Är bilen skattad och försäkrad så är det ju lugnt. Du får köra hem en obesiktigad bil vid köp du får köra till och från verkstad du får köra till och från bilprovning.
Kostnad för bärgare ligger på 1000-1500 kr ca om NI inte kommer överens om pris utan kvitto
va ? du får ju inte köra hem en bil vid köp om den är obesiktad men dom andra stämmer
Är bilen skattad och försäkrad så är det ju lugnt. Du får köra hem en obesiktigad bil vid köp du får köra till och från verkstad du får köra till och från bilprovning.
Kostnad för bärgare ligger på 1000-1500 kr ca om NI inte kommer överens om pris utan kvitto
va ? du får ju inte köra hem en bil vid köp om den är obesiktad men dom andra stämmer
Ska ju hem till garaget
Klart man får köra hem bilen, letar som fan de står på transportstyrelsen iaf.
Ska ju hem till garaget
Klart man får köra hem bilen, letar som fan de står på transportstyrelsen iaf.
Nope stämmer inte, heter körförbud av nån anledning.. pga ej besktning så kan den ju vara trafikfarlig t o m
Tror Turbofossen har rätt, man får inte köra hem en nyköpt bil. Däremot kan en smått oärlig person hävda att de är på väg från verkstaden etc och hoppas på att komma undan med lögnen.
Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Tror Turbofossen har rätt, man får inte köra hem en nyköpt bil. Däremot kan en smått oärlig person hävda att de är på väg från verkstaden etc och hoppas på att komma undan med lögnen.
Körförbud Om du inte besiktar fordonet i tid, får du automatiskt körförbud (så kallat inträtt körförbud). Fordonet får då bara köras kortast lämpliga väg till en verkstad för reparation och till kontrollbesiktning.
Fordonsförordningen 2002:925
6. Kap 14§ Ett körförbud som avses i detta kapitel gäller till dess en ny registreringsbesiktning har genomförts.
Trots att körförbud gäller får fordonet användas för färd kortaste lämpliga väg från den plats där reparation har utförts till ett besiktningsorgan för besiktning. I fråga om andra körförbud än enligt 12 § får fordonet också användas för färd kortaste lämpliga väg till en reparationsverkstad för reparation. Detsamma gäller för en olastad släpvagn, som har meddelats körförbud enligt 12 § på grund av bristfällighet i bromssystemet, om den framförs med en hastighet av högst 30 kilometer i timmen.
15§ Om körförbud meddelas vid en registreringsbesiktning skall besiktningsorganet förse fordonet med ett körförbudsmärke.
Du kan och "får" gör alla dom där sakerna... men trafikförsäkring gäller enbart... och vet inte ur du ska nyttja den om du själv kör av vägen?
Du kan och "får" gör alla dom där sakerna... men trafikförsäkring gäller enbart... och vet inte ur du ska nyttja den om du själv kör av vägen?
Exakt vart står det i trafikförordningen att man får köra hem ett fordon med körförbud på? Väldigt intressant o se!
jag köpte en bil av min kompis i dag. bilen är skattat och försäkrad MEN det var körförbud på den, den är inte besiktigad. på vägen hem så ska det så klart komma en älg så jag svänger undan för den och åker den i diket. bilen blev inte skadad men jag kommer inte upp. nu undrar jag om det är lönt att fråga FB om en bärgarel? eller vad ska jag göra?
MVH
Känner du ingen som har nå traktor, lastmaskin eller lastbil som kan dra upp dig?
jag köpte en bil av min kompis i dag. bilen är skattat och försäkrad MEN det var körförbud på den, den är inte besiktigad. på vägen hem så ska det så klart komma en älg så jag svänger undan för den och åker den i diket. bilen blev inte skadad men jag kommer inte upp. nu undrar jag om det är lönt att fråga FB om en bärgarel? eller vad ska jag göra?
MVH
Känner du ingen som har nå traktor, lastmaskin eller lastbil som kan dra upp dig?
jag tänkte på om det blir billigare att dra in FB än att betala själv.
Knappast... Tro de gick på tusen spänn när han drog upp mej en gång. Om ja minns rätt så gick de på 2 eller 3 tusen å dra upp lastbilen ur ett igenplogat ej utmärkt dike... Tro inte du har billigare självrisk än så...
För mig gick det på 2.500 kr när bärgarsnubben hjälpte mig att byta till reservhjul, eftersom att jag hade glömt fälgkorset hemma. Så det borde väl va minst lika dyrt att dra upp en bil, om inte dyrare - eftersom att försäkringsbolaget INTE är inblandat i detta fallet!?
jag tänkte på om det blir billigare att dra in FB än att betala själv.
Knappast... Tro de gick på tusen spänn när han drog upp mej en gång. Om ja minns rätt så gick de på 2 eller 3 tusen å dra upp lastbilen ur ett igenplogat ej utmärkt dike... Tro inte du har billigare självrisk än så...
För mig gick det på 2.500 kr när bärgarsnubben hjälpte mig att byta till reservhjul, eftersom att jag hade glömt fälgkorset hemma. Så det borde väl va minst lika dyrt att dra upp en bil, om inte dyrare - eftersom att försäkringsbolaget INTE är inblandat i detta fallet!?
Det beror helt på vad man har för försäkringsbolag, försäkring och tilläggsförsäkringar givetvis
Om jag klantar mig o köra av vägen så har jag gratis bärgning samt hyrbil tills bilen är fixad. Om jag kör soppatorsk så kommer bärgaren med lite soppa till mig alternativt bogserar mig till en mack. Däremot så får jag ju betala högre försäkringspremie pga av detta. Det beror ju på lite vart man vill lägga kostnaden.. Spara 20kr/mån eller punga ut 5000 när det väl händer. Och hur stort behovet är givetvis.