3112
Sök

S40 turbo tryck , tappar?

496 Inlägg
19 december 2009
Trådstartare
hej har en s40 på 21000mil, 99.

Känns som jag tappar trycket ibland i bilen, och ibland finns det där. oftast när jag har kört litegrann bara?
den drar mycket olja tycker jag och knackar så fort det inte finns olja, typ? då har jag fyllt på och det låter inget alls efteråt. Något förslag? eller vad det kan vara? turbon ? trycksgivare? eller vad tror du?tongue

251 Inlägg
19 december 2009
har du bytat turbon något?

496 Inlägg
19 december 2009
Trådstartare
Ne det har jag inte. helt orginal bilen.

Det som inte dödar gör ont
2 668 Inlägg
19 december 2009
blåryker bilen och luktar avgaserna skit så kan det vara turbon som börjar vara glapp och sluter

2slow

163 Inlägg
19 december 2009
haggen90 skrev:

Känns som jag tappar trycket ibland i bilen, och ibland finns det där. oftast när jag har kört litegrann bara?
den drar mycket olja tycker jag och knackar så fort det inte finns olja, typ? då har jag fyllt på och det låter inget alls efteråt. Något förslag? eller vad det kan vara? turbon ? trycksgivare? eller vad tror du?tongue

dricker olja? turbon behöver bytas eller ngt fel i kolvarna. det är vanliga. sen vet jag inte vad mer kan det vara.  så är det oftas med saab 9-5 oxå.

496 Inlägg
19 december 2009
Trådstartare
azid skrev:
blåryker bilen och luktar avgaserna skit så kan det vara turbon som börjar vara glapp och sluter

Det gör ju inte det...isf vad ska jag göra?

496 Inlägg
19 december 2009
Trådstartare
Emill88 skrev:
haggen90 skrev:

dricker olja? turbon behöver bytas eller ngt fel i kolvarna. det är vanliga. sen vet jag inte vad mer kan det vara.  så är det oftas med saab 9-5 oxå.

Om det är kolvarna kan man la möta kompressionstrycket?

163 Inlägg
19 december 2009
haggen90 skrev:
Emill88 skrev:
haggen90 skrev:

vet faktiskt inte..men du har bara två alternativ turbo/kolvarna, för jag vet hur det är när det ryker blått eller dricker olja. min gamla saab drack 3 liter olja per månad.. så kan du tänka dig.

Kicka Laddtryck !
319 Inlägg
20 december 2009
Emill88 skrev:
haggen90 skrev:
Emill88 skrev:

vet faktiskt inte..men du har bara två alternativ turbo/kolvarna, för jag vet hur det är när det ryker blått eller dricker olja. min gamla saab drack 3 liter olja per månad.. så kan du tänka dig.

Kan vara dåliga ventiltätningar också, dåliga ringar.

Hur ofta behöver du fylla på ?
Vad för olja häller du på ?

Du säger att du tappar laddtryck, går bilen ryckigt ? tappar kraft ?.

Mvh

5 Inlägg
20 december 2009
jag har ett liknande problem typ.
har en s40 T4 rullat 15 000  98, ja får inte full effekt när ja trycker gasen i botten asså den rycker till eller hackar typ o detta händer på alla växlar utom 1:an, allt är original på bilen?

Kicka Laddtryck !
319 Inlägg
20 december 2009
FiDi skrev:
jag har ett liknande problem typ.
har en s40 T4 rullat 15 000  98, ja får inte full effekt när ja trycker gasen i botten asså den rycker till eller hackar typ o detta händer på alla växlar utom 1:an, allt är original på bilen?

Märks i synnerhet på dem högre växlarna såsom 3-4-5an ?
Relativt vanlig fel att styrboxarna på T4 98:or var dåliga.

