3513
Sök

Rensa/renovera gängor för tändstiften

152 Inlägg
12 oktober 2009
Trådstartare
#1
Jag tänkte byta tändstiften på min Volvo 240 -88 med B230F. Ett tändstift gick lätt att få ur, ett annat trögt mer eller mindre hela vägen och två av dem kunde jag inte rubba.

För att se efter om det var samma problem åt andra hållet skruvade jag i de gamla tändstiften igen och det var likadant, så illa att det tröga tändstiftet inte gick in hela vägen eller jag vågade inte skruva mer iaf.

Jag har köpt en ny tändstiftsdragare med ordentlig hävarm för jag hade bara den där sorten med ett T med gummi runt. Det blev ingen kraft av det. Mer exakt har jag köpt Biltema artikelnummer 10-980 som är som ett spärrskaft med förlängning (direktlänkar till produkter fungerar inte på deras hemsida). Jag köpte även en gängrensare artikelnummer 18-139. Är det någon som har använt en sådan? Gör de någon nytta? Det känns som den riskerar att bara skuva ned smutsen i cylindern men jag kanske har fel?

Andra tips på hur man få smidiga tändstiftsgängor igen?

/Dextre


I got Dubs!
2 423 Inlägg
12 oktober 2009
#2
fetta in den ordentligt så kommer det inte ner så mycket skit.


110 Inlägg
12 oktober 2009
#3
är det värkligen så bra att rensa gängerna för tändstiften. kanske går bra att fåi stiften sen men risken är vell att det kommer ner en väldig massa smuts och i värsta fall (hårt) smuts i cylindern hmm


3 235 Inlägg
12 oktober 2009
#4
Fetta inte in gängtappen, bås rent med tryckluft istället, eller dammsuga i cylindern.

Jag själv är alltid lite nervös när jag inte får loss stiften med handkraft, har ju hört att de kan knäckas om man tar i för hårt med större verktyg.

Kan man kasnke lossa stiften med mutterknackare?


1 688 Inlägg
12 oktober 2009
#5
engolf skrev:
Fetta inte in gängtappen, bås rent med tryckluft istället, eller dammsuga i cylindern.

Jag själv är alltid lite nervös när jag inte får loss stiften med handkraft, har ju hört att de kan knäckas om man tar i för hårt med större verktyg.

Kan man kasnke lossa stiften med mutterknackare?

Vad skulle du beskriva mutterknackare som, inte som "större verktyg" va? smile

Varning till er allergiker, inlägget kan innehålla spår av ironi och moralkakor!

3 235 Inlägg
12 oktober 2009
#6
Losgard skrev:
engolf skrev:
Fetta inte in gängtappen, bås rent med tryckluft istället, eller dammsuga i cylindern.

Jag själv är alltid lite nervös när jag inte får loss stiften med handkraft, har ju hört att de kan knäckas om man tar i för hårt med större verktyg.

Kan man kasnke lossa stiften med mutterknackare?

Vad skulle du beskriva mutterknackare som, inte som "större verktyg" va? smile

Nej, med större verktug menade jag långa förlängningsrör. Mutterknackare slår med korta intervaller,och då är risken för att vrida av en bult eller stift är minimal.

Dock har jag aldrig sett någon lossa stift med mutterknackare, men teoretiskt ska det inte vara några problem.


1 688 Inlägg
12 oktober 2009
#7
Tänk efter nu, mutternknackaren slår stenhårt och snabbt.
Du ska flytta en vas på bordet, du slår till den stenhårt och snabbt, eller putter den långsamt men med mycket kraft...vad funkar bäst?

Varning till er allergiker, inlägget kan innehålla spår av ironi och moralkakor!

4 586 Inlägg
12 oktober 2009
#8
En infettat gängtapp fungerar fint. Då fastnar allt skit i gängtappen


152 Inlägg
12 oktober 2009
Trådstartare
#9
gängrensning... två för två emot? smile

Jag tror jag kör på oljig gängrensare. Dammsuga kan man göra efteråt hur som helst.

Angående att få ut stiften är det nog bara kraft som gäller. Även om jag är orolig för konsekvenserna.


152 Inlägg
12 oktober 2009
Trådstartare
#10
jocke_gronberg skrev:
En infettat gängtapp fungerar fint. Då fastnar allt skit i gängtappen

Vi snackar fett i solid form och inte olja nu eller hur?


4 586 Inlägg
12 oktober 2009
#11
chassifett/hjulagerfett snackar jag om.


110 Inlägg
12 oktober 2009
#12
i värsta fall är det vell bara till att gå till nästa vedbod och leta rätt på en annan volvotopp så är det löst wink


517 Inlägg
14 oktober 2009
#13
Har gängorna skadat sig pga. snett in-gängat stift eller liknande så kan de gå att rädda toppen genom att borra upp de skadade gängorna och ersätta dem med nya, i form av insatsgängor alá McGyver-style. Det är ju inte säkert att det finns utrymme för sånt men det är ju helt klart värt ett försök ist. för att skaffa en ny topp sad

Kokar ris
923 Inlägg
14 oktober 2009
#14
Losgard skrev:
Tänk efter nu, mutternknackaren slår stenhårt och snabbt.
Du ska flytta en vas på bordet, du slår till den stenhårt och snabbt, eller putter den långsamt men med mycket kraft...vad funkar bäst?

har du någon gång lyckats dra sönder en skruv med en mutterpicka?

"står inte v tec för turbo motor?? satans jävla skit snackare överallt!"

2 021 Inlägg
14 oktober 2009
#15
cenoxide skrev:
Losgard skrev:
Tänk efter nu, mutternknackaren slår stenhårt och snabbt.
Du ska flytta en vas på bordet, du slår till den stenhårt och snabbt, eller putter den långsamt men med mycket kraft...vad funkar bäst?

har du någon gång lyckats dra sönder en skruv med en mutterpicka?

Ja de har iaf jag, händer en hel del på gamla rostiga skruvar, men har även lyckats med ganska grova skruvar(m10 grovgängat), vet inte va du kör med för mikrobisk mutterknack som inte kan dra av en skruv?


1 688 Inlägg
14 oktober 2009
#16
cenoxide skrev:
Losgard skrev:
Tänk efter nu, mutternknackaren slår stenhårt och snabbt.
Du ska flytta en vas på bordet, du slår till den stenhårt och snabbt, eller putter den långsamt men med mycket kraft...vad funkar bäst?

har du någon gång lyckats dra sönder en skruv med en mutterpicka?

Rule No.1 Du drar inte åt skruvar med en mutterknackare.
Åk till en bilverkstad och fråga hur många gånger praktikanterna dragit av hjulbultar, det är trots allt m12 vi snackar om....och det tar nån sekund att dra av en....
Hoppas det ger svar på din fråga.

Varning till er allergiker, inlägget kan innehålla spår av ironi och moralkakor!

152 Inlägg
19 oktober 2009
Trådstartare
#17
Tack så mycket för era kommentarer.

Problemet löste sig själv eftersom de nya fräscha tändstiften gick i lätt så jag använde ingen gängtapp. Det jag behövde för att dra loss dem var bara en lite större längre hävarm så gick det bra. Lite kopparpasta i gängorna på de nya stiften också så hoppas jag att de inte kärvat lika mycket till nästa gång.


4 586 Inlägg
19 oktober 2009
#18
kopparpasta var nog inte det bästa. Skulle ha tagit en liten skvätt motorolja istället


152 Inlägg
19 oktober 2009
Trådstartare
#19
Jahaja...

Det stod ju uttryckligen "används som antikärvmedel för tändstift" på.

Det blir då aldrig riktigt rätt.



Sök