3014
Sök

Frågor om topplocket och kolvarna på en volvo 850 -92 GLT.

71 Inlägg
13 mars 2009
Trådstartare
#1
Hej alla!
Idag så fick man bort toppen på 850:in.
såg kolvarna de va som 2 små hack i varje kolv, nån som har tips va felet kan vara?
är det att kamremen inte har sutit rätt från början av föra ägaren?

sen har jag en till fråga, ska man börja med att byta toppackning eller köpa begagnad topp?
gör detta för oljan är vit=vatten/kylarvätska i motorn eller har jag fel?



https://www1.garaget.org/gallery/archive/97705/593531_twveez.jpg
stämmer detta på kolvarna på min volvo 850 -92?


https://www1.garaget.org/gallery/archive/97705/593532_obdqrt.jpg
stämmer detta på kolvarna på min volvo 850 -92?
Senast redigerat av Gruner (14 mars 2009)

8 250 Inlägg
13 mars 2009
#2
De 2 små jacken kan mycket väl vara ventilurtagen som är i kolvarna original.

Om oljan är vit hade jag kört en lång sväng och bytt olja sen så kallslammet försvunnit. Om den inte uppvisat uppenbara tecken på att toppackningen är slut.


71 Inlägg
13 mars 2009
Trådstartare
#3
Marlboroman skrev:
De 2 små jacken kan mycket väl vara ventilurtagen som är i kolvarna original.

Om oljan är vit hade jag kört en lång sväng och bytt olja sen så kallslammet försvunnit. Om den inte uppvisat uppenbara tecken på att toppackningen är slut.

har redan provat med att byta oljan blev vit igen : / drf rev jag ner smile

8 250 Inlägg
13 mars 2009
#4
Åker du många korta sträckor? Alltså kortare än 2 mil? Går den sämre?


71 Inlägg
13 mars 2009
Trådstartare
#5
Marlboroman skrev:
Åker du många korta sträckor? Alltså kortare än 2 mil? Går den sämre?

har precis köpt in den, föra ägaren sa han har kollat toppen och han sa att den behövdes bytas. så har inte kört med den så mkt smile

1 488 Inlägg
13 mars 2009
#6
Vänligen byt till en lite tydligare rubrik, bilmodell och en mer tydlig beskrivning av vad du efterfrågar bör finnas.

71 Inlägg
13 mars 2009
Trådstartare
#7
itouch skrev:
Vänligen byt till en lite tydligare rubrik, bilmodell och en mer tydlig beskrivning av vad du efterfrågar bör finnas.

ok

8 250 Inlägg
14 mars 2009
#8
Ventilurtagen är ju med där som sagt. Lite svårt att se pga kvaliten på bilderna, men på andra bilden ser det ju ut att va spår efter spikningar. På första bilden är det märkena i underkant s.a.s som jag är lite fundersam på, om inte det är nåt du själv gjort för att försöka göra ren kolvarna?


71 Inlägg
14 mars 2009
Trådstartare
#9
Marlboroman skrev:
Ventilurtagen är ju med där som sagt. Lite svårt att se pga kvaliten på bilderna, men på andra bilden ser det ju ut att va spår efter spikningar. På första bilden är det märkena i underkant s.a.s som jag är lite fundersam på, om inte det är nåt du själv gjort för att försöka göra ren kolvarna?

har nt kommit så långt att göra rent dom smile

143 Inlägg
17 mars 2009
#10
märkena i toppen är urtagna orginal på insugs sidan på grund av att ventilerna lyfter för mkt annars byt topp packning och kasta ihop skiten igen funkar säkert skit bra;)

143 Inlägg
17 mars 2009
#11
missa en sak iaf på T5 motorerna är det så men det kan kanske mkt väl sitta på avgas sidan på GLT inte vet jag men om det sitter där så är det säkert ingen fara;) ventilerna tar inte i endå kör med GLT kammar i T5an och det funkar skit bra iaf;)

71 Inlägg
17 mars 2009
Trådstartare
#12
cj_chrisse skrev:
missa en sak iaf på T5 motorerna är det så men det kan kanske mkt väl sitta på avgas sidan på GLT inte vet jag men om det sitter där så är det säkert ingen fara;) ventilerna tar inte i endå kör med GLT kammar i T5an och det funkar skit bra iaf;)

okok, tackar smile

357 Inlägg
21 december 2009
#13
kan man köra med en bil som toppen är paj på? bilen går som vanligt och allt!


357 Inlägg
21 december 2009
#14
en 855 2.5 10v -93



Sök