BMWgrabben skrev:
Hej.. tyckte de va onödig o starta tråd om de jag vill veta.
Hört/sätt att de ska finnas två olika motorer till just min saab.. nån T5 o T7. Vad innebär dessa? vad står beteckningarna för? Vilken är hållbarast?
Mvh
Hej!
Det finns två olika, eller tre egentligen faktiskt, av Saabs egenutvecklade motorstyrningssystem, Trionic. Kom som Trionic 5, T5, -94 och var då och är fortfarande världens mest avancerade styrsystem.
Trionic 7, T7, kom i 9-5:an -98 och i og9-3, den som du har -00. Trionic 8, T8, kom med ng9-3 -03.
Så du har alltså en T7 motor. Känns igen lättast på den svarta tändkasseten mitt i toppen, T5 motorer har röd tändkasset. Är väl ungefär samma hållbarhet, dock säger en del att T5 stakar tål mer vid trim jämfört med T7 stakarna. Sen kan man diskutera varför Saab bytte stakar vid uppgradering till T7....
Saxat från Wikipedia:
"Nåt som är unikt, är att systemet, genom joniseringsmätning, kan mäta trycket i en cylinder under pågående förbränning. Systemets funktion är att övervaka allt som är viktigt för förbränningsprocessen. Dessa data behandlas, och styr sedan momentant turbotrycket, bränsleinsprutning och tändning."