4016
Sök

Byte av bil v70 / v40 ... Hjälp!

17 Inlägg
18 november 2009
Trådstartare
Hallo!

Har just nu en v70r från 2004 som nu efter att vi flyttat börjar dra iväg med lite för mycket pengar tyvärr!

Tittat lite på en v40 men är inte säker på att utrymmet i bilen räcker för familjen. Just nu är vi tre i familjen och om ett halvår kommer en liten fjärde.

Så hur skall man göra? Skall man byta bil eller inte?

Finns ju en del alternativ. Antingen byta nu för med 3 i familjen är det inga större problem. Man har bilen ett tag och ser om det fungerar bra även när det fjärde kommer. I värsta fall får man byta bil då till någon större i samma prisklass.

Men v40 känns som en relativt bra bil med pigg motor och bra prislapp.

Ge mig gärna råd och tips, har du en v40 kanske och kan berätta hur ni har det !!!

Volvo och audi är väl det bilar jag mest tittar på... i prisklassen mellan 70 000 - 120 000kr

Mvh Andreas

Allmänt envis
12 512 Inlägg
18 november 2009
En V40 tycker jag är ett nerköp, varför inte en motorsvagare V70 istället?

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Reservdansk
6 271 Inlägg
18 november 2009
Vi har haft en liknande diskussion i NordicR, nämligen om en V70R -04 duger att ha som familjebil.
Du är välkommen att läsa tråden och människors svar. smile
http://www.nordicr.com/forum/viewtopic. … mp;t=10556

MVH Ola

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

17 Inlägg
18 november 2009
Trådstartare
Klart att bilen jag har nu är en riktigt bra familjebil. Tänker mer på plånboken nu. Priset rasar mer och mer och känns som det kanske är väldigt onödiga pengar som bara försvinner.

Skulle jag byta till en annan bil så är det själv klart med en tår i ögat.

Reservdansk
6 271 Inlägg
18 november 2009
visir skrev:
Klart att bilen jag har nu är en riktigt bra familjebil. Tänker mer på plånboken nu. Priset rasar mer och mer och känns som det kanske är väldigt onödiga pengar som bara försvinner.

Skulle jag byta till en annan bil så är det själv klart med en tår i ögat.

Men prisraset gäller inte bara V70R och S60R, utan alla R-modellerna faktiskt.

Men tydligast är det ju fortfarande på de senaste modellerna, eftersom de har högst pris.
En V70R -00 kostar drygt 100 000kr i snitt på Blocket, en S60R -04 kan du få för drygt 130 000kr, som exempel, men V70R har bättre prisläge fortfarande.

Och som det står på forumet, så är bilen antagligen inte mycket dyrare än en 2,5T i drift. smile

Allmänt envis
12 512 Inlägg
19 november 2009
Kan det kanske tom vara så att det värsta värderaset är över för R-modellerna, dvs att du lika gärna kan behålla bilen eftersom den inte kostar mycket mer att äga än en vanlig Volvo och inte kommer sjunka mkt mer i värde än en sådan? Bara rena gissningar, men om en S60R kostar 130k kan den ju inte falla mycket mer utan att hamna "för nära" de motorsvagare versionerna. Detsamma för V70R? smile

Reservdansk
6 271 Inlägg
19 november 2009
Rquired skrev:
Kan det kanske tom vara så att det värsta värderaset är över för R-modellerna, dvs att du lika gärna kan behålla bilen eftersom den inte kostar mycket mer att äga än en vanlig Volvo och inte kommer sjunka mkt mer i värde än en sådan? Bara rena gissningar, men om en S60R kostar 130k kan den ju inte falla mycket mer utan att hamna "för nära" de motorsvagare versionerna. Detsamma för V70R? smile

Priserna är så otroligt olika, såg nyss en V70R -04 för 125 000kr med drygt 28 000 mil på mätaren.
Sen kan du hitta en V70R -05 för 250 000kr.
Allting är avhängigt miltal, service, skick och utrustning. smile

Edit: Givetvis årsmodell också, -05 kom en hel del uppdateringar, bl.a stereo, elektronik, lackade lister, m.m.
Senast redigerat av TurbOla (19 november 2009)

Concordia res parvae crescent
924 Inlägg
19 november 2009
jag kan nog ha lite å säga här tror jag?

jag har en V40 T4 -03. en fullt godkännd bil som e lagom pigg. tar mig dit ja vill i lagom fart.
man sitter skönt å den dricker inte så mycke om man inte vill.
har även två små pojkar 1 och 2 år.

som tvåbarns-bil där båda e bakåtvända e de nog på gränsen att den funkar. nu vet ja inte hur gammal eran första e men båda våra sitter ju bakåtvända å de inkräktar lite,lite på min förarställning. inte överdrivet mycke, men lite. jag e den ända som kör då sambon inte har körkort, så de e ganska viktigt fö mig att sitta som ja vill.

sedan så har vi då en babytravel dubbelvagn som tar  så gott som hela bagaget, så en stor väska till mig å sambom å en stor till barnen funkar inte utan de blir massa småväskor.

men om eran stora sitter framåt å inte använder barnvagn så e de absolut inga problem att ha en V40.
annars så hade ja tittat lite på bilar mä mer utrymme i baksätet å lite större bagage.

hoppas de hjälpte lite!

lycka till mä bilköpet.
Senast redigerat av weian (20 november 2009)

I'm 667 neighbur of the beast
www.rushracing.se

Allmänt envis
12 512 Inlägg
19 november 2009
TurbOla skrev:
Rquired skrev:

Priserna är så otroligt olika, såg nyss en V70R -04 för 125 000kr med drygt 28 000 mil på mätaren.
Sen kan du hitta en V70R -05 för 250 000kr.
Allting är avhängigt miltal, service, skick och utrustning. smile

Edit: Givetvis årsmodell också, -05 kom en hel del uppdateringar, bl.a stereo, elektronik, lackade lister, m.m.

Finns alltid både fantasipriser och misstänksamt billiga bilar, frågan är ju hur en R förhåller sig till en.. tex T5 eller 2.5t med samma årsmodell. En R kommer förmodligen, trots all miljöpropaganda, att alltid varfa något dyrare än de svagare motoralternativen i samma serie. Fråga är ju om denna skillnaden känns ok för TS att leva med, för det känns som om bilens stora värdefall redan har varit smile

4 005 Inlägg
19 november 2009
Rquired skrev:
En V40 tycker jag är ett nerköp, varför inte en motorsvagare V70 istället?

Håller med till 100%

Concordia res parvae crescent
924 Inlägg
29 november 2009
hur går de mä bilbytet???

I'm 667 neighbur of the beast
www.rushracing.se

2 763 Inlägg
7 december 2009
Hade jag varit TS så¨hade jag nog kollat på en V70 D5 från 05 eller något samma ytrymme, mindre förbrukning men vill han ha en bensinare hade jag kanske stannat kvar med R:en! smile

Så nu har jag skrivit vad jag tycker och har även givit ett förslag till TS.

Mvh

Volvo - For Life

Sök