4010
Sök

Byte av yttre drivaxeldamask Peugeot 406 -02

42 Inlägg
13 december 2009
Trådstartare
#1
Fattar inte hur man delar drivaxeln för att få av och på damasken. Är den delad under den inre damasken eller är det nån delning ute vid kulleden och i så fall hur delar man där?? Skruva eller slå isär??

Har en lös drivaxel liggandes som jag kan testa på så kom med förslag även om ni inte är säkra.

...has left the building...
4 474 Inlägg
13 december 2009
#2
Nu vet jag inte hur drivaxlarna ser ut på Peugot men alla bilar jag sett bytt på hittills har haft denna konstruktion: En solid axel med drivknutar i varje ände. Axeln har splines i ändarna, själv fixeringen av drivknuten brukar vara med en "säkring" av "fjädersprint typ". För att få loss knuten (hjulsida) så använder man lämpligast en glidhammare....

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

42 Inlägg
13 december 2009
Trådstartare
#3
dawwe skrev:
Nu vet jag inte hur drivaxlarna ser ut på Peugot men alla bilar jag sett bytt på hittills har haft denna konstruktion: En solid axel med drivknutar i varje ände. Axeln har splines i ändarna, själv fixeringen av drivknuten brukar vara med en "säkring" av "fjädersprint typ". För att få loss knuten (hjulsida) så använder man lämpligast en glidhammare....

Nu känner jag mig helt bakom flötet men hur ser en glidhammare ut? Man delar alltså knuten mitt itu??

...has left the building...
4 474 Inlägg
13 december 2009
#4
Nej...Skaffa en sån här: http://www.biltema.se/products/product. … mId=82508. Du sätter denna på drivknutens axel (den del som är gängad), tillbaks med drivknutsmuttern så den inte kan glida av..sedan fäster du glidhammaren i andra änden o "slår" av hela drivknuten...Iaf har det varit så på alla bilar jag gjort hittills...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

42 Inlägg
13 december 2009
Trådstartare
#5
dawwe skrev:
Nej...Skaffa en sån här: http://www.biltema.se/products/product. … mId=82508. Du sätter denna på drivknutens axel (den del som är gängad), tillbaks med drivknutsmuttern så den inte kan glida av..sedan fäster du glidhammaren i andra änden o "slår" av hela drivknuten...Iaf har det varit så på alla bilar jag gjort hittills...

Så går det ganska säkert till på min bil med när jag tänker på det. nu förstår jag till och med vad en glidhammare är haha. Tack för tipset. Då har jag lärt mig nåt nytt idag. Blir att köpa en sån på mekonomen imorgon för det borde de ju ha.

Isoleringsplåtslagare
173 Inlägg
13 december 2009
#6
för att lossa den yttre drivknuten så  brukar det sitta en låsring i knuten mot själva axel och så här ser det ut på en saab 9000: http://www.twinsaabs.com/9000/drivetrai … ;nointro=1  och jag antar att det ser likadant ut på en peugeot.

42 Inlägg
13 december 2009
Trådstartare
#7
honda1 skrev:
för att lossa den yttre drivknuten så  brukar det sitta en låsring i knuten mot själva axel och så här ser det ut på en saab 9000: http://www.twinsaabs.com/9000/drivetrai … ;nointro=1  och jag antar att det ser likadant ut på en peugeot.

Ok. Tack för det. Den hade jag aldrig sett. Syns ju knappt på bilderna heller

Trafikledare
563 Inlägg
13 december 2009
#8
Man brukar inte behöva en glidhammare.. Man kan hålla imot drivaxlen med en bra tång, samtidigt som någon slår på baksidan av knuten med en gummi lr plastklubba..

Dom som tillverkar reservdelar måste oxå överleva!

...has left the building...
4 474 Inlägg
13 december 2009
#9
Honda1: Japp det är just den delen som jag referar som "fjädersprint". På VW så sitter den försänkt i ett spår så när man slår till med glidhammaren så trycks den ihop av drivknuten så den kan glida av relativt smärtfritt. Naturligtvis bör TS kolla upp hur denna sprint sitter på en Peugot...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure


Sök