2960
Sök

Oljeläckage Saab og900 T8. Några tips på vart det kan läcka?

Darth Vader
1 644 Inlägg
10 mars 2009
Trådstartare
#1
Har som i rubriken säger ett oljeläckage i min motor. Jag har mest bara stoppat in huvudet under motorn och sett att det är olja lite överallt. Innan jag nu börjar gräva i det undrar jag om det är någon som har lite tips på vart dessa motorer gärna läcker olja, om det nu finns källor som är vanligare än andra.

En bekant nämnde att han hört en del som haft läckage mellan filter och block, är det någon som kan verifiera detta?.

Har tänkt att inom kort byta filter och olja, men innan dess vill jag veta om någon har nåt mer förslag.

Motorn är en b201t -89. (Den som sitter i min bil)

Braaaaap?

1 210 Inlägg
10 mars 2009
#2
Lådan skulle jag satsa på, annars läcker den troligen vid delplanspackningen


Darth Vader
1 644 Inlägg
10 mars 2009
Trådstartare
#3
Delplanspackning var ett nytt ord för mig, vars hittar man den?

Braaaaap?

Darth Vader
1 644 Inlägg
10 mars 2009
Trådstartare
#4
master_lars skrev:
Lådan skulle jag satsa på

Tänker du på att den skulle läcka växellådsolja då?

Braaaaap?

1 210 Inlägg
10 mars 2009
#5
Japp, det är det vanligaste. Om bilens motor nu inte är renoverad väldigt nyligen med alla packninga och liknande. Så skulle jag först satsa på att det är lådan som läcker. Troligen baktill under eller framme mot kylaren. Ganska vanligt att det läcker där.

Annars läcker den i delplanspackningen, för tror inte att den kan läcka allt för mycket från ventilkåpspackningen.


Darth Vader
1 644 Inlägg
10 mars 2009
Trådstartare
#6
Men det är just motorolja som läcker. Det vet jag iaf.
Senast redigerat av DoWahDiddy (10 mars 2009)

Braaaaap?

1 210 Inlägg
10 mars 2009
#7
Är ju motorolja i lådan, iaf enligt SAAB. Troligast är att den läcker från lådan. Annars har du ett större problem, nämligen att felsöka vart det läcker från motorn. Har du otur är det delplanspackningen som är kass!


42 Inlägg
11 mars 2009
#8
Känn på skruvarna mellan motor och låda! händer att dom är lite lösa! Har du tur kan det räcka och dra dom! Mvh

Glasmästare men just nu tyvärr helt sjukskriven
236 Inlägg
11 mars 2009
#9
saaben brukar som andra sagt läcka mellan motor och växellåda skarven där remskivan sitter. Men även vevaxel packboxen bakom remskivan brukar ge upp. För att veta måste man demontera remskivan tyvärr så ska du helst ha en saab remskive avdragare då det är lite trång och den sitter rejält.
Om du har läckage vid oljefiltret så brukar det aldrig vara oljefiltret utan oljetryckskontakten som läcker.
Mvh
Rickard
Senast redigerat av rickard10735 (11 mars 2009)


Darth Vader
1 644 Inlägg
11 mars 2009
Trådstartare
#10
lampann skrev:
Känn på skruvarna mellan motor och låda! händer att dom är lite lösa! Har du tur kan det räcka och dra dom! Mvh

rickard10735 skrev:
Om du har läckage vid oljefiltret så brukar det aldrig vara oljefiltret utan oljetryckskontakten som läcker.
Mvh
Rickard

Nåt av de här två alternativen hade ju varit underbart smile
Senast redigerat av DoWahDiddy (11 mars 2009)

Braaaaap?

