bromsen på vänster sida fram på opeln (opel astra 98) nyper sig fast ibland. märkte ett problem när ja öppna upp allt att kolven inte går tebax helt. smöjrde med kopparpasta, luftade oljan och den ser fin ut. körde kolven ut o in ett par gånger o trodde problemet va löst men nu har den nypt ett par gånger till.
den gör det när jag bromsar hårt o sätter sig nästan fast (man kan köra men det tar emot) sen brukar ja låta bilen stå över natten o då har det försvunnit.
kan problemet va så lätt att jag bara behöver byta oljan? såg att det va ett jack i kolven men det är liten och det borde ge jämn bromsförmåga ändå... det är bara på vänstersidan den nyper
bromsen på vänster sida fram på opeln (opel astra 98) nyper sig fast ibland. märkte ett problem när ja öppna upp allt att kolven inte går tebax helt. smöjrde med kopparpasta, luftade oljan och den ser fin ut. körde kolven ut o in ett par gånger o trodde problemet va löst men nu har den nypt ett par gånger till.
den gör det när jag bromsar hårt o sätter sig nästan fast (man kan köra men det tar emot) sen brukar ja låta bilen stå över natten o då har det försvunnit.
kan problemet va så lätt att jag bara behöver byta oljan? såg att det va ett jack i kolven men det är liten och det borde ge jämn bromsförmåga ändå... det är bara på vänstersidan den nyper
nån fundering?
skivorna och klossarna e nya sen i våras
Jag hade provat att byta slangen till det hjulet först, eftersom det "försvinner" under natten. Inte helt ovanligt att bromsslangar släpper invändigt och blir som en backventil, speciellt med lite äldre slangar.
Prova det billigast först = slangen
Dom som tillverkar reservdelar måste oxå överleva!
Finns nog en repsatts till oket om det inte hälper med slangen! pröva trycka in kolven lite, lossa luftnippeln och tryck lite igen, kmmer o spruta lite men går det lättare e det slangen som spökar!
men bromsoket? varför skulle det var det som va felet? det är ju kolven som jävlas.. jag är inte så duktig på o meka än så därför ja frågar
Oftast när det händer så är en packning i/runt bromskolven paj. Om den är "frisk" så ska den dra tillbaks kolven ca: 0,5 mm när man släpper bromspedalen. Om kolven inte går tillbaka så är den packningen "lunchad", enda är att antingen byta oket, eller byta packningarna runt bromskolven, men det funkar enbart ifall kolven är oskadad ( inga hack,repor eller rostig)..
hade detta problem bak på min 240, kolven nöp fast och oljan bev varm sen tappade jag bromsverkan helt. slutade med att jag fick byta ok. köpte på biltema och sen fungerade det klockrent
Testa plocka loss oket, gör rent det ordentligt och se till att allt går lätt. Det går alltid att prova lite och se om det hjälper innan an byter ut delarna, och det ger mer kunskap att plocka isär saker.