2730
Sök

Har nu fått bil ljuds sjukan och vill ha det att låta jaaa så det hörs men rent och snyggt.

13 Inlägg
29 september 2009
Trådstartare
Hej alla ljud galningar ,jag är smittad .
Jag har bra steg och bas och framsystem men ska dämpa dörrar för då ska det hända saker skrivs det .
ÄR det en sådan skildnad på att slänga in dämpmatta i dörrarna.Har en ny Passat combi och den är ganska dämpad men vad vet jag .har köppt matter på brl M1 och 4st från biltemas 4mm mattor i en kartong.Är det något att ha ?.Kan man blanda M1 och butyl från Biltema?Blir spännande att ta bort dörr sidor som man aldrig gjort förr.Får väll ställa bilen och ringa bärgare om jag inte får ihop allt hehe.
Problemet är att man vill ha allt i på samma dag.och så är man lite lat oxå.finns det någon som bygger i stockholm.Där man kan få hjälp att bygga lite ?Typ någon som har garage som man kan åka till och snacka ljud och allt runt om typ häng ställe för bil ljuds nördar.??
Tacksam för svar

ljudfantast
1 372 Inlägg
29 september 2009
för det första är biltemas matta 3mm smältfolie dvs asfaltsmatta som heter bitumen!

för det andra JA absolut, det är en stor skillnad om du dämpar dörren både plåten utåt och innanpå dörrkontruktionen. Midbasen brukar påverkas mest då den framhävs på ett annorlunda sätt. Tipset är att "bygga in" högtalaren så att den arbetar i ett någorlunda slutet område (dämpat område).

M1mattorna är butyl och fungerar i regel bättre (bättre fästegenskaper och bättre dämpningsegenskaper trots sin tunnare tjocklek).

Att ta bort en dörrsida på en passat (äldre modellerna) är en enkel match. Den sitter med skruvar undertill och clips samt skruvar i handtaget. Du lyfter dörrsidan uppåt och "hakar loss" den från dörren.

Visst finns det ljudbyggare i sthlm. Ett hett tips är Mattias på Backes ljudbyggeri på Ekerö, hört mycket gott om honom!

Men som du kanske förstår, detta är ingen rocket science och är du angelägen om ett bra ljud och en seriös kontruktion så bör du inte vara så lat att du på samma gång inte orkar ta av en dörrsida smile hoppas jag?

Team dBakuten
3 453 Inlägg
30 september 2009
Vill vi ju se en massa byggbilder också..! wink

dBAkuten
Billjudsveteran sedan 1989
TEAM dBAkuten
PROJEKTTRÅD!

51 Inlägg
30 september 2009
Jag fixade mina dörrar i helgen för första gången och jag hade två paket M1. Rev ner dörrarna och lade sedan ca 3-4 ark M1 i ytterplåten. Sedan monterade jag högtalarbaffeln där den ska sitta och täckte för hela innerplåten och baffeln. Därefter skar jag ut ett hål för högtalaren där baffeln sitter. På så sätt blev det hyffsat tätt och som en stor "låda" som högtalaren spelar i och det blev en jävla skillnad. Har 6.5" gamla coaxialhögtalare i dörrarna och nu spelar det fan så mycket bättre än tidigare. smile

Måste säga att de var väldigt lätt att använda M1. Man behövde inte ens vara så jättenoga med rengöringen. Sjukt lättarbetat.

