3048
Sök

Defekt topp - kolv? 850 T5 -95

180 Inlägg
15 oktober 2009
Trådstartare
#1
Hej efter att motorn börjat knacka riktgit mycket helt plötsligt och motorlampan tändes så har vi börjat riva motorn och nu plockat av toppen.
Men på Cylinder 1 så har det hänt något med kolven "se bild" och även så har kanten vid ventilerna blivit rugglig ojämn se bild.

Vad kan ha hänt?






https://www1.garaget.org/gallery/archive/118977/783294_ytx7iy.jpg
Vad kan ha hänt med kolven? kolla vänster och höger kant

https://www1.garaget.org/gallery/archive/118977/783295_rfrm6c.jpg
närbild på kolvens kant vad kan ha hänt?


https://www1.garaget.org/gallery/archive/118977/783296_j35g3p.jpg
kanten på toppen där kolven går upp den ska vara plan men är helt rugglig/ojämn det nedesta på bilden som e glansigt


8 250 Inlägg
15 oktober 2009
#2
Min spontana tanke är ju spikningar


1 024 Inlägg
15 oktober 2009
#3
tråkigt, bara plocka ner å fixa till!!


1 004 Inlägg
15 oktober 2009
#4
spikningar är min tanke... känns inte helt fel med tanke på din presentation smile



"Uppställt ladd
3" efter kat
chip? vet ej? hehe"

"Det är ingen som kommer ihåg en fegis"

180 Inlägg
15 oktober 2009
Trådstartare
#5
lugit på farthållan i 90-110 i 60 mil innan de hände så spiknnig då?
Tro mer på kolvbulten gått av elle nått å kolven gått upp menej tagit ventilerna som tur va.
se hur de ser ut imon ska plocka bort tråget då


8 250 Inlägg
15 oktober 2009
#6
Hade kolvbulten gått av (å då får man ta i rejält) så skulle du haft ett stort hål i blocket eller så hade toppen sett ut som 7 svåra är efter den krocken...


925 Inlägg
15 oktober 2009
#7
Nej, det där är inte spikningar. Kolven har slagit i toppen pga att vevlagret gått sönder. Riv ner tråget så kommer du att se.

Mats

Reservdansk
6 271 Inlägg
15 oktober 2009
#8
mats757 skrev:
Nej, det där är inte spikningar. Kolven har slagit i toppen pga att vevlagret gått sönder. Riv ner tråget så kommer du att se.

Mats

Tror också det är så.
Jag hade liknande utseende på en kolv när mitt vevlager tog slut. smile

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

424 Inlägg
15 oktober 2009
#9
Mät alla kolvar när dom är längst upp, är det så att den kolven som är trasig längre ner en alla andra så är det troligt vis vevlagret som är trasigt.

Den Som Ingen Turbo Har, Den Får Åka Utan Bar
Ha de gött !

285 Inlägg
15 oktober 2009
#10
vevlager ras och spikningar typ..syns ju att kolvet stuttsat i ventilerna ytterst lite längst upp..



Sök