3007
Sök

Koppling volvo 855-t5

Rycketofta Racing
292 Inlägg
2 mars 2009
Trådstartare
#1
vart kan man köpa kopplingsdelar till volvo t5? inga orginal grejer då wink
Tack på förhand

//Rycketofta Racing

Rycketofta Racing
292 Inlägg
3 mars 2009
Trådstartare
#2
någon måste veta var man köper sportkoppling eller vad som behövs ändras för att man ska kunna andvända en r lamell.  smile

//Rycketofta Racing

Rycketofta Racing
292 Inlägg
3 mars 2009
Trådstartare
#3
tydligen inte? :o

//Rycketofta Racing

Reservdansk
6 271 Inlägg
3 mars 2009
#4
Va?
Du kan använda en R-lamell med den vanliga tryckplattan till T5an.

Men ska man byta koppling så rekommenderar jag något vassare än R-kopplingen, för den vill börja slira vid kanske 320hk och 450Nm.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

Rycketofta Racing
292 Inlägg
3 mars 2009
Trådstartare
#5
satsar på steg 4.. värre är precis vad jag vill ha men som jag frågade så undrar jag var man kan köpa detta smile

//Rycketofta Racing

369 Inlägg
3 mars 2009
#6
Trimfirmor osv.. dom där du tänkte trimma bilen har säkert om det är ngt seriöset företag?

åh va man myser, när turbon den pyyser =)

Reservdansk
6 271 Inlägg
3 mars 2009
#7
Tab skrev:
satsar på steg 4.. värre är precis vad jag vill ha men som jag frågade så undrar jag var man kan köpa detta smile

Jag köpte en begagnad förstärkt koppling av Turbo-Fredde här på Garaget.
Den är snäppet vassare än R-kopplingen, men inte lika tungjobbad som en Sachs 707a, och är bolton på svänghjulet.

Han körde ett antal tusen mil med kopplingen och 342hk utan minsta tendens till slirning, och lamellen såg ändå minst lika fin ut som min original T-5R koppling som gått 300 mil.

Den kopplingen kommer från Sam's Bilmode.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

Reservdansk
6 271 Inlägg
3 mars 2009
#8
yesbox- skrev:
Det är vridet som avgör inte hk.


Sen räcker det att ha en r-tryckplatta och fjädrar sinterlamell, som Sams bilmode säljer så klarar den en bra bit över 500nm.

Din såkallade bearbetade tryckplatta är bara att de gjort att att lamellen tar optimalt direkt, istället för att den slits in precis som bromsbelägg mot skivor. Man har alltså "full effekt" direkt iställt för att man måste köra ett tag innan lamellen tar som bäst.

Jag har pratat med detta om dem.

Där ser man.

Men det måste vara andra fjädrar i lamellen, kopplingen känns nämligen mycket mer hårdtrampad än originalkopplingen.

Dock inte i närheten av en Sachs 707a...

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

8 250 Inlägg
3 mars 2009
#9
TurbOla skrev:
Men det måste vara andra fjädrar i lamellen, kopplingen känns nämligen mycket mer hårdtrampad än originalkopplingen.

Fjädrarna i lamelln har ju inget att göra med om kopplingen blir tungtrampad, dessa är till för att skona drivlinan från rycket som blir när man släpper upp kopplingen.


Reservdansk
6 271 Inlägg
3 mars 2009
#10
Marlboroman skrev:
TurbOla skrev:
Men det måste vara andra fjädrar i lamellen, kopplingen känns nämligen mycket mer hårdtrampad än originalkopplingen.

Fjädrarna i lamelln har ju inget att göra med om kopplingen blir tungtrampad, dessa är till för att skona drivlinan från rycket som blir när man släpper upp kopplingen.

Äsch bortse från det jag skrev då. roll
Är inte expert på kopplingar. tongue


https://www1.garaget.org/gallery/archive/81566/584417_mry025.jpg
Tryckplattan.

Vad är det som gör kopplingen så hårdtrampad då?

Det är inte mycket som skiljer tryckplattorna åt, det är bara någon liten gjutning, och R-lamellen har t.ex. färgade fjädrar, så jag antog att det hade något med hårdheten i kopplingen att göra. roll

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

8 250 Inlägg
3 mars 2009
#11
Det är solfjädern på tryckplattan som avgör hur tungtrampat det blir, alltså delen som urtrampningslagret trycker mot.


Rycketofta Racing
292 Inlägg
3 mars 2009
Trådstartare
#12
tillbaka till min fråga borde det inte räcka med en r lamell och orginal tryckplatta? var köper jag en r lamell och skiljer dte mycket i pris?

//Rycketofta Racing

223 Inlägg
27 december 2009
#13
kennetecknet för en R kopling är alltså Blåa fjädrar? har den ett nummer? det räcker väll att man beställer det åt en 850R..

kärlek växer inte på träd, det köps i volvobutiken.

223 Inlägg
28 december 2009
#14
tack för det snabba svaret! big_smile

kärlek växer inte på träd, det köps i volvobutiken.


Sök