Skulle förra helgen (25/8 - 26/8) och köpa en Ford Mondeo ST220 -04 på Motorcentralen i Eskilstuna. Vi hade snackat i telefon och kommit överens om ett bytespris mellan min Fiesta och deras Mondeo, med reservation för skick.
Vi åker ner på fredagkväll (ca 90mil enkel väg) och kommer fram på Lördagmorgon. Sätter oss där inne och börjar prata lite lätt. Jag hade med mig min svåger som jobbar som bilmekaniker samt hans farsa som varit billackerare i ca 30år, då jag visste att det fanns lite lackskador på Mondeon.
När vi sätter oss och börjar diskutera bilköpet så tar han upp 2 saker som dom hittade på min bil.
- Slut sommardäck, dvs 4st nya för dom.
- Liten lackskada på huven. ca 5mm stor.
Detta ville han ha 6000:- för, även fast han skulle sätta på Sumitomo däck (Asienskräp) som kostar ca 4000 för en privatkund. Detta var även däcken som satt på Mondeon.
Då tog vi upp felen som kommit fram på deras bil efter ett M-test, dessa fel var:
- Saknades Farthållare, vilket skulle finnas enligt annonsen.
- Lacksläpp på 3 olika ställen
- Stora revor innanför dörrarna bak.
- Rost i skärmkanterna i bakdörrarna (garantijobb)
- 5år gamla regummerade vinterdäck som behövde bytas
- Samt sommardäck som håller max 1 säsong.
- En hjulinställning på bilen behövdes göras.
- Samt att drivknutsdamaskerna satt dåligt.
- Galvsläpp inne i skärmkanterna (ej stenskott)
Detta påpekade vi och sa att vi iaf skulle kvitta mina fel mot dessa. Även fast jag tyckte att dom skulle sänka priset på sin bil betydligt mer då dessa skador kostar ca 15 - 25.000:- att åtgärda, medans 4 nya däck och att repa skadan i huven kostar dom max 5000:-
Men han tvärvägrade och sa att det bryr han sig inte om, utan han tänker bara på mellanskillnaden.
Jag sa då att vi kunde gå ut och hämta M-testpappret på Mondeon som jag hade ute i min bil. Då fick jag svaret
" Nej vi har inte tid med sånt där, jag har en nybilsleverans snart så vi måste snabbas oss på "
Vem i helvete säger något sånt åt en kund som åkt 90 mil enkel väg för att köpa en bil?
Inte nog med det, han fortsatte hålla på sitt krav om att han skulle ha mer pengar än vad vi kommit överens om. Så vi gick tillslut ut för att granska skadorna på Mondeon.
Då vi visade lackskadorna så stod han bara och sa att " det här polerar jag bort på en minut " och " Detta täcker ni bara över med lackstift "
Det var alltså skador som var över 1dm långa. Samt revor som han skulle polera var genom lacken. Svågerns farsa stod bara och skratta i bakgrunden när han hörde försäljarens bortförklaringar.
För han tyckte att jag lätt kunde polera bort samt använda lackstift på mondeons skador. Men min huv som skadan knappt syntes på skulle minsann kräva en helt ny lack?
När vi kom till däcken så började han såga mina vinterdäck som jag hade med mig också. Helt nya Hakkapelitta 4 däck som rullat några hundra mil max. Däremot var hans 5 år gamla regummerade Sarek 2 däck i fint skick?
Detta var det värsta bemötande jag fått av en bilhandlare. Detta var en Ford handlare samt medlem i MRF vilket jag anser ska visa på kvalite och god service.
Då det inte fanns några banker öppna på en lördag så ville han väl få ut lite svarta pengar snabbt då han inte trodde vi skulle backa i köpet då vi skulle köra 180mil i onödan.
Visst hade jag kunnat betala mer för bilen om den varit i nyskick. Men när det är skador för 25000 på bilen jag ska köpa och vi kommit överens om ett pris redan så är det skrattretande att bli bemött på det där viset?
AKTA ER JÄVLIGT MYCKET för den firman kan jag bara säga. Dom verkar inte rygga en mm för att lura er vid köp.
