2776
Sök

E30 bromsuppgradering

167 Inlägg
13 oktober 2009
Trådstartare
Tjenare,

på min e30 tycker jag bromsarna är lite lata, så jag letade lite på nätet efter uppgraderingar = JÄTTE dyrt men så hittade jag en tråd om några som har satt mazda rx7 86-91 fyrkolvs ok tilsammas med svarvade 280mm corrado bromsskivor (man måste svara upp hålet 1-3 mm) har fixat fästena efter killens ritning men letar frotfarande efter bromsok, de är ju inte överdrivet många skrotade mazda rx7 or här i Sverige så var hittar man bromsok till en vettig slant?
Har kollat och hittat nya någon stans i usa för ca 160$/s men sen är de ju frakt tull och skit som man kan åka på och då kan de ju kosta multum + att man kanske måste vänta i 100 år på dom.

sen är ett problem till, mazda använder en annan typ av nippel på sina bromslangar, så försto o främst. Någon som vet vad de är för gänga osv i ett rx7 bromsok? och var man kan tänkas hitta en omvandlare från bmws broms slangar/rör till mazdas ok?

\\ David.

Dagdrömmare
2 836 Inlägg
13 oktober 2009
Har du funderat på att ta bromsar från 540, 740, 750?
Förmodligen passar inte rakt av men det gör ju inte Mazdas heller...

4 001 Inlägg
13 oktober 2009
eller Volvo 240 som har 4-kolvsok fram, fast dom har väl iofs. 260mm skivor eller nåt sånt men det är ett billigt ok och lätt att få tag i.

Mazda har väl UNF gängor på sina ok?

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

979 Inlägg
13 oktober 2009
som kolvas säger, volvo 240 4 kolvs ok. Grym stopp verkan. Mitt gamla ex, hennes styv far körde mkt rally med E30 samt 2002. Dom använde sig av volvo 240 ok. Knep ngt jävulskt!! Vet dock inte hur mkt jobb de va med att bygga om men förmodligen inte jätte mkt. billiga oxå, förmodligen billigare än mazda.

Hpc

167 Inlägg
13 oktober 2009
Trådstartare
som sagt så fästen är redan ordnat till mazda oken så vill man så är de inga problem. men volvo oken måste man ha andra skivor och borra om o krabba eller är de orginal som fungerar till dessa? för corrado skivorna är ju annars samma bultmönster på. volvo har väll inte 4/100?

Angående bromsnipplarna är de nån som kan säga exakt vilken gänga de är så man kan leta efter omvanldare? eller om man kanske man fixa nått eget?
Senast redigerat av krakis (13 oktober 2009)

4 001 Inlägg
14 oktober 2009
du kan säkert hitta skivor med 4/100 som passar till Volvo-oken, det är bara att hitta samma diameter & tjocklek samt med det offset som du ska ha, diametern är inte heller jättenoga, det går att använda större än vad oket är gjort för.

Det är inte omöjligt att det blir bra med Corrado-skivorna & Volvo-ok, vad är det för diameter på Corrado-skivor? Är dom ventilerade? vilken tjocklek är det på dom?

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

167 Inlägg
14 oktober 2009
Trådstartare
corrado skivorna är 280mm och 22mm tjocka om jag inte miss minner mig, där av lite anledning att jag är sugen på dom för då kommer man ju upp en storlek. skivirna är även ventilerade Och oftast alltid slitsade/borrade.
Senast redigerat av krakis (14 oktober 2009)

4 001 Inlägg
14 oktober 2009
krakis skrev:
corrado skivorna är 280mm och 22mm tjocka om jag inte miss minner mig, där av lite anledning att jag är sugen på dom för då kommer man ju upp en storlek. skivirna är även ventilerade Och oftast alltid slitsade/borrade.

då är det inga problem att använda 240-ok, 240:s skiva är också 22 mm om jag inte missminner mig, oken & klossarna kommer inte att nå över hela skivan men funkar ändå, jag vet om några som åker med 280mm skivor & 240 ok på sina rallybilar.

167 Inlägg
14 oktober 2009
Trådstartare
Kanske kan sätta dit några andra belägg, kanske kan modifiera corrado belägg så dom passar för 240 ok, såg också att de vara några slantar billigare smile   billigaste i sverige för mazda oken ligger iofs bara på 450 i redigt fint skick men volvo oken hittar man ju för runt 150kr så de är ju bara en 1000 lapp total kanske för beg skivor och ok om man köper på skroten, sen kan man ju köpa nya skivor och belägg sen när man vet att de fungerar smile

Edit: Är det samma niplar på volvo och bmw då? eller måste man hitta en adapter för att få dit broms slangarna?
Senast redigerat av krakis (14 oktober 2009)

4 001 Inlägg
14 oktober 2009
krakis skrev:
Kanske kan sätta dit några andra belägg, kanske kan modifiera corrado belägg så dom passar för 240 ok, såg också att de vara några slantar billigare smile   billigaste i sverige för mazda oken ligger iofs bara på 450 i redigt fint skick men volvo oken hittar man ju för runt 150kr så de är ju bara en 1000 lapp total kanske för beg skivor och ok om man köper på skroten, sen kan man ju köpa nya skivor och belägg sen när man vet att de fungerar smile

Edit: Är det samma niplar på volvo och bmw då? eller måste man hitta en adapter för att få dit broms slangarna?

Har du provat andra belägg med på original bromsok å skivor? om inte så prova det först, mycket billigare än att mickla ihop nåt annat.

167 Inlägg
14 oktober 2009
Trådstartare
nej de har jag inte, men enligt egna erfarenheter så "blir de bra i början" sen efter ett tag vill man ha lite bätre. sen är jag inte så van vid bmw så vad är bra bromsbelägg osv? och var får man tag i de då?  vilka märken osv är de som gäller?

men sen har jag lite sådär spåriga skivor osv så nya skivor hade inte varit fel men skall man endå lägga pengar på slisade/borrade skivor osv kan man liga gärna lägga nåon 1000 lapp till för lite häftigare ok med?
I mitt huvud iaf så är ju fler kolvar i oken ju mer kraft får du ner?

12 Inlägg
24 oktober 2009
Någon som vet vad man måste modifiera för att få på 240 oken ? Och vilka skivor man ska lira till dem ?

167 Inlägg
24 oktober 2009
Trådstartare
Skulle tippa på att man får göra nått fäste för oken typ i plattjärn, de går nog att ta fram i kartong och göra några prototyper. sen hade jag bett nån göra nått seriösare fräsa ut lite tjockare när man fått dit allt och mätt så att oken tar lika på båda sidor om skivan osv.
de är ju bara fixa ok och börja mäta.
sen ang skivorna så volvo vad jag förstår kör på 263x22mm skivor och bmw har 260x22mm så de passar nog rakt av, annars kan man ju om man vill gå upp en storlek köpa vw corrado broms skivor, men då måste du svarva upp centrumet 1mm för att få dit dem.+ att du får en del på skivan som inte bromsbeläggen anlägger emot.
Senast redigerat av krakis (24 oktober 2009)

Sök