3273
Sök

Basen låter lite som en högtalare i min bil men bra i en annan med....

54 Inlägg
9 september 2006
Trådstartare
Hej

Har en 12tums bas med ett slutsteg vid namn "Avant CA 450"
Allt är helt nytt och jag satte in steget och basen i en kompis bil som redan har steg och låda, lät kanon, bra tryck i basen och endast basljud ifrån basen.

Kopplade sedan in den i min bil och får då helt plötsligt "högtalarljud" i basen och inte alls samma tryck. Vi använder samma fabrikat på lågnivå och samma grovlek på jord och 12volt.
Har provat både att koppla in basen i bagaget och jorda där i karossen och även ha basen vid huven och jorda på batteriet, så inte det är det som är felet.

Kan det vara min Stereo som inte är bra nog?, har ett antal år på nacken!
Har inte haft möjlighet att prova annan stereo...

Gjorde lite mätningar när den spelade och då visade den bara ca 6 volt ifrån "remoten" när steget är igång, kan det vara felet? Den visar 12 om inte steget är inkopplat.

//brallor

914 Inlägg
9 september 2006
om du hör mid och diskant register i basen beror det på att delningen är fel inställd på steget.. Du ska kunna ställa frekvens på steget ska finnas nånstans där man ställa hz på steget rätt lagom brukar vara att ställa den på 60hz en sen vrida uppåt tills detl åter som man vill

21 761 Inlägg
9 september 2006
Eftersom det kommer "högtalarljud", dvs högre frekvenser, från basen så borde det ha något med delningen att göra.
Har du kollat så att delningsfiltret på steget inte har blivit bortkopplat?

Remotespänningen verkar låg också, den ska väl vara ca 12V även när steget är igång vad jag vet.

Äsch, du hann före.
Senast redigerat av Drönirettab (9 september 2006)

914 Inlägg
9 september 2006
hehe ja fast det med remoten vet jag inget om har aldrig mätt vad det är för ström där.

21 761 Inlägg
9 september 2006
Inte jag heller.

Old School Ford
600 Inlägg
9 september 2006
det är delningen som är felet och 12v på remoten

Cars for a living , Capri for life!
Ford Capri -78: http://www.garaget.org/?car=132079
WitchCraft - Vi styr och ställer!

54 Inlägg
9 september 2006
Trådstartare
Men som sagt, jag har rattat på det och det hjälper inte, finns bara 3 rattar och det funkade perfekt i den andra bilen... Då med en annan stereo och andra kablar men samma märke.

914 Inlägg
9 september 2006
men du kan inte ställa om det ska vara lp,hp eller fullrange på nån knapp på steget heller ?

54 Inlägg
10 september 2006
Trådstartare
Ronnie, jo det kan jag, och det har jag gjort, ställde in så det funkade i min kompis bil, sen flyttade jag över till min och fick då högtalarljud ifrån den, så jag tycker att det måste ha med stereon att göra...

Livsnjutare
342 Inlägg
10 september 2006
Du  har Högpass inställt på steget men du borde ha Lågpass inställt! Annars har nog steget sagt upp sig!

Halvsats till 940 säljes! Ej ltt! Gått max 20 mil! Säljes pga. krockad bil!

914 Inlägg
10 september 2006
brallor skrev:
Ronnie, jo det kan jag, och det har jag gjort, ställde in så det funkade i min kompis bil, sen flyttade jag över till min och fick då högtalarljud ifrån den, så jag tycker att det måste ha med stereon att göra...

ok så du hade både basen och steget i din väns bil. Upfattade det som att det bara var basen du provat där. Du kan inte prova din väns cd i din bil då för att se om det är den ?

54 Inlägg
10 september 2006
Trådstartare
Jonve, nej, det är rätt inställt och steget funkar i kompisens bil.

Ronnie, problemet är att han har limmat dit cden smile

914 Inlägg
10 september 2006
limmat !?! hmm ok varför om man får fråga låter inte som nån bra lösning hehe.. Men borde finnas nån mer männsika där du bor som har cd i bilen som du kan fråga om du får prova att spela hans cd.

78 Inlägg
10 september 2006
Om du har Subwoffer-utgång bland dina RCA-utgångar så sätt sätt dom där.. och steget ska vara inställt på LP (lågpassfilter) så att bara dom lägre frekvenserna spelas från basen.. funkar det inte ändå så prova med någon annan stereo.. en stereohandlare hjälper dig säkert.. funkar det ändå inte så har du nog allvarliga problem.. haha smile

//Mike

Sök