2782
Sök

Bromsen nyper åt ibland

108 Inlägg
12 september 2009
Trådstartare
bromsen på vänster sida fram på opeln (opel astra 98) nyper sig fast ibland. märkte ett problem när ja öppna upp allt att kolven inte går tebax helt. smöjrde med kopparpasta, luftade oljan och den ser fin ut. körde kolven ut o in ett par gånger o trodde problemet va löst men nu har den nypt ett par gånger till.

den gör det när jag bromsar hårt o sätter sig nästan fast (man kan köra men det tar emot)
sen brukar ja låta bilen stå över natten o då har det försvunnit.

kan problemet va så lätt att jag bara behöver byta oljan? såg att det va ett jack i kolven men det är liten och det borde ge jämn bromsförmåga ändå...
det är bara på vänstersidan den nyper

nån fundering?

skivorna och klossarna e nya sen i våras
Senast redigerat av Soil (12 september 2009)

don't cry just suck

1 043 Inlägg
12 september 2009
Byt bromsok.

Trafikledare
563 Inlägg
12 september 2009
Soil skrev:
bromsen på vänster sida fram på opeln (opel astra 98) nyper sig fast ibland. märkte ett problem när ja öppna upp allt att kolven inte går tebax helt. smöjrde med kopparpasta, luftade oljan och den ser fin ut. körde kolven ut o in ett par gånger o trodde problemet va löst men nu har den nypt ett par gånger till.

den gör det när jag bromsar hårt o sätter sig nästan fast (man kan köra men det tar emot)
sen brukar ja låta bilen stå över natten o då har det försvunnit.

kan problemet va så lätt att jag bara behöver byta oljan? såg att det va ett jack i kolven men det är liten och det borde ge jämn bromsförmåga ändå...
det är bara på vänstersidan den nyper

nån fundering?

skivorna och klossarna e nya sen i våras

Jag hade provat att byta slangen till det hjulet först, eftersom det "försvinner" under natten.
Inte helt ovanligt att bromsslangar släpper invändigt och blir som en backventil, speciellt med lite äldre slangar.

Prova det billigast först = slangen tongue

Dom som tillverkar reservdelar måste oxå överleva!

108 Inlägg
13 september 2009
Trådstartare
tack! smile

men bromsoket? varför skulle det var det som va felet? det är ju kolven som jävlas..
jag är inte så duktig på o meka än så därför ja frågar smile

don't cry just suck

Bilmekaniker
235 Inlägg
13 september 2009
Finns nog en repsatts till oket om det inte hälper med slangen! pröva trycka in kolven lite, lossa luftnippeln och tryck lite igen, kmmer o spruta lite men går det lättare e det slangen som spökar!
Senast redigerat av Peran (13 september 2009)

108 Inlägg
13 september 2009
Trådstartare
okej tack smile

don't cry just suck

blacken
13 september 2009
Soil skrev:
tack! smile

men bromsoket? varför skulle det var det som va felet? det är ju kolven som jävlas..
jag är inte så duktig på o meka än så därför ja frågar smile

Oftast när det händer så är en packning i/runt bromskolven paj. Om den är "frisk" så ska den dra tillbaks kolven ca: 0,5 mm när man släpper bromspedalen. Om kolven inte går tillbaka så är den packningen "lunchad", enda är att antingen byta oket, eller byta packningarna runt bromskolven, men det funkar enbart ifall kolven är oskadad ( inga hack,repor eller rostig)..

3 714 Inlägg
13 september 2009
Kolla upp bromsslangen
Låter som att den är kass med tanke på att hjulet nästan låser sig

"Jag är inte dum jag har bara otur när jag tänker"
Mitt galleri: http://www.garaget.org/bollen1986/gallery
Vill du ha din bil fotad i skövde? skicka ett PM

108 Inlägg
14 september 2009
Trådstartare
jo kolven e ju skadad, mitt fel också hmm pga lite våldsamheter

Bollen ska testa det först iaf! tackar

don't cry just suck

108 Inlägg
31 oktober 2009
Trådstartare
uppdatering!

bytte slangen igår o det känns mycket bättre!
gick så långt att det blev svampigt o bromsa men nu känns det fint. hoppas det räcker smile

don't cry just suck

108 Inlägg
7 november 2009
Trådstartare
nä det gjorde det inte...

jävla f*itt helvets skit!!!!!

don't cry just suck

1 309 Inlägg
7 november 2009
hade detta problem bak på min 240, kolven nöp fast och oljan bev varm sen tappade jag bromsverkan helt. slutade med att jag fick byta ok. köpte på biltema och sen fungerade det klockrent

Kolla gärna in detta projekt som jag är involverad i.
http://www.garaget.org/EdstromRacing

108 Inlägg
8 november 2009
Trådstartare
jo, det på biltema passa inte dock pga klossarna
får väl köpa original

don't cry just suck

Trafikledare
563 Inlägg
8 november 2009
Finns ju tex på Autoexperten för ca 1200 kr om nu inte Biltema passar. Original brukar vara lite dyrare..

Dom som tillverkar reservdelar måste oxå överleva!

Double-Unicorn Rider
2 486 Inlägg
9 november 2009
Testa plocka loss oket, gör rent det ordentligt och se till att allt går lätt.
Det går alltid att prova lite och se om det hjälper innan an byter ut delarna, och det ger mer kunskap att plocka isär saker. big_smile

4 001 Inlägg
9 november 2009
kolla upp glidpinnarna och hålen till dom så det inte sitter skit där eller är snedslitet eller nåt sånt

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

108 Inlägg
9 november 2009
Trådstartare
har plockat isär skiten idag o det ser ut som packningen är problemet!
har beställt nytt så vi får se om det räcker..

Melin
1700:- på mekonomen såg ja. men packningen kosta bara 180:-

don't cry just suck

Sök