40
blabla

Volvoskadad
6 017 Inlägg
13 oktober 2009
Ekan_1 skrev:
NAJS!

Jo men då sitter ju fjädrarna löst, om man nu inte fixar kortare dämpare

Jonas

593 Inlägg
13 oktober 2009
Ekan_1 skrev:
NAJS!

hmm, konstigt. Vi kapa 3,5 varv på polarns 940 och då ställde den sig på genomslagsgummit och vart en 2,a på bes. "För kort fjädringsväg" ..
Senast redigerat av epapower (13 oktober 2009)

Volvoskadad
6 017 Inlägg
13 oktober 2009
epapower skrev:
Ekan_1 skrev:
NAJS!

hmm, konstigt. Vi kapa 3,5 varv på polarns 940 och då ställde den sig på genomslagsgummit och vart en 2,a på bes. "För kort fjädringsväg" ..

Visst går det inte genom bes. men man kan ju kapa på gummina för att få lite fjädringsväg

Jonas

Sök