2760
Sök

Pysventil till Saab 9-3 2.0T-99

draminbil.nu
1 382 Inlägg
25 september 2005
#21
Talladega Powerdump skrev:
eller bypass eller avlastningsventil (kärt barn har många namn) så är det bara onödiga pengar att köpa en annan än den som sitter på orginal så vidare man inte promt ska ha en som håller bättre än orginal (orginal håller för ca 1,5bar ska man ladda mer än så ,ja då är det värt med en eftermarknads ,kan även tillägga att jag laddar ca 1,2-1,3bar och det pyser fruktansvärt mycket om min orginal BOSCH-plastis och det ända man behöver för att det ska pysa är antingen ett "öppet" filter,eller öppet filter och ladda mera så kommer det oxå att låta mera!     

MVH

Får jag fråga vad det är föt skillnad på ett "öppet" filter och ett öppet filter ? hehe


85 Inlägg
25 september 2005
#22
felskrivet !  mitt fel!  smile
*hehe*


mvh

3 295 Inlägg
26 september 2005
#23
en pysventil är en liten ventil som man sätter på slangen som går tll wastegaten. funktionen är densamma som om man skulle skruva ihop wastegate staget litegrann... öppnar man ventilen litegrann så blir det inte lika mycket tryck i slangen till wastegaten och den behöver lite extra tryck för att öppna... det trycket står turbon för...^o)


4 571 Inlägg
28 september 2005
#24
aha då förstår jag hur min plast pappa har gjort på 940'in alltså en pysventil.


727 Inlägg
2 april 2006
#25
saab4life skrev:
Lycksen skrev:
I vilket fall som helst så ökar det laddtrycket och man får lite mer fart i kärran.

Gött ljud får man ialla fall : )

Vad menar du egentligen? vet du vad en pys resp dumpventil ÄR? killen vill ladda mer med turbon, inte få dumpen att "pysa" altså användes en pysventil som kopplas till wastegate slangen och man skruvar in önskar laddtryck, och då behövs en laddtrycks mätare...

Projekt tråden för turbo bygget: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=157966

249 Inlägg
2 april 2006
#26
Läste något intressant på ett Saab forum för ett år sedan när jag skulle byta tjänstebil.
"Pys ventiler är för Volvo bilar" det var troligen en fd Volvo åkare som frågade.
På just Volvo bilar funkar det kanon. Körde V40 2,0t i 14 000 mil inga problem, farsans 945 ltt har rullat över 25 000 mil.
Man bör vara lite vaksam när man ställer in "pyset" låter det som f.n under huven så sänk "pyset" bilen skall kännas körbar inte som att avlossa en kanon.
Effekt som man får extra bör kunna hamna runt 25-35hk. V40 2,0T känndes som en "oslipad" T4.


10 Inlägg
3 april 2006
#27
har du t5 teknik fungerarb de nog
men inte om du har t7 tekniken .... har själv en 93 01 a så jag chippade den istället fungerar skitbra 235 hk


Saab 9-3 Turbo - Nordic Steg 3
6 Inlägg
4 augusti 2006
#28
NIzmO skrev:
På din 9-3 ska du ha en återcirkulerande dump, risken att bilen inte går som den ska med öppen dump är tyvär stor.

Börja med att sätta på öppet filter så borde orginal dumpen låta rätt bra ändå.

Föresten har du ingen LMM på din bil? är väl bara T5 styrsystemet som har MAP och övriga har väl LMM lr har jag fel?

men kolla här. Om man har en 9-3 2.0t steg 3 chippad från nordic som hackar vid 5000 varv, kan de bero på den öppna dumpen`? Om man istället sätter dit en återcirkulerande dump, pyser de även då?

"Jag lever mitt liv 402 meter åt gången..."

kakaftw
1 december 2009
#29
NIzmO skrev:
På din 9-3 ska du ha en återcirkulerande dump, risken att bilen inte går som den ska med öppen dump är tyvär stor.

Börja med att sätta på öppet filter så borde orginal dumpen låta rätt bra ändå.

Föresten har du ingen LMM på din bil? är väl bara T5 styrsystemet som har MAP och övriga har väl LMM lr har jag fel?

hmm... här sitter jag och har precis beställt "Avlastningsventil Öppen Race med tratt"
och du säger att bilen inte går bra med öppna dumpar?

de va ju lite oroväckande

7 274 Inlägg
1 december 2009
#30
kakaftw skrev:
NIzmO skrev:
På din 9-3 ska du ha en återcirkulerande dump, risken att bilen inte går som den ska med öppen dump är tyvär stor.

Börja med att sätta på öppet filter så borde orginal dumpen låta rätt bra ändå.

Föresten har du ingen LMM på din bil? är väl bara T5 styrsystemet som har MAP och övriga har väl LMM lr har jag fel?

hmm... här sitter jag och har precis beställt "Avlastningsventil Öppen Race med tratt"
och du säger att bilen inte går bra med öppna dumpar?

de va ju lite oroväckande

Beror på vilken bil.


kakaftw
1 december 2009
#31
kör en saab 9-3 2.0T -99a ... =/
tacksam för svar

7 274 Inlägg
1 december 2009
#32
kakaftw skrev:
kör en saab 9-3 2.0T -99a ... =/
tacksam för svar

Då är det inga bekymmer.


3 295 Inlägg
1 december 2009
#33
kakaftw skrev:
kör en saab 9-3 2.0T -99a ... =/
tacksam för svar

då är det ingen fara, bara att plugga återcirkulationen och se glad ut wink

BTW, skapligt tråd bump, senast aktiv 2006 tongue


kakaftw
1 december 2009
#34
haha yeah u know slave_joe tongue
satt och sökte runt lite angående dumpar osv.. och ramla in här tongue
fan vilken tur... nu blev jag lättad smile
nu ska jag bara börja fundera om man kasnke ska sänka skiten också tongue


Sök