3070
Sök

Ang: Avgasystem

hmmmm
1 094 Inlägg
29 augusti 2006
Trådstartare
Tänkte höra om någon vet fall man får ha utblåset på vänster eller höger sida. bakom däcket ut i bakkjolen. funderar på och bygga om avgasystemet så att det går ut på höger sida för jag har ett lämligt hål där.

vad säger besiktningen?

alla svar är tack samma"

/Björn

83 Inlägg
29 augusti 2006
du får ha så att det går ut åt höger inte vänster

hmmmm
1 094 Inlägg
29 augusti 2006
Trådstartare
ok men då funkar det.. ska ju ha ut det i lilla hålet precis bakom hjulet.. bara kolla på bilderna så fattar ni nog vad jag menar

31 Inlägg
29 augusti 2006
petsson_89 skrev:
du får ha så att det går ut åt höger inte vänster

Varför inte vänster?

hater
656 Inlägg
29 augusti 2006
ja det undrar jag med, vrf inte vänster?

when you're into it, you're into it. it consums you. it's all your money, it's all your time, it turns out to be you girlfriend, it turns out to be all your friends you surround yourself with. everybody knows what you are doing and how much you do it.. and it's the greatest thing when you can make it work right!...

SSS -12
3 217 Inlägg
29 augusti 2006
Jag har mitt på vänster ju! :S

Jag snortar inte kola, jag röker inte på... Är man redan dum i huvet, är det fel väg att gå! - Sabotage, Epilog, Här och nu

hmmmm
1 094 Inlägg
29 augusti 2006
Trådstartare
inte bakåt utan åt sidan är vad jag menar

hater
656 Inlägg
29 augusti 2006
ja men jag fattar fortfarande vrf man inte får ha det på vänster men man får ha det på höger sida

when you're into it, you're into it. it consums you. it's all your money, it's all your time, it turns out to be you girlfriend, it turns out to be all your friends you surround yourself with. everybody knows what you are doing and how much you do it.. and it's the greatest thing when you can make it work right!...

hater
656 Inlägg
29 augusti 2006
fattar fortfarande INTE.. ska d stå tongue

Rörpulare
1 453 Inlägg
29 augusti 2006
Ja har för mej att de ända kravet är att de inte får sticka ut en viss läng samt att de inte får vara nån passagerare brevid de alltså tex under en dör  och då bilr de typ alltid bakom ryggen.. de e va ja hört iaf:)

Hellre omkommen och bortkörd än bortkommen och omkörd:)
"Life is lika a race track, you gotta go round and round..Sure some times you crash and burn but if you don´t make the turn you ain´t never gona learn"

hmmmm
1 094 Inlägg
29 augusti 2006
Trådstartare
ok får ta och åka till besiktningen och fråga... måste ju ändå dit på ombesiktning för jag åkte dit i fredags på att avgasystemet inte sticker ut tillräckligt....

83 Inlägg
29 augusti 2006
Fuckface skrev:
Jag har mitt på vänster ju! :S

jaa, men du har det ju bak. det är om man har det på sidan av bilen mellen fram och bakhjulen.
det är för att avgaserna inte ska gå ut i trafiken lr nått sånt

hmmmm
1 094 Inlägg
29 augusti 2006
Trådstartare
ja just nu sitetr det bak. men ville bygga om det så det sticker ut på höger sida direkt efter bakhjulet. så jag vill veta fall det är lagligt, kolla på bilderna på min bil så finsn det ett hål på sidan av bakkjolen. där ska det gå ut. är det lagligt?

hmmmm
1 094 Inlägg
29 augusti 2006
Trådstartare
http://www.geting.se/image.php/2041-utblaset.jpg

där vill jag ha det fast på andra sidan. är detta lagligt? nu kanske alla förstår
Senast redigerat av Gloremir (29 augusti 2006)

671 Inlägg
29 augusti 2006
Sålänge det är bakom bakre öppningsbara ruta så ska det vara ok. Men som vanligt när det gäller besiktning är det oftast upp till besiktningsmannen.
Jag vet bilar med utblås framför bakhjulet både åt vänster och höger som går igenom besiktningen.

179 Inlägg
29 augusti 2006
restrektionen är väl att utblåset skall vara efter kupén sk, om det inte är monterat så orginal typ sidepipes?

"En kameleont, har den samma färg som sig själv?"

343 Inlägg
29 augusti 2006
Varför inte åt vänster då? Varenda lastbil som jag har kört har ju haft det om det ej har gått upp bakom hytten...  roll

8 156 Inlägg
29 augusti 2006
8 Kap. Avgassystem

Övergripande krav

1 §     Bil som drivs med förbränningsmotor skall ha avgassystem bestående av avgasrör och effektiv anordning (ljuddämpare) för att hindra störande ljud från avgaserna. Bil skall uppfylla kraven för respektive kategori enligt 2 – 6 §§ samt kraven för utvändigt fordonsbuller i 10 kap.

Personbil och lätt lastbil
2 §     Avgasrör får inte mynna ut eller avge avgaser under utrymme för förare eller passagerare och inte heller under annan del av karosseriet, som är sammanbyggd med sådant utrymme.

Avvikelser kan dock godtas om utförandet hos karosseri och avgasrör är sådant att det inte bedöms föreligga någon risk att avgaser under körning tränger in i utrymmet.

Buss och tung lastbil
3 §     Avgasrör skall vara riktat så att avgaserna avleds antingen uppåt, bakåt eller åt fordonets vänstra sida.

Avgasrör får inte mynna ut eller avge avgaser under utrymme för förare eller passagerare och inte heller under annan del av karosseriet, som är sammanbyggd med sådant utrymme. Avvikelser kan dock godtas om utförandet hos karosseri och avgasrör är sådant att det inte bedöms föreligga någon risk att avgaser under körning tränger in i utrymmet.

4 §     Uppåtriktat avgasrör skall mynna ut på sådan höjd att olägenhet för förare eller passagerare inte uppstår. Avgasernas huvudriktning får vid vindstilla och stillastående fordon inte avvika mer än 60° från vertikallinjen.

5 §     Bakåtriktat avgasrör skall vara så anordnat att avgasernas huvudriktning ligger i ett genom fordonet längsgående vertikalplan eller åt vänster från nämnda plan och är riktat horisontellt eller snett nedåt.

6 §     Åt sidan riktat avgasrör skall vara så anordnat att avgasernas huvudriktning är snett bakåt vänster i högst 45 ° vinkel med fordonets längdaxel och är riktat horisontellt eller snett nedåt.

Källa: http://www20.vv.se/vvfs/htm/2003nr022%2 … oc38872769
Senast redigerat av Phaetoon (29 augusti 2006)

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

hmmmm
1 094 Inlägg
29 augusti 2006
Trådstartare
okej tack phaetoon. då är det alltså inga problem alls att göra så som jag tänkt mig smile blir o fixa rätt snart är det tänkt wink

Sök