4634
Sök

Hastighetsmätaren visar fel!

104 Inlägg
15 november 2009
Trådstartare
Tjo! På min saab ng900 visar hastighetsmätaren 10 kmh fel tex när jag ligger i 130 så visar gpsen 140, hur justerar jag mätaren?

424 Inlägg
15 november 2009
Goppie skrev:
Tjo! På min saab ng900 visar hastighetsmätaren 10 kmh fel tex när jag ligger i 130 så visar gpsen 140, hur justerar jag mätaren?

Ja du, har du ändrat på däckstorleken på bilen? t.ex bytt till större utan att räkna ut att omkretsen stämmer?

Den Som Ingen Turbo Har, Den Får Åka Utan Bar
Ha de gött !

104 Inlägg
15 november 2009
Trådstartare
joliba_01 skrev:
Goppie skrev:

Ja du, har du ändrat på däckstorleken på bilen? t.ex bytt till större utan att räkna ut att omkretsen stämmer?

Japp det har jag och omkretsen är större, men jag vill veta hur man justerar hastighetsmätaren

NissanMotorsport
15 november 2009
Är det inte så från fabrik att hastighetsmätaren visar fel?

Offroad Racing
3 122 Inlägg
15 november 2009
I i princip alla bilar som finns så visar hastighetsmätaren fel. Fast dom visar för mkt då. Går på vissa bilar att ändra genom utbytbara drev till hastighetsmätardrivningen i växellådan. Tror dock att detta endast är möjligt att ändra på bilar där många däckstorlekar och utväxlingar fanns tillgängliga. Nu styrs ju dessutom allt elektriskt.

I ditt fall är nog enda alternativet att köra med mindre hjul om du vill ha rättvisande mätare.

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

Fisketokig
2 997 Inlägg
15 november 2009
Kolla på maptun.se och efter "Maptuner" som du programmerar/trimmar bilen med. Där finns det funktion att själv programmera om mätaren ifall den visar lite fel mot en korrekt GPS.

Saab 9-3 Aero SS --- Honda CBR600RR
Can Am 800XXC Vägreg --- Can Am 450X Vägreg

272 Inlägg
15 november 2009
Tror inte maptuner:n finns för bilar med T5. Hursom skall det i en og9-3 gå att justera med hjälp av tech2, borde väl vara samma för ng900 kan man tycka.

Fisketokig
2 997 Inlägg
16 november 2009
Trekmeister skrev:
Tror inte maptuner:n finns för bilar med T5. Hursom skall det i en og9-3 gå att justera med hjälp av tech2, borde väl vara samma för ng900 kan man tycka.

Stämmer bra det. Det blir att beställa en ny Saab då.

Då får man exakt hastighet på mätaren, helt ny bil och dessutom trimmad. smile

Saab 9-3 Aero SS --- Honda CBR600RR
Can Am 800XXC Vägreg --- Can Am 450X Vägreg

Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 650 Inlägg
16 november 2009
har då aldrig sett en bil som stämmer 100% med en gps ..

sen va de ju nått tv program för några år sen där de testade vilken bil som visade mest rätt i den hastighet den kördes och de testet vann volvo PV alla de andra visade 5-10kmh för lite  så är nog rätt fabriks standard att de inte visar 100% rätt

1 915 Inlägg
16 november 2009
Enklast är att byta däckstorlek så rullomkretsen ändras tills mätaren stämmer, får max skilja 5% från original.

De flesta bilar visar fel..
Men vad jag vet så är det inte så vanligt att mätaren visar för lite, brukar oftast visa högre än vad man kör i(så har det iaf varit på de jag jämfört med GPS).

Du måste ha helt fel däck på din bil, eller en felaktigt kalibrerad mätare.
Om det går att justera mätaren så kan nog närmaste Saabverkstad hjälpa dig.

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01

Sök