756 Inlägg
11 mars 2009
#11
hadde samma problem på den gammla förgassar motor'n i min och där var det packboxen bak remhjulet och den bak svänghjulet.

men det är bra det läcker olja för då vet man at det är olja på den tongue läcker det mycket?

mvh kim

kimsern
saab 90 aero t16 "kruttvogna"
projekt tråd

Trucker
2 710 Inlägg
18 oktober 2009
#12
Hej.. tyckte de va onödig o starta tråd om de jag vill veta.

Hört/sätt att de ska finnas två olika motorer till just min saab.. nån T5 o T7. Vad innebär dessa? vad står beteckningarna för? Vilken är hållbarast?

Mvh

Fart missbrukare

Move Your Mind
164 Inlägg
18 oktober 2009
#13
BMWgrabben skrev:
Hej.. tyckte de va onödig o starta tråd om de jag vill veta.

Hört/sätt att de ska finnas två olika motorer till just min saab.. nån T5 o T7. Vad innebär dessa? vad står beteckningarna för? Vilken är hållbarast?

Mvh

Hej!
Det finns två olika, eller tre egentligen faktiskt, av Saabs egenutvecklade motorstyrningssystem, Trionic. Kom som Trionic 5, T5, -94 och var då och är fortfarande världens mest avancerade styrsystem.
Trionic 7, T7, kom i 9-5:an -98 och i og9-3, den som du har -00. Trionic 8, T8, kom med ng9-3 -03.
Så du har alltså en T7 motor. Känns igen lättast på den svarta tändkasseten mitt i toppen, T5 motorer har röd tändkasset. Är väl ungefär samma hållbarhet, dock säger en del att T5 stakar tål mer vid trim jämfört med T7 stakarna. Sen kan man diskutera varför Saab bytte stakar vid uppgradering till T7....


Saxat från Wikipedia:
"Nåt som är unikt, är att systemet, genom joniseringsmätning, kan mäta trycket i en cylinder under pågående förbränning. Systemets funktion är att övervaka allt som är viktigt för förbränningsprocessen. Dessa data behandlas, och styr sedan momentant turbotrycket, bränsleinsprutning och tändning."

/Simon
-Fun is not a straight line
-"When once you have tested flight, you will forever walk the earth with your eyes turned skyward, for there you have been, and there you will always long to return"

Trucker
2 710 Inlägg
18 oktober 2009
#14
Elda skrev:
herrsiba skrev:
BMWgrabben skrev:
Hej.. tyckte de va onödig o starta tråd om de jag vill veta.

Hört/sätt att de ska finnas två olika motorer till just min saab.. nån T5 o T7. Vad innebär dessa? vad står beteckningarna för? Vilken är hållbarast?

Mvh

Hej!
Det finns två olika, eller tre egentligen faktiskt, av Saabs egenutvecklade motorstyrningssystem, Trionic. Kom som Trionic 5, T5, -94 och var då och är fortfarande världens mest avancerade styrsystem.
Trionic 7, T7, kom i 9-5:an -98 och i og9-3, den som du har -00. Trionic 8, T8, kom med ng9-3 -03.
Så du har alltså en T7 motor. Känns igen lättast på den svarta tändkasseten mitt i toppen, T5 motorer har röd tändkasset. Är väl ungefär samma hållbarhet, dock säger en del att T5 stakar tål mer vid trim jämfört med T7 stakarna. Sen kan man diskutera varför Saab bytte stakar vid uppgradering till T7....


Saxat från Wikipedia:
"Nåt som är unikt, är att systemet, genom joniseringsmätning, kan mäta trycket i en cylinder under pågående förbränning. Systemets funktion är att övervaka allt som är viktigt för förbränningsprocessen. Dessa data behandlas, och styr sedan momentant turbotrycket, bränsleinsprutning och tändning."

T7 är alumotorer och T5 gjutjärn, förändirngarna är därför völkdigt stora och t5 motorerna är starkast. framförallt kolvarna är hållbarare. T7 har även mkt problem med vevhusventilationen.

Tack för svaren grabbar!

Fart missbrukare


Sök