Annars kolla över tändspolar & kablar samt stift.
Låter som det är ditt problem.
Hade det varit pumpen så brukar dem inte varva mer än upp till ca 3000 varv sen börjar dem misstända och gå riktigt illa.  smile

Mvh

5 Inlägg
20 december 2009
ah exakt 3-4 o 5:an hackar det på asså den varvar inte lika fort som i vanliga fall .. den hackar tills den varvar helt. jag har kollat stiften och kolvarna och det va inget fel på de .. men kan det va att bränslefiltret e smutsigt lr något sånt?

Mvh

48 Inlägg
20 december 2009
Fel 1 den tappar ork, Sätt på en tryckklocka på bränsletrycks utttaget, fladdrar trycket har du felet där, kan va skit i bränsle filter men kan också va pumpen som håller på att ge upp. kolla under om filtret ser ur som om det e bytt nån gån  och börja med att byta det, kvarstår felet är sannorligheten stor att du åker på att byta pump.

Fel 2, drar mycket olja, ryker inte bilen onormalt vid laddtryck behöver du inte oroa dig för turbon, men då lutar det åt att du har problem innuti motorn, ta för skojs skull loss en tryckslang helst den mellan turbo och IC är den geggig av olja innuti är det turbom iaf, annars är det motorn och då kan det vara flera orsaker, ex ventiltätningar, kolv/ringar, pbox läckage ... lycka till

5 Inlägg
20 december 2009
ska kolla upp det , tack för alla svar big_smile

Mvh

Kicka Laddtryck !
319 Inlägg
21 december 2009
FiDi skrev:
ah exakt 3-4 o 5:an hackar det på asså den varvar inte lika fort som i vanliga fall .. den hackar tills den varvar helt. jag har kollat stiften och kolvarna och det va inget fel på de .. men kan det va att bränslefiltret e smutsigt lr något sånt?

Mvh

Troligtvis styrboxen, låter som det

Börja med att kolla Tändspolar & kablar.
Det är det billigaste alternativet.

Mvh

Cupra_
21 december 2009
Equinox skrev:
FiDi skrev:

Mvh

Troligtvis styrboxen, låter som det

Börja med att kolla Tändspolar & kablar.
Det är det billigaste alternativet.

Mvh

Hade samma fel på min, dock hackade den inte "grovt" men det var så man kände det. Bytte soppafilter vid 12k mil, tidigare ägare hade aldrig bytt någonsin:( . Det gjorde lite skillnad iaf. Sen var WG-fjädern slapp, tydligen rätt vanligt på X40 turbo enligt BSR. Spände/kortade av armen till WG och då blev det bättre, dock inte helt bra då wastegaten läcker laddtryck vid fullgas=bilen hackar till. Min blårök inte och drog inte nämnvärt med olja. Att ventiler lever om vid låg oljenivå är ju standard på de flesta bilar vad jag vet..

48 Inlägg
21 december 2009
En styrbox typ sprutet, ändrar sig sällan utan att man är i och bryter i den, en av de få delarna på en bil som nästan aldrig går sönder, skriver nästan för annars påpeker säkert nån att deras har visst pajat.... men kolla upp de enkla sakerna först som jag skrev och ev wastegate fjädern, men spänner du upp stången får du hålla koll på laddtrycket så det inte skenar och du bränner kolvar i onödan.

Kicka Laddtryck !
319 Inlägg
24 december 2009
jimols skrev:
En styrbox typ sprutet, ändrar sig sällan utan att man är i och bryter i den, en av de få delarna på en bil som nästan aldrig går sönder, skriver nästan för annars påpeker säkert nån att deras har visst pajat.... men kolla upp de enkla sakerna först som jag skrev och ev wastegate fjädern, men spänner du upp stången får du hålla koll på laddtrycket så det inte skenar och du bränner kolvar i onödan.

Sant de du säger, men det är ett väl ökänt fel på 98-99 att en del styrboxar varit dåliga.
Exakt dem symptomen som TS beskriver indikerar på det. smile
Därför skrev jag att kolla dem enklare grejerna först innan man ger sig på boxen. Då den är dyr att byta !

God jul !

Mvh

Sök