Tycker man bör ha minst 1 paket m1 per dörr om man vill täcka för hela innerplåten. Kan iof tänka mig att vissa dörrar är mer täta orginal. Min hade stora öppningar i innerplåten så de behövdes stora bitar för att täcka det.
Senast redigerat av daniz (30 september 2009)

13 Inlägg
30 september 2009
Trådstartare
Jag börja med ena dörren i dag och fick den ganska stum :-) men jag fick ej bort mellan plåten skruven som håller lås mekanismen va paj.så det gick ej att skruva ut den hmmmmmm men jag fick sträcka mig en bra bit in och fick det ganska bra tog 4mm matta från biltema ovanpå m1 mattan så det blev 6mm tjockt på ytterplåten sen 4mm på innerplåten silicon runt bafflarna och tog m1 runt i bafflarna och på utsidan av baffel.man hör skildnad på höger och vänster nu hehe låter tight på höger och flopp flopp på vänster om man ska jämföra ljudet.Klart nöjd så det blir vänster i morgon sen blir det att skaffa domar
i panelen så man får upp ljudet lite, saknar det klara mellanregistret. någon som ligger på några bra?.
kom med förslag.

13 Inlägg
8 oktober 2009
Trådstartare
vart DLS ur2.5 domar och ett special filter mellan diskant och domen.Blir att köra aktivt i p88II
blir sköj att få höra om de blir skildnad på ljudet.är en salig blandning av märken på alla sakerna
tagit det jag gillar bäst så får man se vad soppan blir.skriver resultat sen.

51 Inlägg
8 oktober 2009
Det blir nog kanon ska du se, vad har du för grejer i övrigt, steg osv?

13 Inlägg
26 oktober 2009
Trådstartare
@ Daniz !
Sorry att jag inte svarat har varit borta ett tag.
Men jag har det här i bilen nu
Rockford punch 801s 900rms watt klass AB för bas som är JL audio 12w7 och RF punch 601s steg klass AB 300rms watt till Cdt M6 i dörrarna.
Coustic referens steg Class AB 2x50rms till Dls ur2.5 Dome och infinity kappa perfect diskant som är delat pasivt resten är aktivt delat 3way med p88II
låter bra med tidskompet. men letar nu efter tec ls band diskanter eller dls idrium diskanter.
försöker komma över beggade men svårt att hitta. annars är det väldigt bra ljud nu i bilen ska bara bygga ner basen i bak där extra hjulet ska ligga det är en ganska stor balja så jag ska ha ner extra batteri och stegen där hadde jag tänkt men det krävs lite mätningar etc så jag får ta en helg att fixa det oxå när man får för mycke tid över hehe:-))

6 851 Inlägg
26 oktober 2009
loudnes skrev:
@ Daniz !
Sorry att jag inte svarat har varit borta ett tag.
Men jag har det här i bilen nu
Rockford punch 801s 900rms watt klass AB för bas som är JL audio 12w7 och RF punch 601s steg klass AB 300rms watt till Cdt M6 i dörrarna.
Coustic referens steg Class AB 2x50rms till Dls ur2.5 Dome och infinity kappa perfect diskant som är delat pasivt resten är aktivt delat 3way med p88II
låter bra med tidskompet. men letar nu efter tec ls band diskanter eller dls idrium diskanter.
försöker komma över beggade men svårt att hitta. annars är det väldigt bra ljud nu i bilen ska bara bygga ner basen i bak där extra hjulet ska ligga det är en ganska stor balja så jag ska ha ner extra batteri och stegen där hadde jag tänkt men det krävs lite mätningar etc så jag får ta en helg att fixa det oxå när man får för mycke tid över hehe:-))

Har du hört Iridium diskanten? Jag tycker inte den är värd de extra pengarna man lägger på den och UP1C. Då skulle jag nog ta klivet upp till Nobelium diskanten ist, eller försöka få tag på ett par UP1C diskanter.
Men som sagt, smaken är som ***** wink

13 Inlägg
26 oktober 2009
Trådstartare
okej har inte hört idrium diskanter än då får man lysna lite på dem om det finns möjlighet någonstans i stockholm tack för tippset

1 727 Inlägg
26 oktober 2009
Kolla med PM-shopen vad dom har i (demo)stället.

Pierre

Shopen med personligt engagemang. Handla i WEBSHOPEN
Bilstereotidning på nätet: LÄS!
Seastreams Garage på FACEBOOK
Motorshow i Kungsängen på FACEBOOK

Sök