Blir att åka till Skellefteå denna helg istället och kolla på en bil där. Hoppas på ett betydligt bättre bemötande.
Vi åker ner på fredagkväll (ca 90mil enkel väg) och kommer fram på Lördagmorgon. Sätter oss där inne och börjar prata lite lätt. Jag hade med mig min svåger som jobbar som bilmekaniker samt hans farsa som varit billackerare i ca 30år, då jag visste att det fanns lite lackskador på Mondeon.
När vi sätter oss och börjar diskutera bilköpet så tar han upp 2 saker som dom hittade på min bil.
- Slut sommardäck, dvs 4st nya för dom.
- Liten lackskada på huven. ca 5mm stor.
Detta ville han ha 6000:- för, även fast han skulle sätta på Sumitomo däck (Asienskräp) som kostar ca 4000 för en privatkund. Detta var även däcken som satt på Mondeon.
Då tog vi upp felen som kommit fram på deras bil efter ett M-test, dessa fel var:
- Saknades Farthållare, vilket skulle finnas enligt annonsen.
- Lacksläpp på 3 olika ställen
- Stora revor innanför dörrarna bak.
- Rost i skärmkanterna i bakdörrarna (garantijobb)
- 5år gamla regummerade vinterdäck som behövde bytas
- Samt sommardäck som håller max 1 säsong.
- En hjulinställning på bilen behövdes göras.
- Samt att drivknutsdamaskerna satt dåligt.
- Galvsläpp inne i skärmkanterna (ej stenskott)
Detta påpekade vi och sa att vi iaf skulle kvitta mina fel mot dessa. Även fast jag tyckte att dom skulle sänka priset på sin bil betydligt mer då dessa skador kostar ca 15 - 25.000:- att åtgärda, medans 4 nya däck och att repa skadan i huven kostar dom max 5000:-
Men han tvärvägrade och sa att det bryr han sig inte om, utan han tänker bara på mellanskillnaden.
Jag sa då att vi kunde gå ut och hämta M-testpappret på Mondeon som jag hade ute i min bil. Då fick jag svaret
" Nej vi har inte tid med sånt där, jag har en nybilsleverans snart så vi måste snabbas oss på "
Vem i helvete säger något sånt åt en kund som åkt 90 mil enkel väg för att köpa en bil?
Inte nog med det, han fortsatte hålla på sitt krav om att han skulle ha mer pengar än vad vi kommit överens om. Så vi gick tillslut ut för att granska skadorna på Mondeon.
Då vi visade lackskadorna så stod han bara och sa att " det här polerar jag bort på en minut " och " Detta täcker ni bara över med lackstift "
Det var alltså skador som var över 1dm långa. Samt revor som han skulle polera var genom lacken. Svågerns farsa stod bara och skratta i bakgrunden när han hörde försäljarens bortförklaringar.
För han tyckte att jag lätt kunde polera bort samt använda lackstift på mondeons skador. Men min huv som skadan knappt syntes på skulle minsann kräva en helt ny lack?
När vi kom till däcken så började han såga mina vinterdäck som jag hade med mig också. Helt nya Hakkapelitta 4 däck som rullat några hundra mil max. Däremot var hans 5 år gamla regummerade Sarek 2 däck i fint skick?
Detta var det värsta bemötande jag fått av en bilhandlare. Detta var en Ford handlare samt medlem i MRF vilket jag anser ska visa på kvalite och god service.
Då det inte fanns några banker öppna på en lördag så ville han väl få ut lite svarta pengar snabbt då han inte trodde vi skulle backa i köpet då vi skulle köra 180mil i onödan.
Visst hade jag kunnat betala mer för bilen om den varit i nyskick. Men när det är skador för 25000 på bilen jag ska köpa och vi kommit överens om ett pris redan så är det skrattretande att bli bemött på det där viset?
AKTA ER JÄVLIGT MYCKET för den firman kan jag bara säga. Dom verkar inte rygga en mm för att lura er vid köp.
Blir att åka till Skellefteå denna helg istället och kolla på en bil där. Hoppas på ett betydligt bättre bemötande.
Kommer väl nånting här snart!
0
0
0
0